AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #1 Skrevet 16. oktober 2024 Vi øver på passeringer uten at hunden skal gjøre utfall. Hun er ivrig på å hilse både på mennesker og dyr, og med en gang noen virker litt interesserte kjemper hun for å komme bort til dem. Går vi på et fortau er det såpass liten plass at jeg føler at jeg må velge mellom å få henne til å fokusere på meg, eller holde henne sikkert med begge hender (stor hund). Føler ikke at jeg kan ta sjansen på at fokuset holder selv om det nok ofte gjør det, men om jeg tar feil har hun plutselig hoppet på noen. Det har aldri skjedd, men det er ikke på grunn av mangel på forsøk fra hennes side. Og jeg kan bare tenke meg hvor skremmende det må være for et barn som ikke er vant med hund, eller en voksen som ikke liker eller er redd for hund. Og selvfølgelig andre hunder som ikke vil hilse eller komme så tett. Så til spørsmålet. Dere med store hunder - klarer dere å holde hunden sikkert samtidig som dere gir godbiter og er interessante nok til å beholde hundens fokus? Jeg opplever at jeg ikke kan ha hunden på yttersiden av passeringen, da hun vil få for stort spillerom hvis/når hun selv løper over til de vi passerer. Ikke får jeg holdt båndet på en slik måte at armene kan holde igjen enkelt heller. Det går fint å ha henne inn mot de vi passerer - da kan jeg bruke kropp og armer til å holde igjen. Men egentlig må begge armene brukes, og da får jeg ikke distrahert henne med godbiter. Det er også utfordrende at hun veldig lett skjener foran beina mine ifbm avlevering av godbiter. Har vi nok avstand går det fint. Da har hun friere bånd og jeg + godbiter er spennende nok til å holde fokus. Hittil har vi satt oss ned i grøfta og trent på fokus mens folk går forbi. Det går bra så lenge ikke forbipasserende begynner å jazze henne opp med hvor søt hun er😂 Tips? Anonymkode: 91afc...d8a 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #2 Skrevet 17. oktober 2024 Spørs hvor stor hunden er vs deg, men for meg hjalp det å løfte hunden litt etter selen i de verste momentene. Han kunne fortsatt gå med alle beina på bakken, men han fikk ikke muligheten til å bykse eller spenne beina på meg. Min skulle alltid ta fart for å komme seg bort til andre hunder, og i tette passeringer ble han mer ivrig (og frustrert). I de momentene hjalp det ikke med godbit eller noe annet, og jeg trengte uansett begge henda. Om du har mulighet til å skaffe ny sele så vil jeg anbefale en med håndtak (jeg syns de med håndtak midt på gir bedre kontroll, f.eks. Seleverkstedet sin). Snutegrime eller feste kobbelet på framsida av selen kan sikkert funke også slik at utstyret gjør litt av jobben for deg. Har ikke prøvd selv da. Med min og forbipasserendes hunder som gjorde sitt beste for å velte oss begge, så føltes den metoden som det eneste riktige. Følte meg veldig som en forelder som drar en furten unge etter armen mens den hyler og stritter imot😂 Og for å ikke nevne hvor raskt og effektivt det var! Kunne passere på sekunder og så slippe ham "fri" igjen! Jeg løftet ham altså ikke helt fra bakken (det hadde jeg ikke krefter til uansett), men holdt ham på en måte stramt. Det funket veldig fint med en arm, så jeg kunne egentlig hatt godbit i den andre, men slike situasjoner kom brått på, så jeg var aldri klar med godbit. Jeg "lærte" å løfte hunden på den måten ved å løfte etter ryggdelen på vanlig Y-sele på en omplasseringshund (unghund) som ble ekstremt frustrert og fokusert på andre hunder. Flytevester for hunder har typisk et håndtak plassert midt på ryggen slik at de kan løftes lett, så det var heeelt sikkert noe logikk i det jeg gjorde...🤭 Eller så kan du alltids binde hunden til et tre eller lyktestolpe mens du står foran/ved siden av med godbit. Frie hender, men upraktisk Anonymkode: a6a6a...dca 2
Tabris Skrevet 17. oktober 2024 #3 Skrevet 17. oktober 2024 Hold i selen til hunden er best, da får den ikke hoppet frem (noe som kan være forsterkende for en hund å gjøre så lenge den får hoppet frem, selv om den ikke får hilst). Ikke krampehold slik at hunden kjenner det, det kan bare gjøre det verre. Men hold som en sikkerhetsline også gir du godbiter. Gjerne også kastet noen godbiter på bakken slik at hunden slipper blikket til de som passerer (det kan noen ganger forhindre at stresset bygger seg opp når hunden får stirre-stirre). 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #4 Skrevet 17. oktober 2024 jeg holder også i selen og så går jeg bare, fokuset er på å passere rett og slett og det virker som om hunden skjønner dette etterhvert, at det ikke blir noe hilsing. Vi hilser aldri på tur. Anonymkode: 44246...8ab 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #5 Skrevet 17. oktober 2024 Takk!! Dette skal jeg prøve! Anonymkode: 91afc...d8a 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #6 Skrevet 17. oktober 2024 På sterke hunder som plutselig kan gjøre utfall eller har veldig sterkt jaktinstinkt er det helt essensielt å bruke hoftebelte mener jeg, finnes bånd med håndtak i tillegg nærmere hunden som man evt kan holde i passeringer om man foretrekker det fremfor å surre båndet. Anonymkode: 40c13...218 1 1
NettoppJa Skrevet 18. oktober 2024 #7 Skrevet 18. oktober 2024 Jeg har alltid halsbånd på hunden i tillegg til selen. Hvis det blir en tett passering hvor vi ikke kan gå til sides for å få nok avstand, eller vi møter noen med hunden i fri flexi, så tar jeg en finger lett under halsbåndet og leder hunden stille og rolig forbi. Gir en godbit og "bra" rett etter passering, men styrer ikke med det midt under selve passeringen. 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #8 Skrevet 18. oktober 2024 Har du prøvd å sette hunden i sitt til den andre hunden har passert? Så du kan jobbe med fult fokus og har en klar oppgave for hunden som også er lett for deg å overholde? Anonymkode: 14f7f...9c4 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #9 Skrevet 18. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har du prøvd å sette hunden i sitt til den andre hunden har passert? Så du kan jobbe med fult fokus og har en klar oppgave for hunden som også er lett for deg å overholde? Anonymkode: 14f7f...9c4 Ikke alltid det fungerer. Min hadde null fokus på meg eller godbiter uansett om han lå, satt eller sto. Han spiste godbitene raskt eller ignorerte dem rett ut Å holde ham i selen eller halsbåndet (foretrakk selen) mens vi passerte var det eneste som funket fram til han ble voksen og roligere. Med stor hund som plutselig velger å hoppe så føles det ikke veldig trygt å stå stille mens andre passerer😅 Jo raskere vi fikk oss forbi, jo bedre. Mindre oppbygget frustrasjon. Å sitte/vente når man har bedre avstand funker fint, noe TS ikke sliter like mye med heller: AnonymBruker skrev (På 17.10.2024 den 0.04): Har vi nok avstand går det fint. Da har hun friere bånd og jeg + godbiter er spennende nok til å holde fokus. Hittil har vi satt oss ned i grøfta og trent på fokus mens folk går forbi. Det går bra så lenge ikke forbipasserende begynner å jazze henne opp med hvor søt hun er😂 Anonymkode: a6a6a...dca 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #10 Skrevet 1. november 2024 Hvordan har treningen gått, TS?😊 Anonymkode: a6a6a...dca 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #11 Skrevet 1. november 2024 strammer du båndet så bidrar man som oftes til mer stress.(bruker aldri flexibånd med håndtak=dritt) Det viktigste er å få oppmerksomheten til hunden samtidig som du danner en barriere med kroppen din for å signalisere at den skal holde seg på rett side. Mao -ikke gå slik at det er fri bane mellom hundene. Som de andre sier: Gjør du det samme hver gang, skjønner de bedre hva de skal gjøre. Belønn med bra! Bruker et strikkbånd som jeg bruker til skikjøring som er litt elastisk - så kan jeg alternere mellom 3m og 20 cm. Jeg bare kveiler inn båndet når den skal gå i kort bånd. Anonymkode: 8b430...8fb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå