Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sykemeldingen sendes digitalt til din arbeidsplass. Tekstmeldinger etc er bare normal uformell høflighet og har intet med den digitale meldingen å gjøre. Var jeg deg ville jeg sendt en e-post til nærmeste leder og spurt om den digitalt har kommet frem. Dersom du ikke får svar innen 24 timer videresender du e-posten til HR og spør om de kan bekrefte, «siden det ser ut som nærmeste leder er fraværende»

Dersom din arbeidsgiver velger å ignorere den etter dette bør du snakke med din fagforening. Dersom du med at de «ikke godtar» den mener at du tror arbeidsgiver har planer om å bestride sykemeldingen så bør du også snakke med fagforeningen din. Det er slikt man har jurister til.

Anonymkode: 450bd...195

• Liker 5
Skrevet

Det tar ofte litt tid. 

Anonymkode: 7e79d...28e

• Liker 1
Skrevet

Om du ikke får tak i leder, så kan du vel ringe selve avdelingen? Evt nabo avdeling dere samarbeider med. Mulig leder er syk/ferie/i møter og derfor ikke har svart.

Anonymkode: 9dc32...153

Skrevet
helene3 skrev (25 minutter siden):

Sjefen på jobb svarer ikke på mobil når jeg ringte for å informere at jeg ble sykemeldt av lege. Jeg har sendt en tekstmelding og jeg fikk ikke svar på den heller. Jeg ble ikke ringt opp en gang.

På GAT står en påminnelse om at skriftlig sykefravær dokumentasjon er ikke blitt levert. 

Hvor lenge kan man vente for at sykemelding blir godtatt? Hvis sykemelding blir ikke godtatt og jeg får ikke beskjed, hva kan jeg gjør?

Så lenge du har prøvd å ringe + sendt SMS og sjefen ikke svarer, har du gjort ditt. 

Det hender at leder ikke har sjans til å svare med en gang, men har sannsynligvis lest meldingen. 

Det kan også være at leder ikke har hatt mulighet til å logge inn med Bank-ID for å se selve sykmeldingen. Det er jo pga. det kan være forsinkelser på selve sykmeldingen, samt at ikke leder alltid har mulighet til å logge inn å se med en gang, at man skal gi beskjed via telefon eller sms i tillegg. Du har gjort ditt. 

Anonymkode: e68c2...b5a

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ville tatt det med ro, det tar normalt litt tid før de legger inn dette i systemet. Det er jo litt ulikt hvordan lederne strukturerer arbeidet sitt i løpet av en uke. Kanskje hen tar alt dette for foregående uke på en mandag eller tirsdag? Det er ikke slik at dette går automatisk inn som godkjent inn i Gat. Men jeg ville gitt det en uke, halvannen og så purret for jeg har faktisk opplevd at sykemelding har forsvunnet inn i et svart hull en gang (Oslo kommune) og da måtte de bruke tid på å finne den etter gjentatte purringer på leder som måtte sjekke med HR osv osv (ja det var digital sykemelding sendt via Nav) De fant den heldigvis tilslutt da og da ble dette lagt riktig inn i Gat. Dette var for over tre år siden så jeg kan nok fritt snakke om det. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Skrevet
William_S skrev (11 minutter siden):

Ville tatt det med ro, det tar normalt litt tid før de legger inn dette i systemet. Det er jo litt ulikt hvordan lederne strukturerer arbeidet sitt i løpet av en uke. Kanskje hen tar alt dette for foregående uke på en mandag eller tirsdag? Det er ikke slik at dette går automatisk inn som godkjent inn i Gat. Men jeg ville gitt det en uke, halvannen og så purret for jeg har faktisk opplevd at sykemelding har forsvunnet inn i et svart hull en gang (Oslo kommune) og da måtte de bruke tid på å finne den etter gjentatte purringer på leder som måtte sjekke med HR osv osv (ja det var digital sykemelding sendt via Nav) De fant den heldigvis tilslutt da og da ble dette lagt riktig inn i Gat. Dette var for over tre år siden så jeg kan nok fritt snakke om det. 

Får vente til neste uke også ser jeg hvis det blir gjort noe. Men hvis sykemeldingsperiode er over, har jeg fortsatt rett til sykepenger fra den sykemelding?

Skrevet (endret)
helene3 skrev (51 minutter siden):

Får vente til neste uke også ser jeg hvis det blir gjort noe. Men hvis sykemeldingsperiode er over, har jeg fortsatt rett til sykepenger fra den sykemelding?

Ja det har du jo. Så lenge du også husker på å fylle ut søknad om sykepenger som dukker opp på Nav.no etter endt sykemelding så har du det (så fremt ikke arbeidsgiver velger å bestride, men da skal de ha gode kort på hånda for å si det mildt og da blir det opp til NAV)

Endret av William_S
Skrevet
William_S skrev (1 time siden):

Ja det har du jo. Så lenge du også husker på å fylle ut søknad om sykepenger som dukker opp på Nav.no etter endt sykemelding så har du det (så fremt ikke arbeidsgiver velger å bestride, men da skal de ha gode kort på hånda for å si det mildt og da blir det opp til NAV)

De må jo sier ifra fra dagen 1 hvis de vil ikke godkjenne sykemelding. De kan ikke bare fortsetter å ikke svare på meg.

Skrevet

Har du logget deg inn på NAV og lagt inn den informasjonen du skal? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
PM75 skrev (1 time siden):

Har du logget deg inn på NAV og lagt inn den informasjonen du skal? 

Ja. Status står på " sendt til arbeidsgiver"

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...