AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #1 Skrevet 17. oktober 2024 Spør fordi jeg fant ut at naturfag her manglet kjemi, men det har tenåringene. De fleste i klassen har neste ikke eksisterende norsk og jeg merker selv at jeg får mye tid på å gjøre ferdig kapitler. Jeg tror noe mangler. Jeg er ikke super i norsk men jeg har barn som nærmer seg vgs. Hva tror dere? Jeg skal bli helsesekretær. Kanskje jeg ikke skjønte helt det. At det ikke ender med generell studie kompetanse så det er bare minimumet av fag du tar? Anonymkode: 006f2...1d5
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #2 Skrevet 17. oktober 2024 Det er MYE lavere krav. Anonymkode: 77def...c5b 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #3 Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er MYE lavere krav. Anonymkode: 77def...c5b Men burde jeg bare gjøre det som privatist da? Kjenner at noe mangler g jeg føler meg ikke trygg på at jeg har de kravene jeg burde fylle. Anonymkode: 006f2...1d5 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #4 Skrevet 17. oktober 2024 Du får ikke en videregående utdanning, men du får generell studiekompetanse. Derfor er det også lavere krav. Anonymkode: e3549...ee1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #5 Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du får ikke en videregående utdanning, men du får generell studiekompetanse. Derfor er det også lavere krav. Anonymkode: e3549...ee1 Kan jeg stille deg et spørsmål? Når man får fri fra fellesfag fordi man har jobbet i fem år eller mer (ikke nødvendig med relevant jobb) hvorfor er det ok? De sier at jeg burde men det høres rart ut? Jeg får ikke denne mulighet igjenn. Jeg må gjøre de bra. Anonymkode: 006f2...1d5
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #6 Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men burde jeg bare gjøre det som privatist da? Kjenner at noe mangler g jeg føler meg ikke trygg på at jeg har de kravene jeg burde fylle. Anonymkode: 006f2...1d5 Du kan ta vo, privatistskole som ask eller bare lese selv og møte på eksamen. Det velger du selv. Men du burde sjekke hvilke krav som du må ha. Hvis du må ha kjemi så må du ta det i tillegg. Kjemi f.eks. inngår ikke i de obligatoriske fagene man får ta for å få generell studiekompetanse. Anonymkode: e3549...ee1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #7 Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan jeg stille deg et spørsmål? Når man får fri fra fellesfag fordi man har jobbet i fem år eller mer (ikke nødvendig med relevant jobb) hvorfor er det ok? De sier at jeg burde men det høres rart ut? Jeg får ikke denne mulighet igjenn. Jeg må gjøre de bra. Anonymkode: 006f2...1d5 Fordi de vurderer at du har fått kunnskapen gjennom arbeidserfaringen og trenger ikke ta det gjennom skole. Hvis det er sant eller ikke er ikke så nøye. Anonymkode: e3549...ee1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #8 Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordi de vurderer at du har fått kunnskapen gjennom arbeidserfaringen og trenger ikke ta det gjennom skole. Hvis det er sant eller ikke er ikke så nøye. Anonymkode: e3549...ee1 Ååå ja man får mattekunnskaper fra regninger og matvare shopping. Det er sikkert 😄 Jeg kan hoppe over på norsk, men det er jo en "bjørnetjeneste" for meg selv. Men jeg må ta de fagene jeg tar fritak for dersom jeg skal videre fra helsesekretær? Jeg bare utsetter dem? Anonymkode: 006f2...1d5
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #9 Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men burde jeg bare gjøre det som privatist da? Kjenner at noe mangler g jeg føler meg ikke trygg på at jeg har de kravene jeg burde fylle. Anonymkode: 006f2...1d5 Fordelen med voksenopplæring er at det er samme eksamensordning som for vanlig videregående. Man får standpunktkarakter i alle fag, norsk hovedmål skriftlig har obligatorisk eksamen (samme eksamen som VG3), og resten av fagene har eksamenstrekk. Som privatist må du ta eksamen i alle fag, og i en del fag må du ta både skriftlig og muntlig eksamen. Muntlig eksamen på voksenopplæringen er likt som på vgs. Du får vite om du er trukket opp 48 timer før, og du får oppgaven 24 timer før. Muntlig eksamen som privatist har bare 30 minutter forberedelsestid. Anonymkode: 7ec35...f4d 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #10 Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fordelen med voksenopplæring er at det er samme eksamensordning som for vanlig videregående. Man får standpunktkarakter i alle fag, norsk hovedmål skriftlig har obligatorisk eksamen (samme eksamen som VG3), og resten av fagene har eksamenstrekk. Som privatist må du ta eksamen i alle fag, og i en del fag må du ta både skriftlig og muntlig eksamen. Muntlig eksamen på voksenopplæringen er likt som på vgs. Du får vite om du er trukket opp 48 timer før, og du får oppgaven 24 timer før. Muntlig eksamen som privatist har bare 30 minutter forberedelsestid. Anonymkode: 7ec35...f4d Tusen takk, det tenkte jeg ikke på, tror du reddet meg nå Anonymkode: 006f2...1d5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå