Gå til innhold

Privat klinikk som tar betalt for journal

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan en privat klinikk ta penger for å gi med journalen min? 

Anonymkode: 6d6d3...055

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja! Fastlegen min tok også betalt for å sende min journal til den nye fastlegen min. Det er helt vanlig.

Anonymkode: 7967d...87b

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, alle kan det.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mei. Du kan lese om dette på datatilsynets nettsider og finne bestemmelser rundt dette i personvernlovgivningen med GRDP eller hvilke bokstaver det nå var. 

Anonymkode: 1c996...f2b

• Liker 2
Skrevet

Nei.

Send en forespørsel der du ber om innsyn i henhold til GDPR og minn dem på at det må skje kostnadsfritt og innen 30 dager.

Hvis de sier nei, gjør du dem oppmerksom på at mens det ikke finnes formkrav for å be om innsyn etter GDPR, er det formkrav for å avvise en forespørsel om innsyn. 

Får du et avslag som oppfyller formkravene klager du til datatilsynet.

Hvis du sender forespørselen digitalt, og de sender deg utskrift, minner du dem på kravet til dataportabilitet og ber om dataen digitalt. Noen ganger sender de da minnepenner.

Hvis de sender deg minnepenn med alt du ber om kan du be dem om å sende deg informasjonen med all metadata, og annen tilhørende data. 

Eneste som suger er at datatilsynet krever brev, de har visst ikke data selv...

Skrevet

Ja, de kan ta gebyr for utskrift av journal:

Sitat

§ 11.Rett til innsyn

Pasienten eller en representant for pasienten, og pårørende, har rett til innsyn i pasientjournalen etter reglene i pasient- og brukerrettighetsloven § 5-1 og personvernforordningen artikkel 15, jf. helsepersonelloven § 41.

Den dataansvarlige skal legge til rette for at samiskspråklige, fremmedspråklige og personer med nedsatt funksjonsevne kan utøve retten til innsyn, jf. pasient- og brukerrettighetsloven § 3-5.

Innsyn skal være gratis. Dersom den registrerte ber om flere kopier, kan den dataansvarlige kreve et rimelig gebyr basert på administrasjonskostnadene, jf. personvernforordningen artikkel 15 nr. 3.

🔗Del paragraf

Forskrift om pasientjournal

Anonymkode: 6cd2b...fd1

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
ajarRun skrev (20 timer siden):

Nei.

Send en forespørsel der du ber om innsyn i henhold til GDPR og minn dem på at det må skje kostnadsfritt og innen 30 dager.

Hvis de sier nei, gjør du dem oppmerksom på at mens det ikke finnes formkrav for å be om innsyn etter GDPR, er det formkrav for å avvise en forespørsel om innsyn. 

Får du et avslag som oppfyller formkravene klager du til datatilsynet.

Hvis du sender forespørselen digitalt, og de sender deg utskrift, minner du dem på kravet til dataportabilitet og ber om dataen digitalt. Noen ganger sender de da minnepenner.

Hvis de sender deg minnepenn med alt du ber om kan du be dem om å sende deg informasjonen med all metadata, og annen tilhørende data. 

Eneste som suger er at datatilsynet krever brev, de har visst ikke data selv...

Enda en jurist fra livets harde skole.

Anonymkode: 93df9...6de

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Enda en jurist fra livets harde skole.

Anonymkode: 93df9...6de

Ja, jeg og Sandra Borch studerte sammen, ikke på universitetet, men på Blårock. Dessverre viste det seg at hun kopierte ideene mine og leverte dem som sine egne...

Man kan ikke stole på noen disse dager.

Skrevet
ajarRun skrev (14 timer siden):

Ja, jeg og Sandra Borch studerte sammen, ikke på universitetet, men på Blårock. Dessverre viste det seg at hun kopierte ideene mine og leverte dem som sine egne...

Man kan ikke stole på noen disse dager.

Lol.

Anonymkode: f9f1e...35f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...