Thyra Skrevet 17. oktober 2024 #1 Skrevet 17. oktober 2024 En liten uhøytidelig spørreundersøkelse for å se hvor tidlig det er vanlig å trenge lesebriller, og hvor fort utviklingen går. Jeg er 48 år, begynte å merke at jeg så dårligere på nært hold ved ca 45 års alder. Har brukt lesebriller fra Nille og tilsvarende fram til nå. Bestilte meg time hos Specsavers og da ble brille styrken satt til +2,25 på begge øyne. Synes selv det er litt tidlig, men optikeren sa at det ofte begynner i førti årsalderen.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #2 Skrevet 17. oktober 2024 Det er nok riktig, jeg begynte med lesebriller da jeg var mellom 45-50. Anonymkode: ed5fd...8a2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #3 Skrevet 17. oktober 2024 Jeg er 42, og skal på synstest neste uke. Merker forskjell. Regner med jeg skal ha briller. Ser teksten på tv uklart, det har jeg aldri gjort før. Anonymkode: 02b98...813
Thyra Skrevet 17. oktober 2024 Forfatter #4 Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er 42, og skal på synstest neste uke. Merker forskjell. Regner med jeg skal ha briller. Ser teksten på tv uklart, det har jeg aldri gjort før. Anonymkode: 02b98...813 Teksten på TV, da ser du uklart på avstand, så ikke typisk alderslangsynt. 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #5 Skrevet 17. oktober 2024 Jeg er 37, har -7 , og optikeren sa forrige uke, at jeg begynner å få alderssyn🤣 Noe som er bra! For det betyr at jeg vil begynne å se bedre og bedre🥳 Anonymkode: a1e19...35a 1 1
Million Skrevet 17. oktober 2024 #6 Skrevet 17. oktober 2024 (endret) Jeg begynte å merke det etter min eneste graviditet. Synes plutselig det var så fryktelig smått og vrient å lese, det som sto bakpå barnegrøtpakkene og slikt. Og i tillegg var jeg liksom ALLTID "for sliten i øynene" eller "sikkert bare sovet dårlig" fordi jeg ikke klarte å lese vanlige bøker lenger uten å anstrenge meg voldsomt. Det ble så slitsomt å lese bøker at jeg droppet det i lange tider. Husker ikke helt hva som fikk meg til å skjønne at jeg faktisk hadde fått dårligere syn, men det var på jobben. Tror jeg leste en plass at ansatte (vi jobbet ved pc) kunne få en god økonomisk støtte til å kjøpe seg skjermbriller. Så da gikk jeg og tok synsundersøkelse og fikk skjermbriller. Verden ble sett på en ny måte da, kan du trygt si, og jeg kunne endelig ta frem bøker igjen og slutte å myse sånn på jobb foran skjermen! Jeg var ca 35 år tror jeg når jeg fikk skjermbrillene første gang. Lesebriller altså. Nå i dag, i femtiårene, måtte jeg etter siste optikerundersøkelse også ha briller til tv-titting, litt lengre unna enn en pc-skjerm eller en bok altså. Kan ikke huske hvilken styrke jeg har på de to brillene mine, dessverre. Endret 17. oktober 2024 av Million
Thyra Skrevet 17. oktober 2024 Forfatter #7 Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg er 37, har -7 , og optikeren sa forrige uke, at jeg begynner å få alderssyn🤣 Noe som er bra! For det betyr at jeg vil begynne å se bedre og bedre🥳 Anonymkode: a1e19...35a Du vil vel fortsatt ha -7 på avstand og + et eller annet på nært hold. Du vil trenge progressive briller. 2
Thyra Skrevet 17. oktober 2024 Forfatter #8 Skrevet 17. oktober 2024 Million skrev (14 minutter siden): Jeg begynte å merke det etter min eneste graviditet. Synes plutselig det var så fryktelig smått og vrient å lese, det som sto bakpå barnegrøtpakkene og slikt. Og i tillegg var jeg liksom ALLTID "for sliten i øynene" eller "sikkert bare sovet dårlig" fordi jeg ikke klarte å lese vanlige bøker lenger uten å anstrenge meg voldsomt. Det ble så slitsomt å lese bøker at jeg droppet det i lange tider. Husker ikke helt hva som fikk meg til å skjønne at jeg faktisk hadde fått dårligere syn, men det var på jobben. Tror jeg leste en plass at ansatte (vi jobbet ved pc) kunne få en god økonomisk støtte til å kjøpe seg skjermbriller. Så da gikk jeg og tok synsundersøkelse og fikk skjermbriller. Verden ble sett på en ny måte da, kan du trygt si, og jeg kunne endelig ta frem bøker igjen og slutte å myse sånn på jobb foran skjermen! Jeg var ca 35 år tror jeg når jeg fikk skjermbrillene første gang. Lesebriller altså. Nå i dag, i femtiårene, måtte jeg etter siste optikerundersøkelse også ha briller til tv-titting, litt lengre unna enn en pc-skjerm eller en bok altså. Kan ikke huske hvilken styrke jeg har på de to brillene mine, dessverre. Jeg oppdaget det også noen måneder etter at jeg fikk mitt eneste barn.( Fikk barn sent) Har hørt at graviditet og amming kan påvirke synet.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #9 Skrevet 17. oktober 2024 Er 47. Trenger så langt ikke briller. Har til og med velsignelse på det fra øyelege. Anonymkode: 0b048...866
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #10 Skrevet 17. oktober 2024 Jeg har hatt en veldig godt syn siden jeg tok laser for nærsynt i 20-årene. Men siste året skjedde det noe. 42 år og må nå bruke lesebriller med +1. Jeg jobber foran skjerm hele dagen, da var det nødvendig med databriller. Anonymkode: aacd1...67e
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #11 Skrevet 17. oktober 2024 Thyra skrev (18 minutter siden): Du vil vel fortsatt ha -7 på avstand og + et eller annet på nært hold. Du vil trenge progressive briller. Ikke nødvendigvis. Jeg var nærsynt tidligere og trengte briller hele dagen i nesten 30 år. Så når jeg bikket 40 ble synet bedre og bedre og jeg kunne slutte helt med briller/linser når jeg var 42. Jeg er nå 55 og har fortsatt godt syn både på lang og kort avstand. Anonymkode: a79c0...7a6 2
enkefru Skrevet 17. oktober 2024 #12 Skrevet 17. oktober 2024 Tok laser mot nærsynthet for ca 15 år siden. Er 55 år nå og merker ikke noe til alderslangsynthet, ikke sikkert jeg vil merke noe til det heller visst pga laseren. 1
Hateridioter Skrevet 17. oktober 2024 #13 Skrevet 17. oktober 2024 Jeg er 54 år og har ikke begynt med lesebriller ennå.
Thyra Skrevet 17. oktober 2024 Forfatter #14 Skrevet 17. oktober 2024 Fjugur skrev (3 timer siden): Tok laser mot nærsynthet for ca 15 år siden. Er 55 år nå og merker ikke noe til alderslangsynthet, ikke sikkert jeg vil merke noe til det heller visst pga laseren. Dette synes jeg høres rart ut. Jeg tok også laser mot nærsynthet for ca 16 år siden. Og fikk forklart at laseren korrigerer såkalt brytningsfeil, nærsynthet eller langsynthet som forårsakes av feil krumming på linsen i øyet. Alderslangsynt kommer av at linsen blir mindre elastisk. Jeg har fortsatt samme syn på avstand som etter laseroperasjon en. Men på nært hold har synet forandret seg. 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #15 Skrevet 17. oktober 2024 Jeg er 47 år og bruker +1,5. Anonymkode: 6d980...908
Gjest Artemis_ Skrevet 17. oktober 2024 #16 Skrevet 17. oktober 2024 Har hatt bra syn hele livet og ikke hatt behov for briller. Ble kontrollert av optiker en gang i tidlig 30-årene og alt var helt fint. Var hos optiker da skriften i bøker begynt å bli smått, og begynte med lesebriller (+1). Var da i tidlig 40-årene. Er 48 nå og har nettopp begynt med hverdagsbriller -0,5 og korrigering av skjeve hornhinner, og lesebriller + 1,75 og korrigering. Sliter med dårlig syn i skumring, og det er treghet i fokusen når jeg bytter på å se langt og nært. Normalt, sa optiker.
jukkapalme Skrevet 17. oktober 2024 #17 Skrevet 17. oktober 2024 (endret) Er snart 45 år og merker ingenting til alderslangsynthet. Derimot føler jeg at jeg har blitt litt nærsynt i det siste. Skal derfor ta meg en tur til optiker så fort som mulig. Sliter med å se teksten på tv og må holde iPaden relativt nære for å se klart. Holder jeg den på en armlengdes avstand ser jeg ikke teksten. Ikke sikkert jeg trenger linser/briller hele tiden, men tror jeg trenger tv-briller om jeg ikke må bruke linser hele tiden. Uansett lurt å få tatt en synstest. Er lenge siden sist nå. Endret 17. oktober 2024 av jukkapalme 1
Thyra Skrevet 17. oktober 2024 Forfatter #18 Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er 47 år og bruker +1,5. Anonymkode: 6d980...908 Det trodde jeg at jeg brukte også. Helt til jeg gikk til optikeren...
Frøkenfryden Skrevet 17. oktober 2024 #19 Skrevet 17. oktober 2024 43. Det kom i år. Raska med meg diverse briller fra coop obs. 😂 Tror sånn 2.5 er passe. Har da linser for nærsynthet «under.» 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #20 Skrevet 17. oktober 2024 Jeg er 43 og merker at jeg må anstrenge meg mer for å se klart hvis jeg skal klippe negler på ungene... Jeg har synstest relativt ofte pga briller, så venter bare på beskjed om progressive briller 😐 Anonymkode: fd46f...358
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå