Gå til innhold

Er DPS flinke til å stille korrekt diagnose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Erfaring? 

Anonymkode: 95aed...7ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke snakke for noen andre enn meg selv, men opplevde at de var veldig grundige i hvert fall.

Ble utredet for alt mulig rart, de utelukket til og med hjernesvulst. Så de gikk gjennom er grundig elimineringsprosess. I tillegg var de restriktive med å dele ut diagnoser når symptomene overlappet. For meg var det snakk om både adhd, asperger og unnvikende personlighetsforstyrrelse, som alle tre ble diagnoser jeg ikke fikk fordi alle kunne være symptomer på kptsd. Så jeg synes de gjorde en grundig jobb. Til slutt fikk jeg diagnose kun på det som plaget meg, angst, fordi en haug med diagnoser kunne ødelegge mer for meg enn de hjalp.

Det som kan være et problem, spesielt om du er kvinne, er at enkelte diagnoser fastsettes på kriterier for symptomer som er mer typiske for menn. Så en kvinne kan "gå glipp av" riktig diagnose fordi diagnosekriteriene ikke er oppdaterte ihht. forskning. Det gjelder f.eks autisme.

Anonymkode: e84eb...f50

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kan ikke snakke for noen andre enn meg selv, men opplevde at de var veldig grundige i hvert fall.

Ble utredet for alt mulig rart, de utelukket til og med hjernesvulst. Så de gikk gjennom er grundig elimineringsprosess. I tillegg var de restriktive med å dele ut diagnoser når symptomene overlappet. For meg var det snakk om både adhd, asperger og unnvikende personlighetsforstyrrelse, som alle tre ble diagnoser jeg ikke fikk fordi alle kunne være symptomer på kptsd. Så jeg synes de gjorde en grundig jobb. Til slutt fikk jeg diagnose kun på det som plaget meg, angst, fordi en haug med diagnoser kunne ødelegge mer for meg enn de hjalp.

Det som kan være et problem, spesielt om du er kvinne, er at enkelte diagnoser fastsettes på kriterier for symptomer som er mer typiske for menn. Så en kvinne kan "gå glipp av" riktig diagnose fordi diagnosekriteriene ikke er oppdaterte ihht. forskning. Det gjelder f.eks autisme.

Anonymkode: e84eb...f50

Takk for at du deler. Jeg er kvinne som utredes for Asperger. Håper jeg blir diagnosert korrekt…

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for at du deler. Jeg er kvinne som utredes for Asperger. Håper jeg blir diagnosert korrekt…

Ikke meg du siterer. Noe av det som var mitt problem er at jeg hadde stor skam rundt en del av mine symptomer. Tror det er en av årsakene til at det kan bli feildiagnoser. Ikke alle ønsker å snakke om alle alle symptomene de har og det kan føre til feildiagnoser. Så om du har noen symptomer du skammer deg over så anbefaler jeg deg absolutt å fortelle dem til psykologen. Uansett hvor mye du måtte skamme deg så har psykologen hørt verre ting før og vil gjøre sitt beste for å hjelpe. I tillegg til at du som sagt kan få feil diagnoser om du ikke er åpen om alle symptomene dine. 

Nå kan det være vanskelig å vite hva man skal ta opp med psykologen. Men om man føler skam over noe så er min erfaring at det er nettopp tingene man bør ta opp med psykologen. 

Anonymkode: 41d27...83e

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke meg du siterer. Noe av det som var mitt problem er at jeg hadde stor skam rundt en del av mine symptomer. Tror det er en av årsakene til at det kan bli feildiagnoser. Ikke alle ønsker å snakke om alle alle symptomene de har og det kan føre til feildiagnoser. Så om du har noen symptomer du skammer deg over så anbefaler jeg deg absolutt å fortelle dem til psykologen. Uansett hvor mye du måtte skamme deg så har psykologen hørt verre ting før og vil gjøre sitt beste for å hjelpe. I tillegg til at du som sagt kan få feil diagnoser om du ikke er åpen om alle symptomene dine. 

Nå kan det være vanskelig å vite hva man skal ta opp med psykologen. Men om man føler skam over noe så er min erfaring at det er nettopp tingene man bør ta opp med psykologen. 

Takk for gode råd. Jeg har maskert meg i over 20år, og slitt hele livet. Har derfor vært innom DPS flere ganger, men har aldri klart å være ærlig så har ikke hatt noe utbytte av det. Denne gangen har jeg bestemt meg for å være helt ærlig ja! Selv om det er både flaut og skamfullt. Men jeg vet det må til, som du sier 💛

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Takk for gode råd. Jeg har maskert meg i over 20år, og slitt hele livet. Har derfor vært innom DPS flere ganger, men har aldri klart å være ærlig så har ikke hatt noe utbytte av det. Denne gangen har jeg bestemt meg for å være helt ærlig ja! Selv om det er både flaut og skamfullt. Men jeg vet det må til, som du sier 💛

Meg du siterer. Så bra du er ærlig denne gangen. Jeg gjorde som sagt akkurat samme feil som deg. Var først da jeg la kortene på bordet at jeg følte jeg fikk en diagnose som beskrev meg helt. I tillegg ble mye av skammen fjernet når jeg fikk snakket om det med psykologen og forklart at dette er et diagnose-tegn og ikke min feil. 

• Hjerte 1
Skrevet

Skeptisk. Jeg var henvist for utredning men de tik ikke engang frem papirene.  Etter en rask samtale hadde de utelukket den diagnosen, men ga meg diagnose med en billigere behandlingstilbud. 

Anonymkode: 61fe8...75e

Skrevet

Min erfaring er nei.

De er forutinntatte, utreder ikke skikkelig og vil gjerne gi diagnoser som er lette å behandle/er vanlige.

Det er feks mer sannsynlig at du gis diagnosen sosial fobi, depresjon eller personlighetsforstyrrelse enn dissosiativ lidelse, adhd og autisme. 

Anonymkode: 48cbe...9a3

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

adhd

* som kvinne

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min erfaring er nei.

De er forutinntatte, utreder ikke skikkelig og vil gjerne gi diagnoser som er lette å behandle/er vanlige.

Det er feks mer sannsynlig at du gis diagnosen sosial fobi, depresjon eller personlighetsforstyrrelse enn dissosiativ lidelse, adhd og autisme. 

Min erfaring også dessverre. Har de dannet seg et bilde på forhånd er løpet kjørt. Tror det er store forskjeller rundt omkring i landet skal sies. Man kan være heldig og uheldig. 

Anonymkode: 3e9a7...a16

• Liker 1
Skrevet

Min erfaring er nei, det er de ikke. Jeg ble tillagt diagnoser som egt skyldtes fysisk sykdom..

Anonymkode: f7a43...b01

Skrevet

Jeg var der for 10 år siden og de overså i hvert fall min ADHD. 

Anonymkode: a2e8f...46e

Skrevet

Jeg vil alltid slå et slag for spesialister, når man vet hva det kan være. DPS skal vel gjerne utrede og behandle et svært bredt spekter av lidelser, og da blir det jo gjerne sånn at man ikke er 100% oppdatert på alle områder.

Anonymkode: 3aed4...11f

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg ble diagnostisert med Bipolar ledelse, husker ikke om det var 1 eller 2. Begynte på medisiner mot det samme dag og i 4 år fremover. Jeg følte meg så flat i humøret og det er ikke sånn jeg vil være.

Etter de 4 årene sa jeg til fastlegen at jeg ville slutte med medisinene og trappet ned. Fastlegen sa at han aldri hadde opplevd meg som bipolar, men siden en psykolog hadde diagnostisert ville han ikke si noe.

Enden på visa er at jeg ikke er bipolar, heldigvis.

Jeg var innlagt på dps pga en enorm livskrise og humøret gikk opp og ned hele tiden. Alene gråt jeg MYE, sammen med andre pasienter kunne jeg le og ha det gøy. Så egentlig synes jeg det er rart at psykologen ikke la merke til det. Han så meg nesten bare når jeg gråt, noe latter en gang i blandt.

Jeg vil si jeg er  skuffet over feil diagnose som gjorde livet mitt flatt i 4 år. Har aldri klaget på dette, men tanken var der i begynnelsen.

Ellers fikk jeg svært god hjelp for depresjon og angst. Er helt kvitt dette nå idag 😊

Anonymkode: 107ac...a09

• Hjerte 2
Skrevet

Diagnoser stilles i et slags samarbeid med pasienten, det krever at pasienten er åpen og ærlig, og kanskje forberedt på at de ikke får den diagnosen de ønsker seg…

Anonymkode: f683c...7fc

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg vil alltid slå et slag for spesialister, når man vet hva det kan være. DPS skal vel gjerne utrede og behandle et svært bredt spekter av lidelser, og da blir det jo gjerne sånn at man ikke er 100% oppdatert på alle områder.

Anonymkode: 3aed4...11f

I tillegg er det mange nyanser og diagnoser og symptomer som ligner på hverandre. Det er også en av grunnene til at det er veldig dumt å bestemme seg for en diagnose på forhånd. For da er det veldig lett å presse inn alle symptomene man finner inn i den diagnosen og å ikke stille spørsmålene som trengs for å oppdage at det er en annen diagnose. 

Tror også deler av problemet at i helsevesenet får man ikke alltid tilbakemeldinger på feil man gjør så man lærer ikke nødvendigvis av feilene man gjør. Kommer en pasient til deg, du gir vedkommende en diagnose, skriver ut pasienten og det senere viser seg at pasienten blir dårligere og at diagnosen var feil så kommer du ikke til å få beskjed om det. 

For at man skal lære av erfaring så må man få tilbakemelding på hva man gjør riktig og hva man gjør feil.  Svært mange steder i helsevesenet er det ikke en slik tilbakemelding. Så de som gjør feil etter feil lever i troen at de gjør en god jobb. 

Anonymkode: 999b0...420

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Erfaring? 

Det kommer an på hva slags type diagnostisering, i noen tilfeller kan det være avhengig av personen som stiller diagnosen. Hvis du f.eks skal utredes for pu. så kommer det an på både dagsformen din og vurderingsevnen til de som skal diagnostisere. Som på det meste annet så er det ikke et ja/nei spørsmål, det er alltid tatt høyde for utreders oppfatning til en viss grad i tillegg til testene og spørsmålene.

Anonymkode: aeec8...a8c

Skrevet

Jeg synes ikke det. Har ikke mottatt eller levert fra meg skjemaer jeg skal fylle ut før de har konkludert og bestemt seg. Ingen sjekking om symptomene/kriteriene man oppfyller kan tilhøre andre diagnoser (feks adhd, autisme, bpd, hpd, c ptsd og bipolar kan lett forveksles). Opplevd å ikke bli utredet for ptsd etter å ha fortalt om traumatiske hendelser hvor jeg har vært synlig plaget når jeg har fortalt om det. Diagnosen fikk jeg først altfor mange år senere. Også opplevd at diagnoser settes permanent uten utredning og at diagnoser fjernes uten utredning. 

Det hele er svært useriøst og feilbehandling eller manglende behandling pga feil diagnoser kan få massive negative konsekvenser økonomisk og helsemessig og koster i verste fall noen livet. 

Anonymkode: 012fb...21d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Erfaring? 

Etter min erfaring er de ganske grundige og fokusert på å stille riktig(e) diagnose(r). Dessverre er det flere som har opplevd å bli feildiagnostisert, spesielt når det gjelder kvinnelige autister. Det er ikke uvanlig at de etter en autismeutredning, må 'rydde opp' i tidligere diagnoser.

Men jeg har ikke opplevd det selv, og de virket nesten overrasket over at jeg ikke hadde blitt feildiagnostisert tidligere.:papirfly:

Skrevet

Hvor lenge har du hatt angst, spurte psykologen. Så lenge jeg har levd svarte jo jeg. Nei det kunne ikke stemme, du er ikke født med angst, sa psykologen. Men hvordan kunne jeg vite at uroen inni meg var adhd uro? De sa det var angst. Det har vært veldig hemmende å leve etter feil forklaringsmodell. Jeg har jo utsatt meg for overbelastning og sansestimuli i håp om å redusere «angsten». Så det har bare ført til utbrenthet.

Anonymkode: 61fe8...75e

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...