Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hysmorvikarene forsvant da barnehage ble et gode for alle og ikke de få. Det er barnehagene som avlaster med barnepass. Videre er det forventet at begge voksne i et hjem bidrar med husarbeid, og at om den ene blir syk må den andre gjøre dobbelt. Er man to syke eller den syke er den eneste voksne, kan man søke hjemmehjelp eller privar vaskehjelp.

Ordningene vi har nå har ett stort hull, og det er om en eneforsørger med skralt nettverk blir for syk til å ta seg av barn kveld, natt og helg og den andre forelderen enten ikke eksisterer eller er et rasshøl som ikke stepper inn. Da finnes det ikke løsninger.

Anonymkode: 8569d...d0b

Ja, jeg kunne virkelig trengt bistand hjemme da jeg fikk barn, fødselsdepresjon og pappaen rømte. Jeg satt alene hjemme, sov ingenting, selvskadet og ville helst dø med en baby å ta vare på. Da hadde det hjulpet med en stødig dame som kunne latt meg sove litt, laget litt mat osv. 😊 Men behovet er vel så lite at det ikke er noen vits. 

Anonymkode: 910e4...97d

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Million skrev (3 timer siden):

De gjør det samme, ja, men forskjellen er at husmorvikar var sosialhjelp, mens dagmamma/au pair er noe man betaler av egen lomme.

Det visste jeg ikke. Var sammen med en som vokste opp på 70 og 80- tallet med 6 søsken. Han fortalte med glede om husmorvikaren som var så god på pannekakesteiking. Var det kommunene som betalte det da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg kunne virkelig trengt bistand hjemme da jeg fikk barn, fødselsdepresjon og pappaen rømte. Jeg satt alene hjemme, sov ingenting, selvskadet og ville helst dø med en baby å ta vare på. Da hadde det hjulpet med en stødig dame som kunne latt meg sove litt, laget litt mat osv. 😊 Men behovet er vel så lite at det ikke er noen vits. 

Tror behovet er veldig stort. Men husmødre generelt får jo mye kritikk, så da måtte det blitt kalt noe annet

• Liker 1
Skrevet

Feministene gikk inn for å rive ned de tradisjonelle kjønnsrollene og med det forsvant husmødrene.

Resultatet er et sykt samfunn der flertallet bor alene og fødselsraten kollapser ned på et nivå som ikke er holdbart.

Velferdsstaten vil forsvinne da vi ikke lenger har penger eller folk til å ta vare på de gamle. 

Anonymkode: 55a5a...92e

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Feministene gikk inn for å rive ned de tradisjonelle kjønnsrollene og med det forsvant husmødrene.

Resultatet er et sykt samfunn der flertallet bor alene og fødselsraten kollapser ned på et nivå som ikke er holdbart.

Velferdsstaten vil forsvinne da vi ikke lenger har penger eller folk til å ta vare på de gamle. 

Anonymkode: 55a5a...92e

Feministene jobbet for å gi kvinner frihet til å velge å bli noe annet enn husmor. Noe jeg ser på som en bra ting. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
Sefanja skrev (38 minutter siden):

Det visste jeg ikke. Var sammen med en som vokste opp på 70 og 80- tallet med 6 søsken. Han fortalte med glede om husmorvikaren som var så god på pannekakesteiking. Var det kommunene som betalte det da?

Det var økonomisk statsstøttet tjeneste, det å ha husmorvikar, ja, men det var ikke hvem som helst som fikk det innvilget. Men mange fikk det. Tror jeg leste at på det meste var det 50 000 familier årlig som fikk hjelp. Typisk var det når mor kom på sykehus (fedrene ble ikke regnet med, selv om de var hjemme..) eller mor nettopp hadde født eller var alvorlig syk osv.

https://snl.no/husmorvikar

Jeg har ikke mer enn to kilder, og den andre er en eldre blogger som har sin kilde fra et eldgammelt blad; Hjemmet, som hun fant hos sin gamle mor og leste. Dette sto i bladet:

Men altså husmorvikaren var en yrkesgruppe som erstattet husmoren der familien var i en krisesituasjon..For det var jo slik at når en husmor av en eller annen grunn ikke kunne stelle hus og hjem så var det krise i heimen..Det var Norges Husmorforbund som startet kurs for husmorvikarer i 1947..Og så skjedde det ting og i 1948/49 fikk husmorvikarordningen statsstøtte. Og i 1952 var det ca. 1000 husmorvikarer i Norge.. Og i 1976 var det vikarer spredt over hele landet. Men på 1970 tallet ble stadig færre husmødre..Og det ble innført sosiale ordninger og foreldrepermisjoner..Og i 1980 ble ordningen avviklet… – kilde Hjemmet.

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet

Vi hadde husmorvikar et par år rundt 1990 på grunn av min alvorlig funksjonshemmede bror. Kommunen insisterte og foreldrene mine var glade for tilbudet helt til dama kom og endte med å gjøre ingenting, omtrent. Det var så viktig at alle tjenester kun gikk til broren min at det endte med å bli kun merarbeid. Alle måltider måtte lages dobbelt, for hun skulle lage til broren min og ingen andre. Og han fikk ikke lov å spise sammen med oss andre heller, så vi måtte begynne å spise måltidene ekstra tidlig eller ekstra sent slik at vi ikke nærmet oss kjøkkenet hverken under matlaging eller mating.

Vask ble kun gjort i rom vi andre barna ikke befant oss i og kun hvis det ikke var spor etter oss andre. Hadde jeg lagt igjen en bok eller det lå en av min søsters bamser i sofaen, ble det ingen vask av stua. Gangen kunne hun aldri røre, for det kunne være skitt fra skoene til oss andre på gulvet. Det samme med kjøkkenet, for lillesøstra mi kunne ha sølt smuler på gulvet. 

Klesvask tok hun innimellom, men da halvtomme maskiner siden hun kun kunne vaske klær hun egenhendig kledde av broren min. Alt annet, selv om det var brukt av ham, kunne vært brukt av min søster (samme størrelse). 

Men det verste var at hun stoppet alle aktiviteter så fort vi barna kom inn i rommet, for hun var ikke ment å være barnevakt for oss. Hun lot gjerne min bror vente med å spise til maten var kald eller lot han stå uten bleie med det det innebar av griseri for å gjøre et poeng ut av at søstra mi kom inn i rommet. Med en halvåpen løsning hjemme innebar det i praksis at jeg enten var innestengt på rommet mitt eller måtte gå tur fra 07 til 16 hver eneste dag i alle ferier og at mora mi i praksis måtte gå tur med eller leke utendørs med lillesøstra mi i 9 timer hver eneste hverdag i flere år uansett vær og årstid. 

Det var virkelig ikke mye hjelp...

Anonymkode: 39bbc...d40

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Sefanja skrev (25 minutter siden):

Det må ha vært samme husmorvikar som var hos min venninne da mor i huset hadde hatt en større operasjon og ikke klarte å ta seg av 5 barn (et av dem lettere funksjonshemmet), hund, stort gammelt hus og en mann med uforutsigbar arbeidstid. Jeg var med min venninne hjem etter skolen for å låne noen bøker, og husmorvikaren tok det nærmest som en selvfølge at jeg også skulle ha middag. Høflig og beskjeden som jeg var på den tida takket jeg nei og sa at jeg skulle hjem og spise. Da fikk jeg grei beskjed om å ringe hjem og si fra at jeg spiste der, for det var mer enn nok pannekaker. Og de pannekakene er de beste jeg har smakt.

Anonymkode: f03be...03e

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet
~white lady~ skrev (6 timer siden):

Au pair ordningen ble avviklet i mars i år, dessverre. 

Heldigvis, tenker jeg vi sier.

Anonymkode: f5198...5d9

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
~white lady~ skrev (6 timer siden):

Au pair ordningen ble avviklet i mars i år, dessverre. 

Hvorfor det. Har jobbet som au pair selv, beste året i mitt liv

• Liker 1
Skrevet
Sefanja skrev (Akkurat nå):

Slik ordningen har fungert de siste tjue årene her i Norge har det ikke vært snakk om kukturutveksling, men ren utnyttelse.

• Nyttig 6
Skrevet
Sefanja skrev (4 minutter siden):

I Norge var det dessverre mange kvinner som ble utnyttet. Den andre veien fungerte det kanskje bedre. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Husmorvikarene er borte, husmoren er borte, erstattet av barnehage, SFO, pappaperm og frossenpizza på middagsbordet. En lang rekke tiltak har avlastet kvinnen de siste tiårene. Den eneste som har mer å gjøre er mannen i huset.

Anonymkode: 5b4cc...35c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Husmorvikarene er borte, husmoren er borte, erstattet av barnehage, SFO, pappaperm og frossenpizza på middagsbordet. En lang rekke tiltak har avlastet kvinnen de siste tiårene. Den eneste som har mer å gjøre er mannen i huset.

Tenker du burde lese deg opp om det tredje skiftet.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Som også en far kan utføre

Anonymkode: 1c06e...298

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Haha, nei det trenger jeg virkelig ikke 🤣🤣🤣🤣

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Som også en far kan utføre

Anonymkode: 1c06e...298

Ssshhh... det er forbeholdt bare kvinner...

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

?

Anonymkode: 4eae6...d6f

Bananer vikarierte altså for mannen. Dildo, i overført betydning.

Anonymkode: 563e9...116

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Den udødelig myten.

Anonymkode: 563e9...116

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har tenkt på noe i det siste, og kanskje noen av dere har gjort det samme. Husmorvikarer, disse hjelperne som en gang var vanlige å benytte seg av når husmoren ble syk eller trengte en pause, ser ut til å ha forsvunnet helt fra samfunnsbildet. Hvor ble det egentlig av dem?

Jeg husker historier fra eldre familiemedlemmer som fortalte om husmorvikarer som kom inn og holdt hjulene i gang når mor i huset var ute av spill. De tok seg av barna, laget mat, holdt huset rent, og sørget for at hjemmet fungerte til mor var på beina igjen. Det virket som en slags trygghetsgaranti for familien i en tid da det ofte var én forsørger, og husarbeidet ble sett på som fulltidsjobb. Men i dag hører vi ingenting om denne ordningen. Har den bare forsvunnet i takt med samfunnsendringene, eller finnes den fortsatt i en annen form?

Er det kanskje sånn at endringen i kjønnsroller, med flere kvinner i arbeidslivet, har gjort at behovet for husmorvikarer er blitt mindre, eller har andre typer tjenester, som barnehage, SFO og andre omsorgstilbud, tatt over? Kanskje det også har noe med den økte bruken av hjemmehjelp- og velferdstjenester for eldre å gjøre?

Det er også interessant å tenke på om det i dagens samfunn er en annen forventning om at familier skal klare seg selv, og at det å be om hjelp til husarbeid og omsorgsoppgaver kanskje blir sett på som "unødvendig luksus". Eller er det rett og slett at moderne teknologi og tilgang til tjenester som matlevering og rengjøringshjelp har tatt over den rollen husmorvikaren en gang hadde?

Har noen av dere innsikt eller tanker rundt hvorfor husmorvikarordningen forsvant, og om det kunne vært et behov for noe lignende i dagens samfunn?

Anonymkode: 0650c...20f

Nå stepper barnevernet inn i stedet for. Hehe. Og kommer med tiltak. De gjør absolutt alt, utenom å gjøre det husmorvikarene gjorde. 😜 der går grensen, må vite. 

Anonymkode: f88f1...d8c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...