Gå til innhold

Pakkeforløp Brystkreft

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

noen her som har blitt henvist til dette? Ble henvist i går og venter på svar om time. Legen trodde ikke det var noe, men siden det kunne være noe, så henviste hun meg. Hva vil skje videre nå?
Fikk lite informasjon siden hun ikke egentlig var bekymret… Leste at det faktisk må være en mistanke om kreft, om så liten, for å henvise til pakkeforløp.

Anonymkode: d83f8...616

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min lege henviste meg ikke til pakkeforløp, selv om jeg har to kuler i brystet.. Det er en sjekkliste de skal jobbe seg gjennom, og siden jeg "kun" har kuler, og ingen andre synlige forandringer eller symptomer, så ble jeg henvist, men ikke via pakkeforløp.

Tror det er meningen at legene skal sile, så ikke alle blir prioritert. 

Pakkeforløp betyr vel at du får raskere time på sykehus, 7 dager har jeg lest. 

Kan du si noe om kulen, jeg selv har to stk, og er jævla bekymra.... skal til sykehus neste uke.

Skrevet

Jeg ble henvist for pakkeforløpet for en annen type kreft i høst. Egentlig går det på prioritering , man skal ha time innen 14 dager. I praksis fungerte det ikke sånn for meg , jeg ventet 4 uker fordi det var travelt. Legen min ga inntrykk av stor mistanke om kreft så jeg ble veldig bekymret. På sykehuset var mistanken liten , og fikk inntrykk av de syntes legen hadde overdrevet. Kanskje leger er litt ivrige med pakkeforløpet og at det er derfor garantien ikke kan følges opp ? 
det som skjedde videre var at jeg fikk innkallelse til time på Helse-Norge ( og en uke senere i posten ) . 

håper det er falsk alarm for deg og , lykke til. 

Anonymkode: 511ff...7fb

Skrevet

Jeg fikk time på helsenorge innen ca 2 uker. Var på Aleris men i regi av Ullevål så var vanlig betaling. 
Mammografi og ultralyd da jeg var nokså ung. (Man så lite på mammografi. Derav UL) Var bare ufarlig fettkul og det fikk jeg svar på mens jeg var der. Syns det var veldig bra på alle vis. 

Skrevet

Gjelder dette pakkeforløpet uansett kreftform?

Jeg var på GU-kontroll på sykehuset i går, legen fant noe grums på en cyste. Venter på å høre angående blodprøven, men legen ville sende meg på ny ultralyd på "ultralyd-avdelingen", og rådet meg til å fjerne cysten (og eggstokken) uansett. Jeg sliter med angst for narkose, så jeg har tenkt at dette blir maaange måneder frem i tid, men jeg bør kanskje omstille meg på at det kan skje tidligere? 

Anonymkode: 39729...145

Skrevet

Jeg ble henvist til pakkeforløp, time 10 virkedager senere. Konstatert svært sannsynlig kreft samme dag, og tok 7 virkedager før jeg var igang med behandling (og da hadde jeg vært på flere undersøkelser for å få oversikt over sykdommen og se etter spredning før det).

Alle pakkeforløp har sine frister og ofte anbefalte undersøkelser. For brystkreft er det som regel trippeldiagnostikk med mammografi, ultralyd og eventuelt vevsprøve(r) som tas i lokalbedøvelse der og da. Noen ganger dropper de en eller flere av undersøkelsene, men det avgjøres individuelt i hvert enkelt tilfelle. Noen ganger flere undersøkelser som vurderes individuelt.

Anonymkode: 05e74...9c1

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gjelder dette pakkeforløpet uansett kreftform?

Jeg var på GU-kontroll på sykehuset i går, legen fant noe grums på en cyste. Venter på å høre angående blodprøven, men legen ville sende meg på ny ultralyd på "ultralyd-avdelingen", og rådet meg til å fjerne cysten (og eggstokken) uansett. Jeg sliter med angst for narkose, så jeg har tenkt at dette blir maaange måneder frem i tid, men jeg bør kanskje omstille meg på at det kan skje tidligere? 

Anonymkode: 39729...145

Det er forskjellige pakkeforløp for de forskjellige kreftformene. 

Anonymkode: 5fb7c...5ab

• Liker 1
Skrevet

Ble henvist til pakkeforløp for brystkreft, men fikk avslag pga. alder (var 23, så sannsynligheten var lav). Havnet i raskeste prioriteringsgruppe utenom pakkeforløp, så var ikke mer enn noen dager ekstra med ventetid.

Jeg fikk brev på Helsenorge med avslaget + innkalling til time for trippel-diagnostikk (mammografi, ultralyd og biopsi samme dag) dagen etter henvisningen var sendt. Ville fått en telefon fra pakkeforløpskoordinator i stedet for brevet hvis henvisningen var godkjent. :) 

Anonymkode: f9761...2bc

Skrevet

Jeg ble henvist til dette. Gikk gjennom mammografi, biopsi og operasjon. Det var ikke kreft.

Anonymkode: c79b0...196

• Hjerte 1
Skrevet

Takk for alle svar!

Ble ringt i dag, fikk time mandag formiddag. Gruer meg, men deilig å få det overstått og avklart..

TS

• Liker 2
Skrevet

Time i morgen, gruer meg..

Noen som har noen solskinnshistorier?

-ts

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

-ts

Hvis legen din egentlig ikke var bekymret er jo dette et godt tegn. Men det er fortsatt viktig å få sjekket ut.

Jeg var gjennom pakkeforløpet med en kul i brystet. Var imponert over hvor raskt jeg kom inn, de er veldig flinke. Mammografi, UL og biopsi. Etter et par ukers ventetid kom svar fra patologi om at kulen var godartet, og jeg ble skrevet ut av pakkeforløpet. Yey! 

Lykke til i morgen ❤️ 

Anonymkode: 0d610...8cb

Skrevet

Hvis legen din egentlig ikke var bekymret er jo dette et godt tegn. Men det er fortsatt viktig å få sjekket ut.

Jeg var gjennom pakkeforløpet med en kul i brystet. Var imponert over hvor raskt jeg kom inn, de er veldig flinke. Mammografi, UL og biopsi. Etter et par ukers ventetid kom svar fra patologi om at kulen var godartet, og jeg ble skrevet ut av pakkeforløpet. Yey! 

Lykke til i morgen ❤️ 

Anonymkode: 0d610...8cb

Takk og takk for at deler historien din❤️

Legen merket kulen, søkket og sa huden var litt fortykket… Samtidig at hun ikke trodde det var noe farlig.. Ble også overrasket over hvor fort det gikk. Legetimen var sent onsdag, og time i morgen tidlig på dagen. Jeg er ung, så satser på at det ikke er noe🤞

Skrevet

Har vært inne flere ganger for å undersøke kuler i brystene. Har alltid fått kommet inn på kort tid. Har aldri vært kreft. Har ikke sett at det har stått noe om pakkeforløp for kreft. Men har skjønt at det er et opplegg at man får kommet inn uten å måtte vente mer enn ei uke eller noe. Jeg har tatt mammografi, ul og en gang biopsi. Har vært vanncyste, fettkul, tett bindevev og brystvev/melkekjertler som har vært hoven pga hormoner. Ikke kreft. Så det er mange ufarlige ting det kan være. Og hvis det er kreft er det vel også over 90 % overlevelse i dag. Lykke til

Anonymkode: f29f8...049

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har vært inne flere ganger for å undersøke kuler i brystene. Har alltid fått kommet inn på kort tid. Har aldri vært kreft. Har ikke sett at det har stått noe om pakkeforløp for kreft. Men har skjønt at det er et opplegg at man får kommet inn uten å måtte vente mer enn ei uke eller noe. Jeg har tatt mammografi, ul og en gang biopsi. Har vært vanncyste, fettkul, tett bindevev og brystvev/melkekjertler som har vært hoven pga hormoner. Ikke kreft. Så det er mange ufarlige ting det kan være. Og hvis det er kreft er det vel også over 90 % overlevelse i dag. Lykke til

Er også ung. Tidlig 30-årene

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

-ts

Har vært i pakkeforløp og behandling i sommer for annen krefttype,har ingen råd til akkurat brystkreft..

Men vil ønske deg lykke til,krysser fingrene for deg 🫶🏻

Anonymkode: 1d11c...898

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Takk for svar!! Håper jeg er like heldig som deg🤞 TS

Skrevet

Har vært i pakkeforløp og behandling i sommer for annen krefttype,har ingen råd til akkurat brystkreft..

Men vil ønske deg lykke til,krysser fingrene for deg 🫶🏻

Anonymkode: 1d11c...898

Tusen takk!❤️

Håper det går greit med deg?🤞 TS

Skrevet

Hvordan gikk det i dag, TS? 🌸

Skrevet
oslojenta_ skrev (5 timer siden):

Hvordan gikk det i dag, TS? 🌸

Tusen takk for at du skriver❤️

Det gikk fint i dag, det var visst bare  brystkjertler.. De tok sjekk, ultralyd og mammografi. 
Ser du har skrevet lengre opp som jeg har glemt å svare på, unnskyld! «Kulen» var ganske stor, hard og kjentes godt med hånden. Hadde det bare på den ene siden. Enten har jeg aldri lagt merke til det tidligere, eller så har den nylig oppstått.. Håper virkelig alt går fint for deg og🥰

TS

• Liker 1
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...