Gå til innhold

Inkluderings-tyranni

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg forstår dine synspunkt, samme som jeg syns det er best å inkludere alle om det er i småskolen.

i mellomtrinnet vet barn mer, forstår mer, og tåler og å tape en kamp.

Anonymkode: c14ad...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke helt hva jeg skal tenke om dette temaet. I to år nå har vi invitert alle i klassen i bursdag men første gangen kom 3 og andre gangen 2. Vi inviterte gjennom skolen. Mitt barn har mange venner men mange i kullet har bursdag rundt samme tid og jeg tror kanskje det ble litt mange alle var invitert til. Så da droppet de den siste bursdagen. Dette går da hvert år utover min datter som har bursdag sist i denne samlingen av bursdager. 

vi har derfor valgt at neste år inviterer vi utenom skolen og kun vennene hennes. Jeg kommer til å sende melding direkte til foreldrene til barna som hun leker med. Det vil da være godt under halve klassen men også barn fra andre klasser. 

jeg ønsker ikke at det som har skjedd foregående år skal skje igjen. Det er sårende for et barn at aldri noen kommer i bursdagen eller at man aldri blir invitert, men løsningen i mange tilfeller som er å invitere alle er tydeligvis ikke løsningen her. 

Anonymkode: d47f5...7ee

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Enig! Vi kommer ikke til å invitere alle. Spesielt ikke dersom noen er slem med vår datter.
Det er ett hysteri som bør avskaffes. Folk får invitere de man vil. Vi har ikke ansvar for andres barn.

Anonymkode: 74bd4...b3b

Eh, selvfølgelig har du ansvar for andres barn, hva tror du? Alle voksne har ansvar for alle barns trivsel! 

Og nettopp fordi folk er sånn som deg, ser skolen seg nødt til å lage retningslinjer og be folk om å inkludere. Det er så mange foreldre som ikke føler noe ansvar for fellesskapet og ikke bryr seg om hverken de andre barna eller foreldrene. Hva skjedde med "vi"?

Anonymkode: ce654...3ca

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men du inviterer bare de du vil? Og mange bare barnas venner, ikke han med ADHD, han som maser, han som ikke barnet liker. Hvem mener du da "selvfølgelig skal invitere de som sliter med å finne sin plass"? Det er jo nettopp disse barna som ikke blir invitert når man holder på sånn som deg.

Og nei, du har nok ikke full innsikt. Akkurat som at barnet ditt ikke kommer hjem og sier at "i dag har jeg mobbet X og Y fikk ikke være med". Det må du som regel høre fra læreren. Barn fremstiller seg selv i best mulig lys, du hører ikke om han som alltid går alene, for han er ikke i oppmerksonhetsfeltet til ditt eget barns tunnelsyn på hvem han leker med selv.

Anonymkode: f2601...ba6

TS her.

Vi inviterer alle i bursdager. Men alle sammenkomster utover dette mener jeg man står fritt til å velge selv. Vi inviterer han med ADHD og spesielt han som barnet mitt ikke liker. Alle får komme i bursdagen fordi inkludering er viktig. Men om barnet mitt har lyst til å ha det gøy med vennene sine, så kan jeg ikke la være å invitere barna fordi det er urettferdig mot resten av klassen. Det er her dette blir i overkant!

Har forøvrig ekstremt god oversikt over hvem som er venner i klassen. Det er faktisk mulig om man engasjerer seg. 

Anonymkode: 532eb...f68

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er så takknemlig for at vi bor på et sted, hvor alle i klassen/gruppen inkluderes og inviteres med største selvfølgelighet. 
At det er oppegående voksne, som evner å se litt utenfor egen nesetipp. 

Er bare her på KG hvor folk er i mot inkludering og at alle skal inviteres. Og må ærlig innrømme at jeg faktisk er litt dømmende mot slike mennesker, og tenker at slik oppførsel viser at de er mindre ressurssterke, har lavere intelligens og generelt er egoistiske mennesker. 
Egentlig er det jo synd på slike mennesker. Men tipper det er de samme som er sure for at ungen må gå som bøssebærer, eller som ikke gidder å stille på dugnad om barnet får gå på en idrett. 

Anonymkode: c86da...726

TS her. Det samme tenkte jeg også om folk som var imot inkludering. Helt til jeg leste Halloween-tråden. Og oppdaget at det nesten er verre andre veien.

Men dette med "jeg vil ikke ha slemme barn i bursdagen" synes jeg er tullete. For alle barn er slemme mot hverandre til en viss grad. Så det å anta at barnet ditt er offer og aldri utsatt andre for det samme... Det er å ikke se utenfor egen nesetipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disco skrev (3 timer siden):

Her vi bor så har vi også hatt sånne regler for at ingen skal føle seg ekskludert da ungene var mindre. Jeg syns det var fint, og man får en mulighet til å påvirke egne barn til å tenke litt på andre, hvilket ikke alltid kommer naturlig. De som er populære og alltid har mange venner skjønner ikke problemet i den alderen. Mitt barn har alltid vært en "ledertype" og selv om han var ganske empatisk som barn så var ikke inkludering så høyt på to-do lista. 

Eksempel: En gutt i klassen med litt adferdsproblemer inviterte til bursdag med gutta i klassen. Foreldrene, som selvsagt visste at han sleit med å få venner, hadde virkelig lagt seg i selen og opplegget var veldig "kult" og sikkert også ganske dyrt. Sønnen min ville ikke gå, men jeg sa han ikke fikk takke nei. Jeg visste at hvis han fikk slippe så ville flere av vennene følge etter. Da jeg kom for å hente så hadde de selvfølgelig hatt det kjempegøy...

Og så går det an å ikke legge lista så fryktelig høyt. Vi hadde dårlig råd og liten plass hjemme. Noen ganger slo vi oss sammen med et par andre og feiret 2-3 bursdager felles. Da lånte vi lokale på skolen, eller leide velhus og delte på alle utgiftene. Vi hadde også feiring på grillplass i skogen og lagde rebusløp og grillet, kjempepop. Noen hadde også Mesternes Mester bursdag i nærmeste park. 

Jeg mener at foreldre må ta litt ansvar for miljøet barna er i, for hvis foreldre bare tenker på seg selv og sitt så gjør barna det også. It takes a village.

TS her. Helt enig i at man må lære barna å tenke på andre. Det gjør vi også konsekvent. Vi går gjennom om barnet inviterer flere til å leke; hvilke er det som mangler? Er det noen som kjenner de burde vært med? 
Eller f.eks. "Jeg har sett at Olaug ser veldig alene ut når jeg henter for tiden, vi inviterer henne med også" - fordi jeg vet at barna leker fint med Olaug, men noen grupper tetter seg fortere enn andre. 

Det handler ikke om å legge en list høyt, for noen handler en ekstra 200-lapp om å velte lasset. Det handler overhodet ikke om å legge lista høyt, det knyter seg i magen på foreldre som må dele utgifter med andre, der andre kanskje legger lista høyere og regningen blir høyere enn om man bare inviterte 4 gode kompiser hjem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke helt hva jeg skal tenke om dette temaet. I to år nå har vi invitert alle i klassen i bursdag men første gangen kom 3 og andre gangen 2. Vi inviterte gjennom skolen. Mitt barn har mange venner men mange i kullet har bursdag rundt samme tid og jeg tror kanskje det ble litt mange alle var invitert til. Så da droppet de den siste bursdagen. Dette går da hvert år utover min datter som har bursdag sist i denne samlingen av bursdager. 

vi har derfor valgt at neste år inviterer vi utenom skolen og kun vennene hennes. Jeg kommer til å sende melding direkte til foreldrene til barna som hun leker med. Det vil da være godt under halve klassen men også barn fra andre klasser. 

jeg ønsker ikke at det som har skjedd foregående år skal skje igjen. Det er sårende for et barn at aldri noen kommer i bursdagen eller at man aldri blir invitert, men løsningen i mange tilfeller som er å invitere alle er tydeligvis ikke løsningen her. 

Takk for at du deler et veldig viktig synspunkt!

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra det blir satt fokus på at dette med inkludering ikke er udelt positivt. Når det ikke er naturlig føles det ikke som noe positivt. Det har jeg kjent på kroppen både som barn og som voksen. 

Så slutt og klapp dere selv på skuldra og vær naiv rundt dette! 

Anonymkode: 1319f...128

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så takknemlig for at vi bor på et sted, hvor alle i klassen/gruppen inkluderes og inviteres med største selvfølgelighet. 
At det er oppegående voksne, som evner å se litt utenfor egen nesetipp. 

Er bare her på KG hvor folk er i mot inkludering og at alle skal inviteres. Og må ærlig innrømme at jeg faktisk er litt dømmende mot slike mennesker, og tenker at slik oppførsel viser at de er mindre ressurssterke, har lavere intelligens og generelt er egoistiske mennesker. 
Egentlig er det jo synd på slike mennesker. Men tipper det er de samme som er sure for at ungen må gå som bøssebærer, eller som ikke gidder å stille på dugnad om barnet får gå på en idrett. 

Kanskje på tide å se seg selv i speilet? Oppegående voksne mennesker burde være kapabel til å holde en saklig diskusjon uten å ty til hersketeknikker.

Anonymkode: 38374...c32

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi ingen er så ekskluderende når de er voksne 

Anonymkode: ce887...9f2

Hva må faktisk lese det som blir skrevet istedenfor å lage en egen tolkning?

Anonymkode: 38374...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg liker minst er at barn som er «annerledes» brukes nærmest som dukker eller statister i andre barns liv.

Dette husker jeg fra barneskolen, der vi hadde et barn med downs og dertil hørende medisinske utfordringer. Vi ble fortalt, fra lærer, at barnet skulle inkluderes fordi «dere lærer mye av å se og omgåes mennesker ulike dere selv». 
Ok. Det var etablert at han var oss ulik. Vi skulle bruke han som verktøy til å forstå verden, med fokus på oss selv og med han som taus statist. Hans egenverdi var null, men han var et fint eksempel.

Ingen voksne så på dette som ufint, selv om jeg med mine 8 år på jorden noterte meg at dette er etisk utenfor alle grenser for greit. Og i de tiårene som har gått er det fortsatt slik - de som er «ulike» har ingen egenverdi. De har et eksemplets verdi, men ingen egenverdi.

Om man skal inkludere noen, så kan man ikke gjøre dem til en «ting» samtidig. Det er bare fordekt mobbing fra de voksne. Og mye av «inkluderingen» ER nettopp mobbing. Jeg kjenner foreldrene som roper høyest om å invitere «lille Pål». De gjør det ikke fordi de er gode mennesker. De er nemlig ikke gode mennesker. De gjør det for å kunne godte seg, vise seg frem og trampe på andre. Som deres foreldre gjorde i deres barndom, med den unge gutten med downs som ble «inkludert» til sitt eget verste.

Anonymkode: 07fb6...980

Dette er noe av det fineste og klokeste jeg har lest på dette forumet på 20 år. Takk. Hilsen en som var ensom gjennom det meste av skolegangen og som også ble til et slags godhetsprosjekt. Det føltes aldri greit eller hyggelig. 

Anonymkode: 60518...1fa

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi styrer dette selv, bryr oss ikke om hva andre sier. Inviterer de som er vennene.

Tvangsinkludering er vi ferdige med.

Anonymkode: ff7b3...141

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt delt her..

Med vårt første barn sto jeg på inkluderingsbarrikadene. Alle skulle med, alltid, uansett. Jeg var fornøyd med oss som foreldregruppe som fikk X med gjennom hele barneskolen, hun slet tydelig sosialt, og hadde nok ikke hengt med hele veien hadde det ikke vært for foreldregruppa.

Så kom ungdomsskolen, og nye elever kom til. Det ble slutt på at voksne var involvert i planlegging, og venne"gruppene" ble omrokkert. X ble stående alene. Litt for gammel til at det var naturlig å begynne med playdates arrangert av voksne, litt for stor til at vi foreldregruppa kunne dra henne med på vegne av barna våre, men stor nok til å selv forstå det godt hvis noen ble "pålagt" å inkludere henne. Jeg har mang en gang i ettertid tenkt at vi har gjort henne en stor bjørnetjeneste, ved å kamuflere alle vanskene hennes. Jo, det har vært fint at hun har blitt dratt med, men jeg skulle nesten ønske, sett i ettertid, at det ikke hadde vært så foreldrestyrt, så vanskene hennes hadde kommet frem før. Så kunne noen sett det tydeligere, og satt inn hjelp, slik at hun hadde redskapene selv den dagen vi foreldre ikke blander oss lenger. Det er enklere å hjelpe et småskolebarn med sosiale vansker, enn en ungdom på ungdomsskolen. Men fordi hun var med, dratt med, så var det liksom aldri et problem. 

En av utfordringene i dag, samtidig som vi voksne legger alt for mye til rette, er at vi har en generasjon som ikke er så robuste. Kanskje må vi gå litt inn i oss selv og tenke på hvorfor.

Det betyr ikke at barna skal være slemme, mobbe, utestenge èn, osv, men jeg synes vi som foreldregenerasjon har dratt dette alt for langt. Og kanskje gjør vi mang en ungdom en bjørnetjeneste, ved å kamuflere vanskene deres. 

Anonymkode: 78378...b5f

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette var et kynisk svar. Jeg tenker alltid at også jeg har et ansvar ut over meg og mine barn. Dette ønsker jeg å videreføre til barna for at de skal vokse opp og tenke på andre og ikke kun seg selv. Jeg inviterer selvsagt også dem som kanskje har sagt eller gjort noe mot mitt barn. Da får jeg en gyllen mulighet til å hjelpe litt til her. 

Er du i det hele tatt en voksen? 

Anonymkode: 1f9a0...d70

Har du i det hele tatt hatt barn som har blitt skikkelig mobbet? 

Sagt eller gjort noe mot mitt barn. Nei, mobbing er noe helt annet noen enkelte handlinger.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Synes denne "alle skal inkluderes"-diskusjonen er så ekstremt snever. Før lo jeg av de som lagde tråder på KG som klagde på at man måtte inkludere alle, syntes de var litt korte som valgte akkurat det som fanesak.

Men etter å ha lest Halloweentråden der moren tenkte invitere noen få til en sammenkomst, så har jeg endret syn totalt. Det er helt sinnsykt hvordan det legges opp til at skolen er en sosial arena også på fritiden. FAU og klassekontakter skal kontaktes om noen våger å invitere noen venner til noe annet enn et helt ordinært besøk. Det beskrives utestenging når man ikke inviteres i bursdager til barn man 1. ikke har noe til felles med 2. ikke bryr seg om bursdagen til 3. aldri henger med på skolen. 

Det skal selvfølgelig tas ekstra ansvar for å invitere barn som sliter med å finne sin plass i gruppen, men man bør vel ikke undervurdere foreldrenes evne til å sette seg inn i vennegruppene? Jeg har full oversikt over hvem som leker med hvem i klassen til barnet vårt. 

Hva med foreldre som ikke har råd til å invitere ALLE guttene i klassen? Skal de skamme seg for at de inviterer 4 venner? Bare det å anta at alle har råd til å invitere hele eller halve klassen. Kanskje noen ikke bor så fint? Så er svaret "lei et lokale", dette har ikke alle råd til. Og et større lokale, selv om det er gratis, fører til at man bør pynte mer - noe som igjen koster penger, ellers blir det ganske stusselig. Og her vil vel folk si "barna kan lage noen tegninger" - men dette er ikke fra folk som har følt fattigdom på kroppen. 

Synes det er trist at barna ikke kan omgås uten at det skal rettes pekefingre hit og dit. Ikke rart dagens barn sliter. Dere fremstiller det som at alle klasser har én gruppe som står øverste i hierarkiet og alle andre faller utenfor disse. 

Jeg synes du må være litt kort som inbiler deg at du har oversikt over alt sosialt som skjer i klasen.....

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Synes denne "alle skal inkluderes"-diskusjonen er så ekstremt snever. Før lo jeg av de som lagde tråder på KG som klagde på at man måtte inkludere alle, syntes de var litt korte som valgte akkurat det som fanesak.

Men etter å ha lest Halloweentråden der moren tenkte invitere noen få til en sammenkomst, så har jeg endret syn totalt. Det er helt sinnsykt hvordan det legges opp til at skolen er en sosial arena også på fritiden. FAU og klassekontakter skal kontaktes om noen våger å invitere noen venner til noe annet enn et helt ordinært besøk. Det beskrives utestenging når man ikke inviteres i bursdager til barn man 1. ikke har noe til felles med 2. ikke bryr seg om bursdagen til 3. aldri henger med på skolen. 

Det skal selvfølgelig tas ekstra ansvar for å invitere barn som sliter med å finne sin plass i gruppen, men man bør vel ikke undervurdere foreldrenes evne til å sette seg inn i vennegruppene? Jeg har full oversikt over hvem som leker med hvem i klassen til barnet vårt. 

Hva med foreldre som ikke har råd til å invitere ALLE guttene i klassen? Skal de skamme seg for at de inviterer 4 venner? Bare det å anta at alle har råd til å invitere hele eller halve klassen. Kanskje noen ikke bor så fint? Så er svaret "lei et lokale", dette har ikke alle råd til. Og et større lokale, selv om det er gratis, fører til at man bør pynte mer - noe som igjen koster penger, ellers blir det ganske stusselig. Og her vil vel folk si "barna kan lage noen tegninger" - men dette er ikke fra folk som har følt fattigdom på kroppen. 

Synes det er trist at barna ikke kan omgås uten at det skal rettes pekefingre hit og dit. Ikke rart dagens barn sliter. Dere fremstiller det som at alle klasser har én gruppe som står øverste i hierarkiet og alle andre faller utenfor disse. 

Vi har da hatt disse diskusjonene på vår skole også.

Nei, du kan ikke ha så god oversikt at du vet hvem som inviteres i den enkelte bursdag og hvem som aldri blir bedt. Det er ikke mulig. Da måtte du bedt om invite-listene til hver eneste bursdagsfest.

Jo, det er enkelt å ordne lokale. I vår kommune ordnet ble det ordnet med sak til kommunestyret om at utleie av kommunalt lokale skulle være rimelig eller gratis. Vi går i tillegg sammen om bursdager, slik at bursdag for oss i fjor kostet litt over 100 kr.

Nei, det er ikke sånn at vi nødvendig elsker eller ønsker disse bursdagene heller. Men det er en så sterk oppfordring fra skolen på vegne av hele klassemiljøet (som gagner ALLE), at det er både egoistisk og arrogant å overse denne oppfordringen.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette løser man enkelt med at flere bursdagsbarn feirer sammen. Da blir det ikke 5 helger med bursdager på rad. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bursdager mener jeg at man inviterer alle, eller noen få. Det er det vi har som "regel" her, at det viktige er at ikke en eller to blir stående igjen uten bursdagsinvitasjon. Det er selvfølgelig også greit å legge til andre venner utenfor klassen. Når barn leker ellers er det vel ingen som mener at alle alltid skal med? De har jo sine venner og folk de går bedre overens med enn andre. Så det må jo være greit å leke og treffes uten at man skal måtte invitere alle hver gang. Men selvfølgelig skal både vi og barna bry oss om andre! Være obs på om det er noen som ofte blir stående utenfor, er det noen som ikke har venner, lære barna om empati og inkludering, osv. Dette er ikke et enten eller spørsmål tenker jeg. 

Anonymkode: b5a47...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste her låner skolens lokaler for bursdag. Gymsal og sfo-lokale. Det er gratis. Hva slags pynt trenger dere? De fleste her har helt ordinære ballonger, som blåses opp med lungekraft, eller en enkel pumpe (ikke helium). Noen har en tallballong også, de kan kjøpes for 26 kr på normal. 

Det var vel meg som nevnte at barna kan tegne en halloweeentegning og henge opp hvis dere vil bruke klasserommet til halloweenfest, så slipper dere kjøpe plastpynt og dere trenger ikke bruke tid på å gjøre i stand.

Liker ikke å se på meg selv som fattig, da det er et belastende begrep. Alenemor i 80% stilling, så har ikke toppinntekt akkurat. Har råd til å kjøpe et par pakker billige grillpølser og billige pølsebrød og bake en enkel sjokoladekake. Skjønner at det må være vanskelig å bo i strøk der folk skrur opp nivået på feiringen og er takknemlig for at folk gjør det enkelt her. 

Angående å plukke utvalgte til halloweenfest, så mener jeg at det er nok å drøfte dette i den andre tråden, men jeg mener altså at det er en uting. 

Anonymkode: d68d5...16d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De fleste her låner skolens lokaler for bursdag. Gymsal og sfo-lokale. Det er gratis. Hva slags pynt trenger dere? De fleste her har helt ordinære ballonger, som blåses opp med lungekraft, eller en enkel pumpe (ikke helium). Noen har en tallballong også, de kan kjøpes for 26 kr på normal. 

Det var vel meg som nevnte at barna kan tegne en halloweeentegning og henge opp hvis dere vil bruke klasserommet til halloweenfest, så slipper dere kjøpe plastpynt og dere trenger ikke bruke tid på å gjøre i stand.

Liker ikke å se på meg selv som fattig, da det er et belastende begrep. Alenemor i 80% stilling, så har ikke toppinntekt akkurat. Har råd til å kjøpe et par pakker billige grillpølser og billige pølsebrød og bake en enkel sjokoladekake. Skjønner at det må være vanskelig å bo i strøk der folk skrur opp nivået på feiringen og er takknemlig for at folk gjør det enkelt her. 

Angående å plukke utvalgte til halloweenfest, så mener jeg at det er nok å drøfte dette i den andre tråden, men jeg mener altså at det er en uting. 

Anonymkode: d68d5...16d

Vi har ganske vanlig middelklasseinntekt på ca 1.7-1.8 per år, og jeg er helt for disse bursdagene. Vi har kjøpt vanlige ballonger, tror det kostet 50 kr for en stor pose. Hatt papirduk og engangspapp og servietter. Pølse i brød og vanlige kaker. Sist var min utgift noen lompepakker og ballonger, siden vi delte på alle som feiret sammen.

Gavefri bursdag, de gir kort til hverandre. Opplever ungene som veldig fornøyde som leker, får kaker og bursdagssang. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...