Gå til innhold

Inkluderings-tyranni

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes denne "alle skal inkluderes"-diskusjonen er så ekstremt snever. Før lo jeg av de som lagde tråder på KG som klagde på at man måtte inkludere alle, syntes de var litt korte som valgte akkurat det som fanesak.

Men etter å ha lest Halloweentråden der moren tenkte invitere noen få til en sammenkomst, så har jeg endret syn totalt. Det er helt sinnsykt hvordan det legges opp til at skolen er en sosial arena også på fritiden. FAU og klassekontakter skal kontaktes om noen våger å invitere noen venner til noe annet enn et helt ordinært besøk. Det beskrives utestenging når man ikke inviteres i bursdager til barn man 1. ikke har noe til felles med 2. ikke bryr seg om bursdagen til 3. aldri henger med på skolen. 

Det skal selvfølgelig tas ekstra ansvar for å invitere barn som sliter med å finne sin plass i gruppen, men man bør vel ikke undervurdere foreldrenes evne til å sette seg inn i vennegruppene? Jeg har full oversikt over hvem som leker med hvem i klassen til barnet vårt. 

Hva med foreldre som ikke har råd til å invitere ALLE guttene i klassen? Skal de skamme seg for at de inviterer 4 venner? Bare det å anta at alle har råd til å invitere hele eller halve klassen. Kanskje noen ikke bor så fint? Så er svaret "lei et lokale", dette har ikke alle råd til. Og et større lokale, selv om det er gratis, fører til at man bør pynte mer - noe som igjen koster penger, ellers blir det ganske stusselig. Og her vil vel folk si "barna kan lage noen tegninger" - men dette er ikke fra folk som har følt fattigdom på kroppen. 

Synes det er trist at barna ikke kan omgås uten at det skal rettes pekefingre hit og dit. Ikke rart dagens barn sliter. Dere fremstiller det som at alle klasser har én gruppe som står øverste i hierarkiet og alle andre faller utenfor disse. 

Anonymkode: 532eb...f68

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

FAU har ikke kreve noe som helst, ei heller hva som er årsaken til foreldrenes avgjørelse, punktum. Om FAU ikke liker det så for det uansett ingen konsekvenser. Foreldre kan ha ulike grunner til sine valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja, er så grusomt at man inkluderer, mye bedre å utestenge 🙄

at du har full oversikt tviler jeg på!

Anonymkode: ce887...9f2

• Liker 9
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker alltid på den Albert historien om tante Fiffi som skal arrangere stort selskap for Albert. Det blir ikke hyggelig i det hele tatt, men heldigvis er det kaker igjen så Albert kan dagen etter invitere Milla og Victor på verdens beste fødselsdsgsselskap. 

Anonymkode: 2d88a...055

• Liker 9
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Vi kommer ikke til å invitere alle. Spesielt ikke dersom noen er slem med vår datter.
Det er ett hysteri som bør avskaffes. Folk får invitere de man vil. Vi har ikke ansvar for andres barn.

Anonymkode: 74bd4...b3b

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

men man bør vel ikke undervurdere foreldrenes evne til å sette seg inn i vennegruppene?

Jeg mener helt motsatt. Vi overvurderer foreldrenes evne og spesielt vilje til å bry seg om andre enn egne barn. Grunnen til at det er så mye fokus på inkludering er jo nettopp fordi alle tiårene med å la foreldre og barn styre dette selv har vist at man da tenker bare på seg selv og at det fører til mobbing og ekskludering eller ensomme barn som ikke har venner. Selv nå med fokus på inkludering og regler for hvem man kan invitere ser vi jo (selv her i denne tråden) at det likevel finnes egoister som ikke evner å se lenger enn egen nesetipp. Vi har reglene fordi vi trenger dem! 

Anonymkode: 3cbb9...053

• Liker 12
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er dette "utestenging"? 

Anonymkode: a3662...6d9

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Vi kommer ikke til å invitere alle. Spesielt ikke dersom noen er slem med vår datter.
Det er ett hysteri som bør avskaffes. Folk får invitere de man vil. Vi har ikke ansvar for andres barn.

🙄 nesten så jeg tenker du troller

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det bekrefter du akkurat det ts tar opp…

Anonymkode: 38374...c32

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det tviler jeg på at hun gjør for jeg tenker akkurat likt. Jeg har aldri hatt hverken behov/plass/råd eller lyst til å invitere hele klassen på bursdag. Og så har jeg opplevd såpass mye i eget liv at jeg vet at det kommer et tidspunkt at foreldrene ikke styrer dette lenger, at ungdommen inviterer selv. Og da får de sjokk de som er dilla og dulla med og tror at samfunnet er inkluderende for ever. Det er ikke det! Livet er urettferdig og det er best å leve godt med det. Innfinne seg med det uten å la seg krenke. 

Anonymkode: 1319f...128

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sittet i FAU i 5 år sammenhengende på vår skole, og temaer rundt dette har så langt ALDRI blitt nevnt, så at dette er en så stor ting rundt omkring sliter jeg litt med å forstå... 

Vi hadde en forelder som prøvde å legge ned skolegudstjenesten i jula, og en annen forelder som prøvde å få oss med på å kreve leksefri skole, men altså ingen forsøk i det hele tatt på å overstyre hvem man kan invitere (verken i bursdager eller andre selskap), gaveregler, eller noe som helst sånt. 

Anonymkode: 0e46b...31a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var et kynisk svar. Jeg tenker alltid at også jeg har et ansvar ut over meg og mine barn. Dette ønsker jeg å videreføre til barna for at de skal vokse opp og tenke på andre og ikke kun seg selv. Jeg inviterer selvsagt også dem som kanskje har sagt eller gjort noe mot mitt barn. Da får jeg en gyllen mulighet til å hjelpe litt til her. 

Er du i det hele tatt en voksen? 

Anonymkode: 1f9a0...d70

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detter er grunnen til at jeg virkelig ikke orker Halloween! Som mor til nå voksne barn, å se datteren din i småskolealder sitte alene og se klassevenninnene kle seg ut og gå på dørene uten henne var intet mindre enn hjerteskjærende, glemmer det aldri!!

Anonymkode: 6d221...69e

• Hjerte 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener helt motsatt. Vi overvurderer foreldrenes evne og spesielt vilje til å bry seg om andre enn egne barn. Grunnen til at det er så mye fokus på inkludering er jo nettopp fordi alle tiårene med å la foreldre og barn styre dette selv har vist at man da tenker bare på seg selv og at det fører til mobbing og ekskludering eller ensomme barn som ikke har venner. Selv nå med fokus på inkludering og regler for hvem man kan invitere ser vi jo (selv her i denne tråden) at det likevel finnes egoister som ikke evner å se lenger enn egen nesetipp. Vi har reglene fordi vi trenger dem! 

Anonymkode: 3cbb9...053

Argumentet for å inkludere er mobbing, ekskludering etc., men mener virkelig du og alle andre som står så fast på at man må invitere for eksempel alle jentene, alle guttene, ikke noen fra parallellklassen etc. at barn som blir utsatt for mobbing bli tvunget til å invitere mobberne sine i bursdagen fordi alle skal inkluderes ? Jeg kan bare ikke fatte hvordan det er mulig å være så trangsynt og ikke klare å se at den alle skal inkluderes også fører med seg mye dritt. Og jeg kan ikke fatte hvordan det er mulig å være naiv og tro at om alle blir invitert i bursdag etc. så får man fjernet problemer med mobbing og ekskludering.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor skulle det være trollinnlegg?Jeg er helt enig med vedkommende

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette var et kynisk svar. Jeg tenker alltid at også jeg har et ansvar ut over meg og mine barn. Dette ønsker jeg å videreføre til barna for at de skal vokse opp og tenke på andre og ikke kun seg selv. Jeg inviterer selvsagt også dem som kanskje har sagt eller gjort noe mot mitt barn. Da får jeg en gyllen mulighet til å hjelpe litt til her. 

Er du i det hele tatt en voksen? 

Anonymkode: 1f9a0...d70

En ting er sikkert du har i hvert fall aldri opplevd mobbing og utestenging. Og i motsetning til deg så så lærer jeg barna mine at de har lov til å sette grenser for seg selv, til å si at de ikke ønsker å være sammen andre som er slemme mot dem.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det jeg liker minst er at barn som er «annerledes» brukes nærmest som dukker eller statister i andre barns liv.

Dette husker jeg fra barneskolen, der vi hadde et barn med downs og dertil hørende medisinske utfordringer. Vi ble fortalt, fra lærer, at barnet skulle inkluderes fordi «dere lærer mye av å se og omgåes mennesker ulike dere selv». 
Ok. Det var etablert at han var oss ulik. Vi skulle bruke han som verktøy til å forstå verden, med fokus på oss selv og med han som taus statist. Hans egenverdi var null, men han var et fint eksempel.

Ingen voksne så på dette som ufint, selv om jeg med mine 8 år på jorden noterte meg at dette er etisk utenfor alle grenser for greit. Og i de tiårene som har gått er det fortsatt slik - de som er «ulike» har ingen egenverdi. De har et eksemplets verdi, men ingen egenverdi.

Om man skal inkludere noen, så kan man ikke gjøre dem til en «ting» samtidig. Det er bare fordekt mobbing fra de voksne. Og mye av «inkluderingen» ER nettopp mobbing. Jeg kjenner foreldrene som roper høyest om å invitere «lille Pål». De gjør det ikke fordi de er gode mennesker. De er nemlig ikke gode mennesker. De gjør det for å kunne godte seg, vise seg frem og trampe på andre. Som deres foreldre gjorde i deres barndom, med den unge gutten med downs som ble «inkludert» til sitt eget verste.

Anonymkode: 07fb6...980

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det skal selvfølgelig tas ekstra ansvar for å invitere barn som sliter med å finne sin plass i gruppen, men man bør vel ikke undervurdere foreldrenes evne til å sette seg inn i vennegruppene? Jeg har full oversikt over hvem som leker med hvem i klassen til barnet vårt. 

Men du inviterer bare de du vil? Og mange bare barnas venner, ikke han med ADHD, han som maser, han som ikke barnet liker. Hvem mener du da "selvfølgelig skal invitere de som sliter med å finne sin plass"? Det er jo nettopp disse barna som ikke blir invitert når man holder på sånn som deg.

Og nei, du har nok ikke full innsikt. Akkurat som at barnet ditt ikke kommer hjem og sier at "i dag har jeg mobbet X og Y fikk ikke være med". Det må du som regel høre fra læreren. Barn fremstiller seg selv i best mulig lys, du hører ikke om han som alltid går alene, for han er ikke i oppmerksonhetsfeltet til ditt eget barns tunnelsyn på hvem han leker med selv.

Anonymkode: f2601...ba6

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det jeg liker minst er at barn som er «annerledes» brukes nærmest som dukker eller statister i andre barns liv.

Dette husker jeg fra barneskolen, der vi hadde et barn med downs og dertil hørende medisinske utfordringer. Vi ble fortalt, fra lærer, at barnet skulle inkluderes fordi «dere lærer mye av å se og omgåes mennesker ulike dere selv». 
Ok. Det var etablert at han var oss ulik. Vi skulle bruke han som verktøy til å forstå verden, med fokus på oss selv og med han som taus statist. Hans egenverdi var null, men han var et fint eksempel.

Ingen voksne så på dette som ufint, selv om jeg med mine 8 år på jorden noterte meg at dette er etisk utenfor alle grenser for greit. Og i de tiårene som har gått er det fortsatt slik - de som er «ulike» har ingen egenverdi. De har et eksemplets verdi, men ingen egenverdi.

Om man skal inkludere noen, så kan man ikke gjøre dem til en «ting» samtidig. Det er bare fordekt mobbing fra de voksne. Og mye av «inkluderingen» ER nettopp mobbing. Jeg kjenner foreldrene som roper høyest om å invitere «lille Pål». De gjør det ikke fordi de er gode mennesker. De er nemlig ikke gode mennesker. De gjør det for å kunne godte seg, vise seg frem og trampe på andre. Som deres foreldre gjorde i deres barndom, med den unge gutten med downs som ble «inkludert» til sitt eget verste.

Anonymkode: 07fb6...980

Så da utelater vi alle ensomme barn? For de har ingen egenverdi? Det er BS, og læreren har helt rett i at det er givende og lærerikt for alle parter å omgås også folk som ikke er lik en selv. Det betyr ikke at man mener egenverdien til noen er null, det er tvertom. Du mener egenverdien til personen er null så du vil ikke invitere vedkommende - og det er så til de grader utestengelse og defineres som mobbing.

Anonymkode: f2601...ba6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud å glad jeg er for at jeg ikke har barn i skole nå. Alt de skal måtte godta å bli med på. Det er helt normalt å bare be venner på fest. Vil de ha inkludering går de gå i kirka eller moskeen 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...