Gå til innhold

Sorterer vernetjenesten under HR eller HMS avd. hos dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker svar fra folk som jobber i bedrifter av en viss størrelse som har egen HR avd og egen HMS(K) avd. Jeg lurer på hvordan det er organisert hos dere.

Svar av  type verneombudet er en vits, trenger jeg ikke da dette er et seriøst spørsmål om hvordan andre bedrifter organiserer vernetjenesten. 

Anonymkode: 19ef1...adf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber i en stor, landsdekkende organisasjon. 

Hos oss er ikke vernetjenesten organisert under verken HR eller HMS, men bygd opp som en egen, uavhengig linje med hovedverneombud på topp. 

Anonymkode: 86b1a...dea

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber i en stor, landsdekkende organisasjon. 

Hos oss er ikke vernetjenesten organisert under verken HR eller HMS, men bygd opp som en egen, uavhengig linje med hovedverneombud på topp. 

Anonymkode: 86b1a...dea

Takk for seriøst svar.

Anonymkode: 19ef1...adf

Skrevet

Større bedrift med 1000 ansatte fordelt på 12 lokale avdelinger i landet.

Sentral HMS-leder har overordnet organisatorisk ansvar for verneombudene lokalt og sentralt. HMS leder sentralt og hovedverneombud er likestilt i organisasjonsplan, og underlagt personaldirektør.

Anonymkode: c1221...66f

Skrevet

Vernetjenesten er en separat og uavhengig linje. Men jeg som HR-leder har personalansvar for de øverste verneombudene for å sikre at de har et forsvarlig arbeidsmiljø. 

Anonymkode: b8d5b...6c9

Skrevet

Spørsmålet ditt er på mange måter vanskelig. 

Valgte verneombud skal teoretisk ikke sortere under noen når de utfører arbeidet sitt. Disse skal velges fra og av ansatte(alle untatt daglig leder) og bør være noen som har vært ansatt en stund(les aml) 

Industrivern, dedikerte førstehjelpere osv hører som regel inn under sine respektive ledere. (Bortsett fra ved krise)

Om det er en egen hms-kvalitetssjef eller lignende, bør også denne stå utenfor organisasjonsstrukturen når hen utfører arbeid.

Store industriområder/parker hvor flere bedrifter inngår i vernetjenesten kan ha litt andre regler. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...