AndreaE Skrevet 17. oktober 2024 #1 Skrevet 17. oktober 2024 Har en 3 mnd gammel baby. Fra starten fikk jeg kommenterer på at hun hadde kort tungebånd, hjerteform. I starten svelget hun en del luft når hun ammet, hadde vondt i magen første 1,5 månedene men vet ikke om det skyldes umoden tarm eller om det var fordi hun mistet tak når hun ammet av og til. Har gått fint opp i vekt og er i god form, nå har hun fått bedre amme teknikk og får ikke luft. Ikke vondt i magen lenger og alt er fint. De anbefaler fortsatt å ta tungebåndet i tilfelle hun skulle få problemer senere med amming eller snakking/talefeil. Hva er deres erfaring? Jeg har ikke lyst til å ta tungebåndet bare fordi men hva er sjansen for at det blir problemer senere? Bør jeg bare «få det gjort» så tidlig som mulig uansett?
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #2 Skrevet 17. oktober 2024 Sønnen til ei venninne sliter skikkelig med tale på grunn av tungebåndet. Det ble klippet når han var baby, men for lite. Så nå skal han muligens inn igjen å gjøre det i narkose (han går i 2. klasse). klarer ikke legge tungen opp i ganen, rulle R er umulig. Anonymkode: 1bfc3...e49 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #3 Skrevet 17. oktober 2024 Det påvirker tale (r-lyd) og vekst av skjeven/plassering av tenner. Anonymkode: 2a1dd...298 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #4 Skrevet 23. oktober 2024 Bedre å gjøre det når de er små. Vet ikke helt hvordan det er nå som babyen din har blitt 3 mnd. Men hvertfall når de er spedbarn gjøres dette enkelt og greit med litt sukkervann som bedøvelse. Og det gjør ikke vondt fordi nervene er ikke der enda, og det blir et minimalt sår. Er ikke bare pga amming man klipper, men også pga eventuelle talefeil etterhvert. Anonymkode: 6621a...bff 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #5 Skrevet 23. oktober 2024 Ville absolutt gjort det! Jeg har stramt tungebånd, men det ble aldri gjort noe med som baby. Klarer bare å stikke tunga noen millimeter utenfor munnen, for båndet er så stramt. Blir sår av tygging (for det strekker seg), og føles sårt og ubehagelig når jeg snakker mye. Hadde talefeil i mange år som barn og gikk til logoped. Hadde også stort og stramt leppebånd som gikk med mellom fortennene mine, men det ble jeg operert for da jeg var 6 år. Anonymkode: bba42...498 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #6 Skrevet 23. oktober 2024 Du er heldig som har årvåkent helsepersonell som så dette så tidlig. Min erfaring er at dette er noe du som mor må følge med på selv og gjerne kjempe litt for. Jeg hadde en god jordmor i svangerskapet til storesøster som gjorde meg obs på at dette i det hele tatt var noe å følge med på. Så da lillebror ble født med svært stramt tungebånd fikk jeg det sjekket allerede i løpet av de første 6 ukene. De klippet med det omtrent samme jeg kom inn på øre-nese hals poliklinikken fordi de så det u iddelbart atd et avr veldig stramt. Selvet klippet tok 1 sekund og baby merket ingenting. Nærmest sov igjennom det. Så anbefaler å få det gjort nå i mens han er baby for minst mulig ubehagelig. Når dette er sagt så har jeg vokst opp med svært kort tungebånd selv. Det var lite fokus på dette da jeg ble født på slutten av 80-tallet. Jeg har forsåvidt klart meg bra og ble ikke obs på det før som voksen. Men i ettertid har derimot mye fallt på plass av plager jeg har vokset opp med, feks hadde jeg svært stort overbitt (måtte ha tannregulering i nesten 4 år), mye hodeverk i oppveksten, problemer med å utale enkelte ord, ‘svelger’ ord og uttaler enkelte ord utydelig. Av samme grunn sliter jeg også med å mestre uttale i andre språk og har derfor aldri vært god å lære meg å prate på andre språk. Og så en siste litt klein ting som jeg aldri ville nevnt høyt utenom i et anonymt forum. Jeg sliter ofte med å utføre oralsex🙈😅 Det stramme tungebåndet gjør at det blir dårligere plass i munnen og skal lite til for at brekningsrefleksen utløses. Har vurdert å klippe/operere tungebåndet i voksen alder. Evt lære meg å trene/tøye det. Anonymkode: 9e90d...58c 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #7 Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Bedre å gjøre det når de er små. Vet ikke helt hvordan det er nå som babyen din har blitt 3 mnd. Men hvertfall når de er spedbarn gjøres dette enkelt og greit med litt sukkervann som bedøvelse. Og det gjør ikke vondt fordi nervene er ikke der enda, og det blir et minimalt sår. Er ikke bare pga amming man klipper, men også pga eventuelle talefeil etterhvert. Anonymkode: 6621a...bff Ikke noe problem å klippe i denne alderen. Voksne kan også få det gjort. Legene oppdaget stram tungebånd hos sønnen når han fylte tre måneder. 2-minuters tur til "Øre, nese, hals", så er det gjort. Anonymkode: 2a1dd...298
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #8 Skrevet 24. oktober 2024 en i klassen til vår yngste har hele livet hatt grusomme problemer som følge av sin talefeil fordi foreldrene mente det ikke var nødvendig, på ungdomsskolen fikk eleven selv velge og klippet, men det var en lang prosess å lære seg å snakke etter det. Anonymkode: 929e1...232
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #9 Skrevet 24. oktober 2024 Vi fikk klippet tungebåndet til vår tre måneder gamle baby. Vet ikke om det hjalp så mye på ammingen, den hadde egentlig gått seg til de månedene det tok å vente, men selve klippingen gikk veldig fint. Babyen gråt litt da h*n ble holdt fast og det kom en dråpe blod, men virket ikke som om det var smerter og h*n roet seg veldig fort. Var fint å se hvordan h*n oppdaget tungen sin de neste ukene, stakk den mer ut😊 Anonymkode: c848a...58f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå