Gå til innhold

Fjerne mollusker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

 

sønnen har fått endel mollusker. Nå har han vært borte i 4 dager og tydeligvis klødd på de (i søvne el.). Det er 2 stk som er tydelig betente og rødt rundt, burde man dra til legen? Jeg har satt på plaster nå så de ikke skal bli betent.

Men jeg blir så usikker på om de vil roe seg eller man må dra til legen.

sønnen min er 13 år. 
 

takk!

Anonymkode: 9cae5...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis de blir betent og rød, og får hevelse under huden ville jeg dratt til legen. Men ellers så går de jo bort av seg selv.

Jeg fikk tips av legen om å smøre de med fet krem, sånn at de ikke klødde så fælt. Gutten min sover med pysj, og det hjalp for at han ikke fikk så lett klødd. Det tok vel omtrent ett år før de forsvant, og i den avsluttende fasen så ble to av dem skikkelig betent med typ abscess under huden. Det var ikke spesielt moro, men han hadde minst 100 mollusker på det meste. Alle er borte nå, og huden er helt fin igjen. Et lite arr etter den ene abscessen, men ellers ingen arr.

Anonymkode: 53d09...93f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med å plukke de bort med en nål.

Når jeg gjorde det på de værste til ungene, så forsvant de. Pass på å få ut hele «klumpen».

Anonymkode: 52208...f87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hei

 

sønnen har fått endel mollusker. Nå har han vært borte i 4 dager og tydeligvis klødd på de (i søvne el.). Det er 2 stk som er tydelig betente og rødt rundt, burde man dra til legen? Jeg har satt på plaster nå så de ikke skal bli betent.

Men jeg blir så usikker på om de vil roe seg eller man må dra til legen.

sønnen min er 13 år. 
 

takk!

Anonymkode: 9cae5...984

Smør dem inn med inotyol hver dag. 

Anonymkode: d2d63...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har god erfaring med å plukke de bort med en nål.

Når jeg gjorde det på de værste til ungene, så forsvant de. Pass på å få ut hele «klumpen».

Anonymkode: 52208...f87

Hvordan gjør du det? Bare stikker hull m nål også klemmer ut? 
 

men de betente burde man kanskje ikke røre

Anonymkode: 9cae5...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt veldig god erfaring med å smøre de betente med A-krem! Prøvde litt tilfeldig, og det har gjort susen på tre stykker i løpet av et par dager, så jeg vil tro det ikke bare er tilfeldig.

Var hos legen med første runde med betente, og det kan fryses bort. Fikk ikke akkurat femåringen med på den ideen, og legen sa at behandling kan være mer belastende enn å bare la de være i fred, så vi dro bare hjem igjen.

(Nei, vi trenger ingen diskusjon på at små barn ikke skal kunne bestemme om de skal ha behandling/medisin. I dette tilfellet var det som sagt i rådføring med legen.)

 

Anonymkode: 703bc...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stikke hull, klemme ut og rense godt med pyrisept så det ikke smitter.

Min hadde masse mollusker i ansiktet i et år, begynte å bli mobbet og få skikkelig komplekser over stygge kommentarer om ekkel og «piggete» og at andre barn ikke ville komme nær. Så dro vi til legen som klemte ut den største og sa at jeg kunne jo prøve å klemme dem ut. Jeg dro hjem, smurte hele ansiktet inn med emla-krem og klemte ut alle 72 molluskene mens ungen hylte. Det ble røde krater i to dager og etter det var de helt borte. 

Får neste barn mollusker klemmer jeg dem ut umiddelbart, SÅ mye psykisk lidelse for noe såpass lett å fikse.

Men det er veldig vondt å klemme dem ut, mye verre enn kvise eller hudorm.

Anonymkode: 68223...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fulgt anbefalingen om å la de være. Der er vel det som gir minst sjanse for arr også. Men lurt å sette plaster på de som er åpne, og vaske hendene etter man har tatt på de. Slik kan man unngå at det danner seg nye. Det går over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde mollusker på det ene barnet vårt og fikk tips om smøring. Nå husker jeg ikke helt hva det var, men jeg mener det rett og slett var fet fuktighetskrem. Så jeg har troa på det. Han hadde det i noen måneder, og det gikk over ila ei ukes smøring med kremen. Tror legen sa noe at huden da fikk mer motstandsdyktighet mot molluskene eller noe sånt. Håper det går fort over! Kjedelige greier.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvordan gjør du det? Bare stikker hull m nål også klemmer ut? 
 

men de betente burde man kanskje ikke røre

Anonymkode: 9cae5...984

Stikke hull og pirke ut den klumpen med nålen. Har aldri klart å klemme de ut. 

Anonymkode: 52208...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...