Gå til innhold

Første svangerskapskontroll som videokonsultasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg ser at fastlegen har kun videokonsultasjoner den nærmeste måneden. Foretrekker et ekte møte/konsultasjon, men den første ledige er den 11. november. Og da er jeg allerede 11 uker på vei. Bør jeg ta den? Er det ikke for knapt tid for fastlegen å bestille TUL og NIPT test?

Anonymkode: 55f51...5a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bestill hos jordmor? Her er hvertfall det et alternativ gjennom hele svangerskapet, aldri gått til lege  

Anonymkode: f5aea...b1a

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bestill hos jordmor? Her er hvertfall det et alternativ gjennom hele svangerskapet, aldri gått til lege  

Takk for tips. Trodde den første timen skulle alltid være hos fastlegen.

Skrevet

Legen gjør ikke så mye på første møtet uansett. 
jeg fikk positiv test og sendte bare melding til fastlege gjennom Helse-Norge. Skrev første dag siste mens og ba han sende henvisning om tul og nipt. 
han skrev tilbake hvilken uke jeg skulle komme og ta blodprøver på legekontoret. 
han sendte henvisning og jeg var i uke 13 da jeg var på tul. 

Anonymkode: 29cd0...d47

Skrevet

En ting som er upraktisk med det, er at legen skal fylle ut helsekortet, som er et fysisk ark som du skal ha. Men det går jo sikkert an at du stikker innom legekontoret og henter det etterpå. 

Det skal også måles blodtrykk og sjekke urinprøve, ikke så lett å få gjort det på video.

Ville ringt legekontoret og hørt om de kan sette opp en fysisk time.

Anonymkode: 2e0d4...c31

Skrevet

Jeg hadde første svangerskapskontroll hos jordmor. Hun fylte ut helsekort og henviste til OTUL og NIPT. Har valgt å ha det aller meste av oppfølgingen hos henne, men har vært til fastlegen noen få ganger med ting jordmor ikke kan gjøre. Jordmoren jeg går til tar en del av nødvendige blodprøver, som blodtyping og infeksjonsprøver, og får og vaksiner osv der. Men måtte til fastlege for blodprøver for å sjekke jern mm, samt sykemelding for bekkenproblemer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

En ting som er upraktisk med det, er at legen skal fylle ut helsekortet, som er et fysisk ark som du skal ha. Men det går jo sikkert an at du stikker innom legekontoret og henter det etterpå. 

Det skal også måles blodtrykk og sjekke urinprøve, ikke så lett å få gjort det på video.

Ville ringt legekontoret og hørt om de kan sette opp en fysisk time.

Anonymkode: 2e0d4...c31

Her ordnef jordmor med helsekortet 🤷🏼‍♀️

Skrevet

Tror den må tas fysisk, jeg skulle iallfall ta blodprøve og urinprøve og legen skulle fylle ut fysisk helsekort for gravide (det er vel ikke digitalisert ennå?)

Det er bare fint å ta første time hos jordmor altså, de setter gjerne av mer tid også :) Noen helsestasjoner tar ikke blodprøve men da sender de deg sikkert bare med henvisning for det til furst eller til legekontoret vil jeg tro uten at du trenger innom selve legen.

Anonymkode: 0f970...19d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei

Jeg ser at fastlegen har kun videokonsultasjoner den nærmeste måneden. Foretrekker et ekte møte/konsultasjon, men den første ledige er den 11. november. Og da er jeg allerede 11 uker på vei. Bør jeg ta den? Er det ikke for knapt tid for fastlegen å bestille TUL og NIPT test?

Du kan fint ta første kontroll hos jordmor, og de kan henvise til nipt/TUL på helsestasjonen. De sjekker også urin der. Så sjekk om de har ledig time før fastlegen har. Noen helsestasjoner foretrekker at fastlegen tar blodprøver, og det kan du fint gjøre i uke 11. 

Anonymkode: adb5d...ec3

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde e-konsultasjon i uke 8 for å bli henvist til ul og NIPT. Så hadde jeg fysisk i uke 12 der blodprøve og blodprøve osv ble gjort. 

Anonymkode: eafd9...81c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...