Gå til innhold

Studere sykepleie som voksen med to små barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har gjort det? Har allerede en utdannelse, men jobber i en bransje jeg ikke trives i. Jeg må gjøre noe nytt, og kan godt tenke meg å ta sykepleie (bachelor). Hvordan løser man dette i praksis med lån, barn og jobb? Tar permisjon fra jobben, søker stønad fra NAV (omskolering) mens man studerer? Holder på jobben, og studerer sykepleie deltid? Setter stor pris på å høre andres erfaringer. 

Anonymkode: 5372b...e0e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler deg ikke å ta deltid. Praksisperioder er like intensive på deltid som heltid, kun lenger ferie i forbindelse med ferie som er goden egentlig .

du får ikke omskolering fra nav. Men studere på dagtid, jobbe helg/kveld ved siden av. Enkelt å få vakter i hjemmesykepleien/sykehjem ved siden av studier. Er tøft, men går! 

Anonymkode: d1c7a...69e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får sannsynligvis ikke stønad fra NAV til omskolering når du allerede er i jobb og fungerer i denne, selv om du ikke trives. Men du kan ha rett på lån/stipend fra lånekassen, og som sagt kan du jo ta ekstravakter helg/kveld/ferier. Deltid vil ikke hjelpe på praksisperiodene, men kan gi deg mulighet til å arbeide litt mer utenom praksis. Er du alene med barna, eller har du ektefelle/samboer? Det kan jo bli mye jobbing på helger/kveld i en periode, og det kan være tøft med to små barn. 

Anonymkode: 9fac1...772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleierstudiet opptar mye tid, du må regne med mange og lange praksisperioder i turnus. Når du har små barn i tillegg blir det vanskelig å jobbe utenom. Tiden strekker ikke til. Hvor skal du få inntekt fra da? Tjener mannen godt? Har du god nok økonomi til å prioritere dette nå? 

Anonymkode: da00a...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Har mann som tjener greit. Jeg må nok ta ekstravakter etc for å bidra likevel. Mulig jeg må vente til barna blir litt større, og holde ut i min nåværende jobb noen år til? Sikkert lettere når barna når skolealder, kan jeg tenke meg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går sykepleierstudiet selv. Vet om flere alenemødre på kullet mitt. De klarer seg helt greit, de får ekstra lån osv fra lånekassen så rent økonomisk går det jo rundt, å studiet krever ikke spesielt mye mer enn andre studier, bortsett fra at praksis kan være veldig tungt til tider. Ville tenkt mer igjennom om du orker jobbe som sykepleier som ferdig utdannet. Er 2 delt eller 3 delt turnus for de fleste sykepleierne å det er noe jeg som ung og uten barn koser meg med. Men tror ikke jeg hadde takla 3 delt eller 2 delt turnus med barn osv.

Anonymkode: e47a8...23a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok anestesisykepleie med to små barn og jeg er glad for at jeg gjorde det når de var under skolealder. Travelt, ja. Men nå som de går på skolen er det travlere ettermiddager og de legger seg ikke før 20-21. Under studiet la mannen min barna og jeg satt meg ned og brukte hele kveldene på å lese når det var behov. Det er vanskeligere med barn som skal hentes på fotball og ønsker å spise kveldsmat med mamma etter en travel dag :)

Det var også mange under grunnutdanningen som hadde barn, de var de flinkeste til å prioritere og husker de gjorde det bra. Bruke alle studietimer godt slik at man ikke har like mye på ettermiddagenene :)

Du kan jo ta opp studielån, man får mer om har barn. Om mannen din tjener bra får du vel ingenting i stipend eneste, men om du ikke trives med den jobben du har kan det godt være verdt det med litt studielån? Ellers er det ingen problem å få ekstravakter eller studentstillinger 3. Hver helg feks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Går sykepleierstudiet selv. Vet om flere alenemødre på kullet mitt. De klarer seg helt greit, de får ekstra lån osv fra lånekassen så rent økonomisk går det jo rundt, å studiet krever ikke spesielt mye mer enn andre studier, bortsett fra at praksis kan være veldig tungt til tider. Ville tenkt mer igjennom om du orker jobbe som sykepleier som ferdig utdannet. Er 2 delt eller 3 delt turnus for de fleste sykepleierne å det er noe jeg som ung og uten barn koser meg med. Men tror ikke jeg hadde takla 3 delt eller 2 delt turnus med barn osv.

Det tror jeg er veldig individuelt. Jeg kunne aldri tenke meg å jobbe kun dagtid. Trives veldig godt med tredelt turnus, men har valgt å jobbe 80% nå som barna er små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er nok veldig individuelt, jeg går ALDRI tilbake til kun dagtid!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petra200 skrev (9 minutter siden):

Det er nok veldig individuelt, jeg går ALDRI tilbake til kun dagtid!

Hvorfor vil du ikke jobbe kun dagtid? TS som spør nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du får sannsynligvis ikke stønad fra NAV til omskolering når du allerede er i jobb og fungerer i denne, selv om du ikke trives. Men du kan ha rett på lån/stipend fra lånekassen, og som sagt kan du jo ta ekstravakter helg/kveld/ferier. Deltid vil ikke hjelpe på praksisperiodene, men kan gi deg mulighet til å arbeide litt mer utenom praksis. Er du alene med barna, eller har du ektefelle/samboer? Det kan jo bli mye jobbing på helger/kveld i en periode, og det kan være tøft med to små barn. 

Anonymkode: 9fac1...772

Er ikke sikker på hvor mye lån/stipend jeg har krav på. Tror jeg allerede har fått i seks år, så har vel maks to år igjen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor vil du ikke jobbe kun dagtid? TS som spør nå.

Fordi det er helt fantastisk å jobbe turnus med små barn! Aldri mer mandag-fredag 7:30-15:30 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petra200 skrev (16 minutter siden):

Fordi det er helt fantastisk å jobbe turnus med små barn! Aldri mer mandag-fredag 7:30-15:30 

Jeg syns det høres vanskelig ut å jobbe turnus med små barn, men er det altså ikke det? Det går kanskje greit så lenge man har partner som kan ta seg av henting/levering i b.hage, legging etc?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg syns det høres vanskelig ut å jobbe turnus med små barn, men er det altså ikke det? Det går kanskje greit så lenge man har partner som kan ta seg av henting/levering i b.hage, legging etc?

Ja, man er jo helt avhengig av en partner da. Men både for barna og for meg er det kjempedeilig å jobbe turnus, det gir oss faktisk mye mer tid sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Man må enten være to eller ha en del hjelp ja. Men henger meg på med at det er fantastisk! Jeg jobber kun kveld i helg, ellers jobber jeg bare natt utenom dagtid. Så da har jeg mulighet til å være hjemme både på morgen og ettermiddag en del. Jeg har også da mulighet til å levere barnehagebarnet sent og hente tidlig. Skolebarna kommer hjem til at det er noen i huset og slipper å komme seg ut dørene selv om morgenen. De dagene jeg jobber dagtid er ikke det mulig.. :)

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk barn nr 3 mens jeg tok sykepleien. Var enormt tøft i praksisperiodene, men veldig greit ellers. Jobbet kun natt utenom, og hadde mammapermisjon fra jobb og ikke studier da jeg studerte så det hjalp ganske greit på inntekten at jeg hadde jobbet meg opp litt på forhånd. Vil anbefale å ha en grei buffer før hver praksisperiode ihvertfall!

Anonymkode: bcce5...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Noen som har gjort det? Har allerede en utdannelse, men jobber i en bransje jeg ikke trives i. Jeg må gjøre noe nytt, og kan godt tenke meg å ta sykepleie (bachelor). Hvordan løser man dette i praksis med lån, barn og jobb? Tar permisjon fra jobben, søker stønad fra NAV (omskolering) mens man studerer? Holder på jobben, og studerer sykepleie deltid? Setter stor pris på å høre andres erfaringer. 

Tenker du at arbeidstid og betingelser passer med livet som forelder for små barn, ts? For studiene går jo raskt. Og så skal du ut i jobb.

Anonymkode: 90a4a...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde to små barn alene og tok utdanningen etter fylte 30 år. Jeg fikk maks lån og stipend. Jobbet annen hver helg. Tøft økonomisk ja, men det meste går om man lever nøkternt. 

Anonymkode: cfce7...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber du/har du jobbet i helsevesenet tidligere, så du vet hva du går til? For meg var det hverken studiet eller arbeidstidene som ødela for familielivet, men den enorme stressbelastningen i yrket. Det finnes noen roligere arbeidsplasser også, men der er man gjerne veldig mange om beinet når det lyses ut stillinger.

Anonymkode: bcde5...d9c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker du at arbeidstid og betingelser passer med livet som forelder for små barn, ts? For studiene går jo raskt. Og så skal du ut i jobb.

Anonymkode: 90a4a...69e

Jeg tenker at barna er større når studiene er over, og at det hjelper at de er skolebarn og ikke barnehagebarn. De er 1 og 4 nå, og hvis jeg begynner om et par år, så vil begge ha nådd skolealder når jeg er ferdig sykepleier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...