Gå til innhold

Naboer som krangler og skriker. Vold?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De som bor over meg krangler mye. Han roper for full hals noen ganger på natta. Jeg våkner og jeg blir redd fordi jeg tror hun blir slått. Men vet jo ikke. Er redd for å gjøre noe fordi jeg er redd for hva som kan skje. Men jeg har heller ikke noe bevis og kan ikke ringe politiet. Bor i blokk og dette må jo hele etasjen de bor i ha hørt? Nå gråter hun høylytt og der er masse tramping. Han skriker ikke lengere da. 

De snakker ikke norsk tror jeg. Hun gjør ikke det fordi jeg har prøvd å snakke sånn small talk. 

Skal jeg gjøre noe? 

Anonymkode: c2f80...0e9

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å anta at det er vold inne i bildet er jo bare ren gjetting. Ikke gå utifra det. Du kan enten ta kontakt med driftsleder i borettslaget eller banke på å gjøre de obs på at det er veldig lydt. Om noen dukker opp med et blått øye så får du heller ta det derfra, men ikke anta..

Anonymkode: 00b4c...b89

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ringe politiet og melde bekymring mens det pågår.

Anonymkode: b1970...ed7

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring heller en gang for mye, enn en gang for lite. Er det ikke vold inne i bildet så blir de sikkert passe flaue når politiet kommer, og da kan det hende de tar seg sammen fremover.

Ring.

Anonymkode: fe5c7...710

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor kan du ikke ringe politiet?

Anonymkode: e3222...99d

Er det ikke ulovlig å misbruke resursene eller noe? Jeg anklager han ikke men jeg er redd for at hun blir skada. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det ikke ulovlig å misbruke resursene eller noe? Jeg anklager han ikke men jeg er redd for at hun blir skada. 

Du ringer og sier hva som skjer, politiet bestemmer selv om de synes de skal rykke ut. Det er deres vurdering. Du er heldigvis hverken domstol eller aktor, så du trenger hverken anklage eller ha bevisbyrde, du kan bare rapportere om det du observerer, og la sentralbordet gjøre jobben sin deretter.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du ringer og sier akkurat dét.

Anonymkode: 144ee...532

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du ringe politiet. Du skal, faktisk- du har avvergeplikt ved grunn til å tro at noen utsettes for vold.

Og er det "bare" såkalt husbråk, er jo det også helt innafor å kontakte politiet om. 

Anonymkode: 35b76...5b7

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da gjør jeg det 😊 Bare snakke med dem og høre hva de synes først.

Godt å lufte dette med dere.

ts

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ok da gjør jeg det 😊 Bare snakke med dem og høre hva de synes først.

Godt å lufte dette med dere.

ts

Bra.

Du trenger ikke ha noe som helst bevis for å kontakte politiet. De vil snakke med dem, og prøve å danne seg et bilde av hva som skjer selv. Det foregår dessverre mye stygt mellom hjemmets fire vegger, og viktig å hjelpe de som er offer for dette til en bedre hverdag.

Anonymkode: 4a553...67f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et perspektiv til.. 

Si at politiet velger/ikke har ressurser til å rykke ut. Men da blir det i alle fall loggført. Kanskje har noen ringt inn før også, så ser de annerledes på saken nå fordi det blir ringt inn enda en gang? Eller at neste gang noen ringer inn, så ser de at det har skjedd før?

Kanskje hun anmelder han en gang, og politiet da ser at naboer har rapportert dette tidligere? Osv. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har levd i et forhold med slik høylytt krangling til alle døgnets tider. Var skikkelig dritt, men null vold selv om det sikkert hørtes voldsomt ut innimellom. Heldigvis fikk jeg nok tilslutt og dro.

Men TS du kan fint ringe inn pga bråk, det var jo midt på natta. 

Anonymkode: 8539e...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har levd i et forhold med slik høylytt krangling til alle døgnets tider. Var skikkelig dritt, men null vold selv om det sikkert hørtes voldsomt ut innimellom. Heldigvis fikk jeg nok tilslutt og dro.

Men TS du kan fint ringe inn pga bråk, det var jo midt på natta. 

Anonymkode: 8539e...799

Psykisk vold er i høyeste grad også vold.. Vi må passe oss på å ikke tenke at kun fysisk vold er skadelig. 

Ts, hvis de har barn skal du også huske at du hjelper dem ved å ringe. 

Og grunn 50 for å ringe er at du kanskje forhindrer drap. Partnerdrap kommer sjeldent ut av det blå. Ofte er det vold i forkant 

Anonymkode: b8c55...2c1

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Psykisk vold er i høyeste grad også vold.. Vi må passe oss på å ikke tenke at kun fysisk vold er skadelig. 

Ts, hvis de har barn skal du også huske at du hjelper dem ved å ringe. 

Og grunn 50 for å ringe er at du kanskje forhindrer drap. Partnerdrap kommer sjeldent ut av det blå. Ofte er det vold i forkant 

Men den du siterer beskriver ikke seg selv s offer og partner som voldsutøver. Jeg har også vært i et kranglete forhold for mange år siden. Vi var nok «like gode» begge to.

Anonymkode: 04cde...8c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noen naboer lenger borti gata tidligere som holdt på sånn. Dette var på ettermiddagene og ungene turte ikke være ute. Jeg ringte politiet som var der innen fem

minutter og tok han med seg. Ikke sett han siden,bare dama som bor der ennå. Så ring, vær så snill. 

Anonymkode: 80285...605

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men den du siterer beskriver ikke seg selv s offer og partner som voldsutøver. Jeg har også vært i et kranglete forhold for mange år siden. Vi var nok «like gode» begge to.

Like gode eller ei, hjelp trenges! 

Anonymkode: 80285...605

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld til politiet der og da om du opplever bekymring. Alt for mange lever med vold. Kanskje er det denne ene gangen som bidrar til at den det utøves vold mot tør å snakke ut om det. Gitt at politiet rykker ut da. Til syvende og sist er det uansett politiet som vurderer alvorlighetsgraden og ikke du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med flertallet her, ring og forklar hva du observerer og la sentralbordet ta avgjørelsen. Det kan utgjøre en enorm forskjell for de det gjelder. 
Jeg har selv ringt i samme situasjon, naboene her kom på døra etterpå og var ikke blide men de har roa seg betraktelig i etterkant. Jeg sa som sant var at jeg hadde ringt og at det var jeg pliktig til å gjøre. Jeg vil også ringe igjen og igjen ved behov for jeg har ikke røntgensyn, om jeg hører roping, smell og lignende så utsetter jeg meg ikke for fare ved å prøve å blande meg inn, det er politiets oppgave og avgjørelse å ta. 

Jeg fikk vite av en annen nabo at de her hadde holdt på slik i årevis uten bedring, men ingen hadde vist tatt steget å ringt politiet før. Det sjokkerte meg og gjorde meg ganske trist faktisk.

Anonymkode: 32847...165

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Tror du ikke man kan være utsatt for vold, selv om man selv også roper? Selv om vi er likestilte menn på mange områder så vil menn ha en fysisk fordel som gjør at kvinner har mer grunn til å frykte dem, enn motsatt. Og selv om så det skulle være akkurat 50% skyld fra hver, så er det vel greit å få et pekepinn på de ødelegger hverandre. 

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg er enig med flertallet her, ring og forklar hva du observerer og la sentralbordet ta avgjørelsen. Det kan utgjøre en enorm forskjell for de det gjelder. 
Jeg har selv ringt i samme situasjon, naboene her kom på døra etterpå og var ikke blide men de har roa seg betraktelig i etterkant. Jeg sa som sant var at jeg hadde ringt og at det var jeg pliktig til å gjøre. Jeg vil også ringe igjen og igjen ved behov for jeg har ikke røntgensyn, om jeg hører roping, smell og lignende så utsetter jeg meg ikke for fare ved å prøve å blande meg inn, det er politiets oppgave og avgjørelse å ta. 

Jeg fikk vite av en annen nabo at de her hadde holdt på slik i årevis uten bedring, men ingen hadde vist tatt steget å ringt politiet før. Det sjokkerte meg og gjorde meg ganske trist faktisk.

Anonymkode: 32847...165

Så tøff du var, det står det respekt av. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...