AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #61 Del Skrevet 17. oktober 2024 Sefanja skrev (16 minutter siden): Det hadde jo vært bedre å ta tak i de som utnyttet au pairer? Fortsatt lov til å ha au pair fra EØSområdet da. Det er jo for at unge jenter skal få jobbe og bo med noen i en annen stat/ verdensdel. Au pair betyr på likefot, man er en del av familien. Jeg jobbet 45 timer i uka og hadde fri i helgene. Du var nok av de heldige som slapp med 45 timer i uke, mange hadde mye mer og noen ble innlåst utenfor arbeidstid, fratatt passene sine så de ikke kunne stikke av, jeg tror ikke beslaglagte pass var veldig vanlig men det forekom. Anonymkode: 7275d...375 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 17. oktober 2024 #62 Del Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du var nok av de heldige som slapp med 45 timer i uke, mange hadde mye mer og noen ble innlåst utenfor arbeidstid, fratatt passene sine så de ikke kunne stikke av, jeg tror ikke beslaglagte pass var veldig vanlig men det forekom. Anonymkode: 7275d...375 Dette er jo bare skremselspropaganda! Selvfølgelig er det ingen som låser inn ett familiemedlem 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #63 Del Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du var nok av de heldige som slapp med 45 timer i uke, mange hadde mye mer og noen ble innlåst utenfor arbeidstid, fratatt passene sine så de ikke kunne stikke av, jeg tror ikke beslaglagte pass var veldig vanlig men det forekom. Anonymkode: 7275d...375 45 timer i uka er vel også minst 10 timer mer i uka enn hun hadde lov til å jobbe. Anonymkode: c08f2...c13 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #64 Del Skrevet 17. oktober 2024 Sefanja skrev (Akkurat nå): Dette er jo bare skremselspropaganda! Selvfølgelig er det ingen som låser inn ett familiemedlem Men mange ble jo ikke hentet inn som et familiemedlem, de ble hentet inn som billig arbeidskraft. Anonymkode: c08f2...c13 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 17. oktober 2024 #65 Del Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men mange ble jo ikke hentet inn som et familiemedlem, de ble hentet inn som billig arbeidskraft. Anonymkode: c08f2...c13 Man er jo billig arbeidskraft. Men for jenter fra Fillipinene var dette en fin mulighet. Skjønner ikke at regjeringen bare kan avvikle en sånn ordning som fungerer bra 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 17. oktober 2024 #66 Del Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har tenkt på noe i det siste, og kanskje noen av dere har gjort det samme. Husmorvikarer, disse hjelperne som en gang var vanlige å benytte seg av når husmoren ble syk eller trengte en pause, ser ut til å ha forsvunnet helt fra samfunnsbildet. Hvor ble det egentlig av dem? Jeg husker historier fra eldre familiemedlemmer som fortalte om husmorvikarer som kom inn og holdt hjulene i gang når mor i huset var ute av spill. De tok seg av barna, laget mat, holdt huset rent, og sørget for at hjemmet fungerte til mor var på beina igjen. Det virket som en slags trygghetsgaranti for familien i en tid da det ofte var én forsørger, og husarbeidet ble sett på som fulltidsjobb. Men i dag hører vi ingenting om denne ordningen. Har den bare forsvunnet i takt med samfunnsendringene, eller finnes den fortsatt i en annen form? Er det kanskje sånn at endringen i kjønnsroller, med flere kvinner i arbeidslivet, har gjort at behovet for husmorvikarer er blitt mindre, eller har andre typer tjenester, som barnehage, SFO og andre omsorgstilbud, tatt over? Kanskje det også har noe med den økte bruken av hjemmehjelp- og velferdstjenester for eldre å gjøre? Det er også interessant å tenke på om det i dagens samfunn er en annen forventning om at familier skal klare seg selv, og at det å be om hjelp til husarbeid og omsorgsoppgaver kanskje blir sett på som "unødvendig luksus". Eller er det rett og slett at moderne teknologi og tilgang til tjenester som matlevering og rengjøringshjelp har tatt over den rollen husmorvikaren en gang hadde? Har noen av dere innsikt eller tanker rundt hvorfor husmorvikarordningen forsvant, og om det kunne vært et behov for noe lignende i dagens samfunn? Anonymkode: 0650c...20f Nei altså det må jo være pga likestillingen da. At kvinner nå også jobber og ikke er husmødre fulltid lengre. Nå heter det jo at både mannen og kvinnen i forholdet skal dele på alt 50/50, selv om det slett ikke alltid er tilfellet i praksis... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #67 Del Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 45 timer i uka er vel også minst 10 timer mer i uka enn hun hadde lov til å jobbe. Anonymkode: c08f2...c13 Jeg jobbet i USA. Tjente 140 dollar i uken og jobbet 45 timer. Man er ikke au pair for å bli rik. Man er det for å få venner fra hele verden og oppleve en annen kultur Anonymkode: ea487...f93 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 17. oktober 2024 #68 Del Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det må ha vært samme husmorvikar som var hos min venninne da mor i huset hadde hatt en større operasjon og ikke klarte å ta seg av 5 barn (et av dem lettere funksjonshemmet), hund, stort gammelt hus og en mann med uforutsigbar arbeidstid. Jeg var med min venninne hjem etter skolen for å låne noen bøker, og husmorvikaren tok det nærmest som en selvfølge at jeg også skulle ha middag. Høflig og beskjeden som jeg var på den tida takket jeg nei og sa at jeg skulle hjem og spise. Da fikk jeg grei beskjed om å ringe hjem og si fra at jeg spiste der, for det var mer enn nok pannekaker. Og de pannekakene er de beste jeg har smakt. Anonymkode: f03be...03e Han hadde ett stort hvitt hus på en øy utenfor Bergen, og ingen av søsknene hadde funksjonshemming. Men ei haddd epilepsi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 17. oktober 2024 #69 Del Skrevet 17. oktober 2024 Maleficenta skrev (14 minutter siden): Nei altså det må jo være pga likestillingen da. At kvinner nå også jobber og ikke er husmødre fulltid lengre. Nå heter det jo at både mannen og kvinnen i forholdet skal dele på alt 50/50, selv om det slett ikke alltid er tilfellet i praksis... I praksis tror jeg fortsatt kvinner gjør mest husarbeid. Men menn er heldigvis mye mer delaktig i sine barns liv enn tidligere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #70 Del Skrevet 17. oktober 2024 Sefanja skrev (25 minutter siden): Man er jo billig arbeidskraft. Men for jenter fra Fillipinene var dette en fin mulighet. Skjønner ikke at regjeringen bare kan avvikle en sånn ordning som fungerer bra Det fungerte ikke bra når mange ble utnyttet. Anonymkode: 910e4...97d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #71 Del Skrevet 17. oktober 2024 ~white lady~ skrev (8 timer siden): Au pair ordningen ble avviklet i mars i år, dessverre. Dessverre? Utnyttelse av mennesker Anonymkode: de8d6...75d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guppy88 Skrevet 17. oktober 2024 #72 Del Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bananer vikarierte altså for mannen. Dildo, i overført betydning. Anonymkode: 563e9...116 Du har misforstått, og snudd det på hodet. Husmorvikaren er selvfølgelig den som erstatter husmoren. Når det blir satt inn lærervikar, er det ikke elevene som byttes ut. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #73 Del Skrevet 17. oktober 2024 Tror vi hadde husmorvikar en periode da jeg var liten (80-tallet). Husker ikke hvorfor. Det skulle fortsatt vært en tilsvarende ordning i kommunene. Synd at det ikke er det. Synd at så mye bygges ned og praktisk hjelp som man som «husmor»/småbarnsforelder kan trenge her i livet i en periode av forskjellige årsaker, nei det er umulig å få hjelp til det man FAKTISK trenger hjelp til. Enig i at samfunnet går på dunken, men ikke i at det er feminismen sin skyld. Men når både praktisk hjelp som f.eks husmorvikar, plasser i psykiatrien og eldreomsorgen og helsevesenet bygges ned, og nå skal det også kuttes og spares inn i skoletilbudene (vgs) og også i kultursektoren (kultur er viktig, det redder liv), så kan man lure på om vi ikke bare sparer oss til fant. Anonymkode: cb47f...bf1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 17. oktober 2024 #74 Del Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det fungerte ikke bra når mange ble utnyttet. Anonymkode: 910e4...97d Men hvordan vet du det. Det er jo folk som jobber for å passe på au pairene også 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 17. oktober 2024 #75 Del Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Dessverre? Utnyttelse av mennesker Anonymkode: de8d6...75d Det er jo sånn at man får hjelp til å bytte familie hvis man trenger det. Det skjedde i hvert fall ofte der jeg var au pair Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 17. oktober 2024 #76 Del Skrevet 17. oktober 2024 Sefanja skrev (18 minutter siden): Det er jo sånn at man får hjelp til å bytte familie hvis man trenger det. Det skjedde i hvert fall ofte der jeg var au pair Tror det er lettere å være norsk au paire enn fra f eks Thailand. I norge kan vi veldig ofte engelsk f eks... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #77 Del Skrevet 17. oktober 2024 Sefanja skrev (23 minutter siden): Men hvordan vet du det. Det er jo folk som jobber for å passe på au pairene også Jeg vet det fordi det er utallige historier om utnyttelse? Fordi dette ble undersøkt og det ble konkludert med at det var et stort problem? De hadde ikke avviklet ordningen uten reell grunn. Fint at du hadde en god opplevelse, men mange hadde ikke det. Anonymkode: 910e4...97d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 17. oktober 2024 #78 Del Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vet det fordi det er utallige historier om utnyttelse? Fordi dette ble undersøkt og det ble konkludert med at det var et stort problem? De hadde ikke avviklet ordningen uten reell grunn. Fint at du hadde en god opplevelse, men mange hadde ikke det. Anonymkode: 910e4...97d Det var ikke derfor. Denne regjeringen bryr seg ikke om enkeltmennesker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #79 Del Skrevet 17. oktober 2024 Sefanja skrev (19 minutter siden): Det var ikke derfor. Denne regjeringen bryr seg ikke om enkeltmennesker. Da kan vel du som vet hvorfor fortelle oss resten hva årsaken var? Anonymkode: 910e4...97d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eric_B Skrevet 17. oktober 2024 #80 Del Skrevet 17. oktober 2024 De finnes, de har gjerne egne foretak. Tittel er hushjelp, men fungerer på samme vis mer eller mindre. Vår rydder, vasker, tar litt hagestell, måker, handler, lager middag. Jobber mellom 13-17 litt etter behov tre dager i uken. Verdt hver ei krone. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå