Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som er ufør og som lever med partner med full jobb; forventes det at du gjør all husarbeid og lager middag klart til partner? 

Jeg er ufør pga psykisk sykdom og syntes det virker som om de rundt meg mener at huse må være rent og middag på bordet fordi jeg er hjemme hele dagen. Syntes det er litt vanskelig da jeg er i dårlig form og mye sliten. Hva tenker dere?

Anonymkode: 015b1...67f

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor synes du det virker som at de rundt deg mener det?

Jeg tenker at det er noe du og partneren din bør snakke om og bli enige om. Det er ikke så viktig hva andre mener.

Anonymkode: 3ae4c...f16

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvorfor synes du det virker som at de rundt deg mener det?

Jeg tenker at det er noe du og partneren din bør snakke om og bli enige om. Det er ikke så viktig hva andre mener.

Anonymkode: 3ae4c...f16

Kommentarer som "...så er vel middag ferdig når han kommer hjem?" og"Huset er vel ryddig å rent hos dere når du er hjemme."

Samtidig så sukker og akker mannen seg når han må lage middag. 

• Hjerte 1
Skrevet

Du er frikjøpt i arbeidstiden 8-16 pga sykdom, det er ikke regnet at du har arbeidsevne til å fylle denne tiden. Normalt sett gjør man noe i huset, men det bør være stor takhøyde for at det ikke alltid skjer, og heller være en bonus. Normalt sett ville du kommet hjem kl 16-ish som partneren din, så det du eventuelt får gjort unna på forhånd bør han være glad for og ta som en bonus. Hadde du fungert på den måten "de" forventer så hadde du vel vært i jobb.

Anonymkode: 06910...47a

• Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

Nå er det mange uføre som har sykdom som fulltidsjobb med overtid resten av døgnet, så det går ikke an å forvente at noen som er syk skal gå rett inn i tradwife/tradman-rollen. 

Hvis du har en partner som mener dette så har dere et stort problem bunnet i hans holdninger. Og da har du en jobb med å få han til å skjønne hvordan du har det og hva du kan/ikke kan bidra med, hvor han aksepterer det uten å sukke, stønne og klage.

At andre slenger med leppa skyldes gjerne at de ikke forstår seg på hvordan du har det. Eventuelt mangler ematiske antenner. Børst det mest mulig av deg. Ikke konfronter disse, for de sliter tydeligvis med kunnskapsløshet og/eller fordommer, og da kan en konfrontasjon gjøre det verre for deg.

Endret av Bombasi
  • Liker 8
  • Hjerte 3
Skrevet

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du er frikjøpt i arbeidstiden 8-16 pga sykdom, det er ikke regnet at du har arbeidsevne til å fylle denne tiden. Normalt sett gjør man noe i huset, men det bør være stor takhøyde for at det ikke alltid skjer, og heller være en bonus. Normalt sett ville du kommet hjem kl 16-ish som partneren din, så det du eventuelt får gjort unna på forhånd bør han være glad for og ta som en bonus. Hadde du fungert på den måten "de" forventer så hadde du vel vært i jobb.

Det er nettopp det jeg kjenner på og, men er ikke "tøff" nok til å si det. 

• Hjerte 1
Skrevet
Bombasi skrev (5 minutter siden):

Nå er det mange uføre som har sykdom som fulltidsjobb med overtid resten av døgnet, så det går ikke an å forvente at noen som er syk skal gå rett inn i tradwife/tradman-rollen. 

Hvis du har en partner som mener dette så har dere et stort problem bunnet i hans holdninger. Og da har du en jobb med å få han til å skjønne hvordan du har det og hva du kan/ikke kan bidra med, hvor han aksepterer det uten å sukke, stønne og klage.

At andre slenger med leppa skyldes gjerne at de ikke forstår seg på hvordan du har det. Eventuelt mangler ematiske antenner. Børst det mest mulig av deg. Ikke konfronter disse, for de sliter tydeligvis med kunnskapsløshet og/eller fordommer, og da kan du gjøre det verre for deg. 

Takk for dette innlegget. Det letter mye på samvittigheten.  Det er som om familie og venner mener jeg bare går hjemme og slurver for moro skyld og det gjør jeg jo ikke, så derfor er det godt å høre at utenforstående skjønner min situasjon. Tittelen som ufør er jo ikke noe å skryte av... Så tusen takk. Skal forsøke å skyve vell andres meninger

• Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for dette innlegget. Det letter mye på samvittigheten.  Det er som om familie og venner mener jeg bare går hjemme og slurver for moro skyld og det gjør jeg jo ikke, så derfor er det godt å høre at utenforstående skjønner min situasjon. Tittelen som ufør er jo ikke noe å skryte av... Så tusen takk. Skal forsøke å skyve vell andres meninger

Alt i orden :) 

Hvis folka som sier dette til deg er nære av deg, så kan du jo alltids reagere litt mot det. "Jeg gjør det jeg klarer" i seriøs tone kan være en kort kommentar. Ikke le av de og det de sier. Og ikke jatt med. Gi dem så lite respons som mulig. Forhåpentligvis slutter de å kommentere når de ser at du ikke reagerer på det, eventuelt at de ser at du reagerer negativt på det.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er nettopp det jeg kjenner på og, men er ikke "tøff" nok til å si det. 

"Vel, får gjort litt her og der, men er hjemme av en grunn, hvis jeg hadde stabilt overskudd og produksjonsevne hadde jeg sett meg om etter en deltidsjobb." 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er ufør av samme grunn, men mannen forventer ikke det. Vi har små barn og han vil heller at jeg skal gjøre det jeg klarer om jeg klarer det. Men jeg forventer av meg selv å skulle handle inn mat og kanskje sette på poteter, samt å ta å rydde litt uansett. Har det som mål, det er viktig for meg.

Anonymkode: ad38e...9d0

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dere som er ufør og som lever med partner med full jobb; forventes det at du gjør all husarbeid og lager middag klart til partner? 

Jeg er ufør pga psykisk sykdom og syntes det virker som om de rundt meg mener at huse må være rent og middag på bordet fordi jeg er hjemme hele dagen. Syntes det er litt vanskelig da jeg er i dårlig form og mye sliten. Hva tenker dere?

Jeg er gift med en som er ufør grunnet psykisk sykdom. Partneren min fungerer svært godt i det daglige, og slik jeg oppfatter det er det lite som er til hinder for at hun kan ha hovedansvar for hjemmet. Jeg jobber, og er borte fra hjemmet i rundt ti timer på hverdager. Det er klart at jeg forventer at hun gjør det meste av husarbeid og matlaging, noe hun også gjør. I tillegg gjør hun en del utvendig vedlikehold, da hun har tid og anledning til å gjøre det. Jeg bidrar selvsagt, men mest i helgene. 

Dette er min opplevelse, og jeg har forståelse for at andre som er uføre har en helt annen helse enn det min kone har. 

Anonymkode: af91a...4dd

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Spørsmålet er. Hvor lenge ser du for deg å være såpass syk. Jeg har hentet meg igjen etter å ha  vært utmattet i flere år. Min reise til betring begynte med å ta meg av hus og barn når jeg gikk på aap. Etterhvert begynte jeg å gå turer i naturen og til slutt trene styrke. Har i dag vært i full jobb 5 år og ikke tatt en sykedag, bortsett da jeg fikk covid.  Jeg er dog mann, hvis det har noe å si.

Er planen din å være ufør resten av livet eller har du lyst å bli frisk? Det skjer ingenting hvis du skal bare sitte hjemme og se serier, mens du skroller på KG 😉

Så hvis du har energi til å gjøre ting, da skal gjøre det. Hør på podkast der din tilstand er tema og hvordan mann kann bli betre. Ikke la sykdommen din bli din identitet. 

Anonymkode: 19041...b51

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Spørsmålet er. Hvor lenge ser du for deg å være såpass syk. Jeg har hentet meg igjen etter å ha  vært utmattet i flere år. Min reise til betring begynte med å ta meg av hus og barn når jeg gikk på aap. Etterhvert begynte jeg å gå turer i naturen og til slutt trene styrke. Har i dag vært i full jobb 5 år og ikke tatt en sykedag, bortsett da jeg fikk covid.  Jeg er dog mann, hvis det har noe å si.

Er planen din å være ufør resten av livet eller har du lyst å bli frisk? Det skjer ingenting hvis du skal bare sitte hjemme og se serier, mens du skroller på KG 😉

Så hvis du har energi til å gjøre ting, da skal gjøre det. Hør på podkast der din tilstand er tema og hvordan mann kann bli betre. Ikke la sykdommen din bli din identitet. 

Ts lider ikke av fysisk utmattelse men dårlig psykisk helse. 

Anonymkode: b6691...7c9

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts lider ikke av fysisk utmattelse men dårlig psykisk helse. 

Anonymkode: b6691...7c9

Og ditt poeng er?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og ditt poeng er?

Poenget er at psykisk sykdom rammer ulikt. At du har kommet deg tilbake i jobb er jo vel og bra det, men det fungerer ikke sånn for alle som har en psykisk sykdom. 

Det er ikke noe fasitsvar for hva som fungerer for hver enkelt som sliter med psykisk sykdom. 

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke dårlige tips du skriver. Det kan til og med være det er velmenende.

Men du kan ikke overføre din situasjon til andre. 

Anonymkode: b71d8...d4c

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er ikke dårlige tips du skriver. Det kan til og med være det er velmenende.

Men du kan ikke overføre din situasjon til andre. 

Det forstår jeg gott. og tro meg, det er oppriktig velmenende.
Men ingen blir betre av å ikke gjøre noe. Fysisk aktivitet er gjerne det beste du kan gjøre til å få det betre psykisk. Å ha en rolle i et samfunn er veldig viktig for mennesker. Dog samfunnet er litt mer tilgivende overfor kvinner som ikke er i arbeid. Men tråden handler bokstavlig talt om å ts spør om folk mener hun er fritatt fra å være menneske?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er gift med en som er ufør grunnet psykisk sykdom. Partneren min fungerer svært godt i det daglige, og slik jeg oppfatter det er det lite som er til hinder for at hun kan ha hovedansvar for hjemmet. Jeg jobber, og er borte fra hjemmet i rundt ti timer på hverdager. Det er klart at jeg forventer at hun gjør det meste av husarbeid og matlaging, noe hun også gjør. I tillegg gjør hun en del utvendig vedlikehold, da hun har tid og anledning til å gjøre det. Jeg bidrar selvsagt, men mest i helgene. 

Dette er min opplevelse, og jeg har forståelse for at andre som er uføre har en helt annen helse enn det min kone har. 

Anonymkode: af91a...4dd

Kona di kunne vel tatt det fungerende dagliglivet med seg ut i en liten jobb..du har jo en lønnet hushjelp fra staten

Anonymkode: 4a2c6...69c

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det forstår jeg gott. og tro meg, det er oppriktig velmenende.
Men ingen blir betre av å ikke gjøre noe. Fysisk aktivitet er gjerne det beste du kan gjøre til å få det betre psykisk. Å ha en rolle i et samfunn er veldig viktig for mennesker. Dog samfunnet er litt mer tilgivende overfor kvinner som ikke er i arbeid. Men tråden handler bokstavlig talt om å ts spør om folk mener hun er fritatt fra å være menneske?

Nå gjør du det en gang til. 

Dessuten antar du at ts ikke gjør noe. 

Det er ingen som mener at fysisk aktivitet og deltakelse ikke er bra for å bedre den psykiske helsen. Å oppleve mestring og å strekke til er også bra. De fleste har veldig mange burde-tanker, og en følelse av å ikke strekke til også, de trenger man ikke forsterke for andre. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg tenker at du har lite empati rundt deg,og at de påfører deg en ekstra byrde ifht skam og kraften du har i hverdagen..

Det virker ikke sunt eller kjærlig på noen måte. Det bunner i uvitenhet ,men også forståelse. Det siste er mest alvorlig. 

Din partner burde være den første til å stå opp mot en tredjepart. Dersom han også er den som " klager",- så er det lite å hente . Da blir det på en måte hverdagen i 20 år fremover ...

Dersom du blir enslig,- så slipper du dette. Kanskje finner du til og med et overskudd ❤

Anonymkode: a44f9...3aa

• Liker 3
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...