AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #1 Skrevet 17. oktober 2024 Eller beskytter den kun mot forbedring av influensa? Hvis helsepersonell ikke tar vaksinen, kan de lettere smitte pasientene? Forstår det ikke helt da man likevel kan bli smittet selv om man får vaksine. Er du helsepersonell? Har du tatt vaksinen? Hvorfor/hvorfor ikke? Anonymkode: 9eecd...dca
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #2 Skrevet 17. oktober 2024 Den skal kunne gi mildere forløp (hvis de for én gangs skyld treffer med viruset). Anonymkode: d9a50...7ed 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #3 Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Eller beskytter den kun mot forbedring av influensa? Hvis helsepersonell ikke tar vaksinen, kan de lettere smitte pasientene? Forstår det ikke helt da man likevel kan bli smittet selv om man får vaksine. Er du helsepersonell? Har du tatt vaksinen? Hvorfor/hvorfor ikke? Anonymkode: 9eecd...dca Om man blir smittet av influensa kommer blant annet an på hvor mye virus man blir eksponert for, og hvor effektivt immunforsvaret er i møte med viruset. En vaksine gjør at man både har et mer effektivt immunforsvar mot viruset, og derfor trenger større dose virus for å bli smittet, og at man sprer mindre virus videre dersom man likevel blir smittet og får symptomer. Anonymkode: 5ad7d...3f2 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #4 Skrevet 17. oktober 2024 Hvis de treffer godt på vaksinen i gjeldende sesong, beskytter den godt mot influensaviruset. Da beskytter den mot at man blir smittet selv, og mot at man ikke smitter andre videre siden man ikke får viruset. Beskyttelsesgraden er i rundt 60-70%. Noen tenker at det er dårlig, men beskyttelsen som uvaksinert er 0%. Det er ikke den eneste vaksinen vi har som ikke beskytter 100%. BCG har ca samme beskyttelsesgrad for eksempel. Anonymkode: f349c...374 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #5 Skrevet 17. oktober 2024 Glemte å svare at jeg skal ta vaksinen ja som helsepersonell. Tar den hvert år. Kjenner jeg blir ganske forbanna når jeg ser kreftpasienter bli smittet på jobb av uvaksinert helsepersonell og får respirasjonssvikt. Anonymkode: f349c...374 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #6 Skrevet 17. oktober 2024 Den beskytter deg og andre. zmå ta den selv da jeg kan dø om ikke. Irriterer meg at folk går rundt syke ute på jobb og i butikken uten å tenke på andre.. Anonymkode: 103f1...713 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #7 Skrevet 17. oktober 2024 Jeg tar hvert år, er lungesyk. Viktig her er som ene nevnte at vi enda ikke vet om de har truffet på virusene som kommer. I år inneholder vaksinen antistoffer mot 4 ulike virus. De pleier normalt å treffe på minst noe av det, men det skjer den ikke har så godt dekke. Med andre vaksiner (f.eks mot meslinger) så vet en mer at det dekker det, mens vet sesonginfluensavaksinen så er det mer et sjansespill enn med de fleste andre vaksiner. Jeg tok selv i jobb i helsevesenet, men jeg var lungesyk da også, så hadde tatt uansett. Jeg hadde derimot kollegaer som tok på grunn av pasientene, for å ikke bringe med seg smitte til de. De svakeste på min avdeling kunne heller ikke få sesonginfluensavaksinen, og trengte at vi rundt beskyttet dem. Jeg hadde en kollega som jobbet fullt, og hadde fem barn, men var aldri borte. Ble ikke syk, og barna også friske (jobbet med vedkommende når yngste gikk i småskolen og oppover, så over barnehagen). Kollegaen min tok for pasientene hvert år, og det var normalen hos oss. Det var likevel ikke noe press som jeg husker det, men en oppfordring, og selvsagt gratis vaksine på jobb. (Dette var før korona.) Anonymkode: d4532...459 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #8 Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Eller beskytter den kun mot forbedring av influensa? Hvis helsepersonell ikke tar vaksinen, kan de lettere smitte pasientene? Forstår det ikke helt da man likevel kan bli smittet selv om man får vaksine. Er du helsepersonell? Har du tatt vaksinen? Hvorfor/hvorfor ikke? Anonymkode: 9eecd...dca Influensavaksinen beskytter deg mot influensavirusene som er puttet i vaksinen. Når du ikke blir smittet, så smitter du heller ikke andre. Derfor anbefales både helsepersonell og pårørende til alvorlig syke å ta influensavaksine. Anonymkode: 8dc1e...e3d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå