Gå til innhold

Hvitevarer og salg av leilighet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min venninne har solgt leiligheten sin. Den var tom ved visning utenom kjøleskap og komfyr. De som kjøpte sa at det kunne stå igjen så de kunne bruke det. Men min venninne vil ha det med seg og gi det bort til sin sønn. Kan hun ta det med? Det er ikke integrert. De skal skrive kontakt i morgen, så hun må vite hva hun skal si 

Anonymkode: 7fde5...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva står i prospekt om hvitevarer? Og er det forbehold om hvitevarer i bud?

Anonymkode: 70af9...804

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke hun har skrevet noe om det i prospektet må det stå igjen i leiligheten. Har hun skrevet at det ikke følger med, kan hun gi det til sønnen.

Anonymkode: fe7a0...dfc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra lenken (siden ingen leser den):

"1. HVITEVARER medfølger der dette er spesielt angitt i salgsoppgaven."

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hvis ikke hun har skrevet noe om det i prospektet må det stå igjen i leiligheten. Har hun skrevet at det ikke følger med, kan hun gi det til sønnen.

Anonymkode: fe7a0...dfc

Motsatt. For ikke-integrerte hvitevarer er utgangspunktet at de ikke følger med. For at en kjøper skal få det med må det enten være spesifisert i prospektet at de følger med, eller det må være gjort en egen avtale mellom kjøper og selger, eksempelvis forbehold i budet som selger har akseptert. 

Anonymkode: 74aa4...45b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min venninne har solgt leiligheten sin. Den var tom ved visning utenom kjøleskap og komfyr. De som kjøpte sa at det kunne stå igjen så de kunne bruke det. Men min venninne vil ha det med seg og gi det bort til sin sønn. Kan hun ta det med? Det er ikke integrert. De skal skrive kontakt i morgen, så hun må vite hva hun skal si 

Hun skal snakke med megler om dette og då det inn i salgskontrakten at disse tingene ikke følger med i salget. Men det avgjørende her er hva megler har skrevet i salgsoppgaven. Så megler gir henne svar på ditt spørsmål.

Anonymkode: 093f1...3e4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grisete komfyr + gammel oppvaskmaskin fikk vi med, måtte kaste begge og kjøpe nye.

Anonymkode: 84e65...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen har skrevet, i utgangspunktet følger ikke løse hvitevarer med, selv om det er med på bilder og er tilstede under visning. Så er avhengig av om prospektet har sagt noe annet, enten i teksten eller i bildene av kjøkkenet. Evt om noe har blitt lovet på visning/ved budgivning.

Jeg vil si det kommer an på hva hun svarte, når kjøperen sa at det kan stå igjen. Hvis hun svarte at de kunne få hvitevarene, har hun jo inngått en muntlig avtale. Da får hun spørre om det er greit at hun beholder det likevel. Men hvis kjøperne er vriene på det, vet jeg ikke om jeg hadde giddi å risikere forholdet med kjøper ved å spare noen få tusen på hvitevarer… sure kjøpere kan fort bli lettere disponert for å klage på noe etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Kontrakten er bare en formalisering av en allerede inngått avtale. Det er ikke slik at man kan endre betingelser i avtalen gjennom kontrakten når selger og kjøper allerede er enige om kjøpesum må de nødvendigvis også være enige om helt konkret hva som er kjøpt.

Anonymkode: cf591...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke-integrerte hvitevarer går ikke som fastmontert og kan tas med. Kn være at kjøper krangler litt på dette da de fleste tror dette alltid medfølger, men hun kan ta de med med god samvittighet.

Anonymkode: 93a7a...1ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Motsatt. For ikke-integrerte hvitevarer er utgangspunktet at de ikke følger med. For at en kjøper skal få det med må det enten være spesifisert i prospektet at de følger med, eller det må være gjort en egen avtale mellom kjøper og selger, eksempelvis forbehold i budet som selger har akseptert. 

Anonymkode: 74aa4...45b

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke-integrerte hvitevarer går ikke som fastmontert og kan tas med. Kn være at kjøper krangler litt på dette da de fleste tror dette alltid medfølger, men hun kan ta de med med god samvittighet.

Anonymkode: 93a7a...1ff

Selv integrerte hvitevarer følger ikke med dersom det ikke er spesifisert at de gjør det.

Anonymkode: 5f47e...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt nå er at ingen hvitevarer følger med. Heller ikke integrerte. Hvitevarer følger kun med om du har skrevet det i salgsoppgaven, eller kjøper skriver i budet sitt at de ønsker hvitevarer medfølger.

Anonymkode: dff90...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...