Gå til innhold

Dårlig syn avstand, kan det bli verre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! Jeg er 99.9% sikker på at jeg har dårlig syn på avstand, ser veldig dårlig tekster på avstand. Men ingen sånn symptomer egentlig. Dette har jeg hatt i sikkert 4 år, men aldri orket og sjekket ut.

Er 26, mann.

Er det veldig alvorlig og gå slikt? Kan jeg bli blind? Tenker og sjekke det ut før året er omme, fordi jeg her egentlig ingen symptomer, med mindre du skal lese fra bakerst i klassen.

Anonymkode: 5afdb...6a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok helt vanlig nærsynhet. Det vil sannsynligvis blir gradvis dårligere, og trenge sterke briller/linder, men er ikke farlig.

Anonymkode: d5c42...773

• Liker 3
Skrevet

Det er fint å bruke briller hvis man trenger for øyene blir trøtte og muskulaturen i øyene blir mer slapp etter som tiden går. Det er også fint å gå til optikeren noen ganger som voksen for å oppdage øyesykdommer i god tid. Det er ikke så skummelt og det er ikke så dyrt som man kan tro. Specsavers eller brilleland har som regel gode tilbud. 

Anonymkode: e3312...40f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er nok helt vanlig nærsynhet. Det vil sannsynligvis blir gradvis dårligere, og trenge sterke briller/linder, men er ikke farlig.

Anonymkode: d5c42...773

Takk for det! Men jeg bør vel sjekke ut? Som sagt ingen symptomer. Men sliter med og se små tekster fra avstand.

Skrevet

Sjekk det ut, høres ut som om du er nærsynt. Du vil ikke bli blind, men på sikt kan du få hodepine fordi du anstrenger øynene veldig. 
Briller, linser eller laser vil hjelpe deg 😊 

Anonymkode: efaba...c52

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sjekk det ut, høres ut som om du er nærsynt. Du vil ikke bli blind, men på sikt kan du få hodepine fordi du anstrenger øynene veldig. 
Briller, linser eller laser vil hjelpe deg 😊 

Anonymkode: efaba...c52

Takk takk :) Men siden jeg ikke har hodepine,  kan det allikevel betyr at jeg har mye minus?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for det! Men jeg bør vel sjekke ut? Som sagt ingen symptomer. Men sliter med og se små tekster fra avstand.

Hva mener du med "ingen symptomer". Du har jo det typiske symptomet på nærsynthet, nemlig at du sliter med å lese liten skrift på avstand.

Anonymkode: 68f28...a11

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er bare å ta en synstest i en vanlig brillebutikk på ett kjøpesenter.

Det tar deg 20 min.

Er du nærsynt, vil du få ett mye bedre liv med linser (eller briller)

Nærsynthet blir verre med alder.

Det normale er å sjekke synet en gang i året. Hos optiker.

Anonymkode: 3951e...558

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva mener du med "ingen symptomer". Du har jo det typiske symptomet på nærsynthet, nemlig at du sliter med å lese liten skrift på avstand.

Joda, men tenker på mysing, hodepine osv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er bare å ta en synstest i en vanlig brillebutikk på ett kjøpesenter.

Det tar deg 20 min.

Er du nærsynt, vil du få ett mye bedre liv med linser (eller briller)

Nærsynthet blir verre med alder.

Det normale er å sjekke synet en gang i året. Hos optiker.

Anonymkode: 3951e...558

Hvor mye verre snakker vi?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg la ikke merke til at jeg myste før jeg fikk på meg brillene og kunne slappe av i ansiktet.  Det går så automatisk og blir like naturlig som å ikke myse for andre.

Anonymkode: fdc79...c59

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg la ikke merke til at jeg myste før jeg fikk på meg brillene og kunne slappe av i ansiktet.  Det går så automatisk og blir like naturlig som å ikke myse for andre.

Anonymkode: fdc79...c59

Er du nærsynt? Kan du beskrive symptomene? Så du personer fra avstand? :)

Skrevet

Jeg er nærsynt. La ikke merke til hvor dårlig det var før etter jeg fikk briller. Hadde problemer med å lese skilt langs bilveien da jeg kjørte med kjørelærer,  ansikt ble visket ut på avstand og slike ting. Da jeg fikk brillene la jeg merke til at ansiktet slappet av, myset ikke mer. Hodepinen gikk vekk og jeg hadde skarpt og fint syn! En helt annen verden! 

Synet mitt har gradvis blitt verre, og jeg har skjev hornhinne på ene øyet. Men har gode briller, så det går fint. 

Hvor dårlig synet ditt blir med tiden vet ingen. Det kan skje bitte små endringer over mange år, eller det kan forverre seg i større grad. Det finner du ut av med tiden. 

Sjekk synet ditt! Koster ikke all verdens.

Anonymkode: bbb6d...191

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg er nærsynt. La ikke merke til hvor dårlig det var før etter jeg fikk briller. Hadde problemer med å lese skilt langs bilveien da jeg kjørte med kjørelærer,  ansikt ble visket ut på avstand og slike ting. Da jeg fikk brillene la jeg merke til at ansiktet slappet av, myset ikke mer. Hodepinen gikk vekk og jeg hadde skarpt og fint syn! En helt annen verden! 

Synet mitt har gradvis blitt verre, og jeg har skjev hornhinne på ene øyet. Men har gode briller, så det går fint. 

Hvor dårlig synet ditt blir med tiden vet ingen. Det kan skje bitte små endringer over mange år, eller det kan forverre seg i større grad. Det finner du ut av med tiden. 

Sjekk synet ditt! Koster ikke all verdens.

Anonymkode: bbb6d...191

Takk for det. Men hvorfor bruker du ikke linser?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om man opplever slike ting kommer jo an på hvor dårlig man ser blant annet.

Det er jo stor forskjell på å være bittelitt nærsynt og svært nærsynt. Høres ikke ut til at du er voldsomt nærsynt foreløpig i hvert fall. 

Synet forandrer seg hele livet. På en synstest på ungdomsskolen ble det oppdaget at jeg var så nærsynt at jeg måtte ha briller. Jeg var da 14 år og ble mer og mer nærsynt i mange år videre, før det snudde og synet ble bedre igjen. Da jeg var 42 kunne jeg slutte helt med briller/linser og har nå vært helt uten i 13 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...