Gå til innhold

Lei av useriøse diskusjoner og feilinformasjon om autisme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser ofte folk spørre om de, kollegaen, barnet, partneren eller vennen deres har autisme i alle mulige sammenhenger. Jeg forstår at dette ofte er ment med gode intensjoner og for å hjelpe, men det fører ofte til en utvanning av diagnosebegrepet.

Man har ikke nødvendigvis autisme bare fordi man har noen særegenheter eller oppfører seg annerledes på enkelte områder. Ja, det finnes autistiske trekk, men det er noe helt annet enn å ha en faktisk diagnose.

Til de som lurer på om de kan ha autisme: Les dere opp på hva diagnosen innebærer før dere stiller spørsmål! Jeg forstår at noen ønsker å høre om andres erfaringer, men det blir misvisende å tro at man har autisme bare fordi man for eksempel blir sliten av å være sosial eller skvetter når en bil tuter.

Jeg ønsker mer åpenhet rundt autisme, men ser dessverre at folk ikke tar temaet seriøst på grunn av useriøse svar og diskusjonstråder. Det er synd, fordi det er viktig å snakke om denne diagnosen på en seriøs måte.

Poenget er å lese seg opp, gi ordentlige svar og forstå at selvdiagnosering ikke erstatter en medisinsk diagnose. Spesielt når det handler om en helserelatert tilstand som autisme. Husk også at autisme er en spekterdiagnose, noe som betyr at det kan vise seg på mange ulike måter.

Og til deg som lurer på noe angående autisme, ikke stol 100% på svarene du får inne her selv på forumet fordi det er utrolig mye feilinfoprmasjon om diagnosen her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja og autisme er noe man er født med så de som har det har store problemer med det fra de er født. 

Anonymkode: 573d0...d2b

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ja og autisme er noe man er født med så de som har det har store problemer med det fra de er født. 

Anonymkode: 573d0...d2b

Det kommer an på hvordan diagnosen påvirker den enkelte. Noen har mer skjulte utfordringer, noe som kan skyldes at tilstanden er mer sosialt akseptert eller mindre forsket på. Dette ser vi ofte hos personer, spesielt kvinner, som får en sen diagnose.

Det finnes imidlertid også mennesker med autisme som kanskje ikke trenger en diagnose, med mindre de opplever behov for hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...