Gå til innhold

Hva skjer etter arbeidsavklaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har gått gjennom dette på bestilling av NAV. Hva var prosessen etter en slik avklaring? Hvor lang tid tok det før dere hørte noe fra NAV? Mer utprøving? Åpnet for å søke ufør? 

Jeg er ferdig nå på en slik 8ukers avklaring. Hvor jeg tror de kom frem til ingen restarbeidsevne. 

Anonymkode: 68f03...644

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Dere som har gått gjennom dette på bestilling av NAV. Hva var prosessen etter en slik avklaring? Hvor lang tid tok det før dere hørte noe fra NAV? Mer utprøving? Åpnet for å søke ufør? 

Jeg er ferdig nå på en slik 8ukers avklaring. Hvor jeg tror de kom frem til ingen restarbeidsevne. 

Følger

Anonymkode: f1d60...3eb

Skrevet

Har du ingen dialog med veileder hos tiltaksarrangør?

Er det første gang du er på arbeidsevnevurdering? Jeg var hos tiltaksarrangør 3 omganger, og det var ment at tiltakene skulle vare i 6 mnd hver gang, men ble skrevet ut av legen hver gang da jeg ble dårligere av å være i tiltak. Jeg var bare på ukentlige møter med veileder hos tiltaksarrangør og kom aldri så langt som å prøves ut i arbeid da veilederne vurderte meg som for syk. Tiltaksarrangør kontaktet Nav, som igjen bestilte møte med fastlege, tiltaksarrangør, Nav og meg. 3. gangen så sa legen at nå har vi prøvd alt, å jeg klarte ikke å jobbe, så at neste steg var ufør. Nav veileder var enig i dette.

Nav veileder skreiv en arbeidsevne vurdering utifra dokumentasjoner fra tiltaksarrangør, kontaktet ROL lege, og det tok ca 14 dager etter møte med Nav, lege osv, så fikk jeg beskjed om å søke ufør. Jeg hadde vært på AAP i litt over 2 år når jeg fikk klarsignal om å søke ufør. 

Anonymkode: 2b9d7...ffa

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har du ingen dialog med veileder hos tiltaksarrangør?

Er det første gang du er på arbeidsevnevurdering? Jeg var hos tiltaksarrangør 3 omganger, og det var ment at tiltakene skulle vare i 6 mnd hver gang, men ble skrevet ut av legen hver gang da jeg ble dårligere av å være i tiltak. Jeg var bare på ukentlige møter med veileder hos tiltaksarrangør og kom aldri så langt som å prøves ut i arbeid da veilederne vurderte meg som for syk. Tiltaksarrangør kontaktet Nav, som igjen bestilte møte med fastlege, tiltaksarrangør, Nav og meg. 3. gangen så sa legen at nå har vi prøvd alt, å jeg klarte ikke å jobbe, så at neste steg var ufør. Nav veileder var enig i dette.

Nav veileder skreiv en arbeidsevne vurdering utifra dokumentasjoner fra tiltaksarrangør, kontaktet ROL lege, og det tok ca 14 dager etter møte med Nav, lege osv, så fikk jeg beskjed om å søke ufør. Jeg hadde vært på AAP i litt over 2 år når jeg fikk klarsignal om å søke ufør. 

Jeg er avsluttet hos tiltaksarrangør. Det er min første arbeidsevnevurdering. De skriver at jeg ikke har noen arbeidsevne i noen typer arbeidsoppgaver. Har vært på AAP i 8måneder. 

Skrevet

Jeg ble oppringt av veilederen min i nav da hun hadde fått rapporten (som konkluderte med ingen arbeidsevne). Det tok ytterligere et år før jeg fikk klarsignal for å søke ufør, de ville avvente pågående medisinsk utredning, men jeg hadde ingen andre aktivitetskrav fra nav i den perioden.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er avsluttet hos tiltaksarrangør. Det er min første arbeidsevnevurdering. De skriver at jeg ikke har noen arbeidsevne i noen typer arbeidsoppgaver. Har vært på AAP i 8måneder. 

Ok, da har du jo ikke t på så lenge. I snitt så tar det fra 7 - 7 1/2 år å bli ferdig avklart. Og de fleste er flere omganger på avklaring, bortsett de tilfellene som har kurantsaker, som uhelbredelig kreft, ALS og sykdommer i den gaten. Det er nok litt tidlig og konkludere på ufør - hvis du ikke har en kurantsak da. Så du må ikke bli overrasket hvis Nav krever at du går i behandling og mer arbeidsevnevurdering. 

Ellers så er det ikke diagnoser som avgjør om man blir ufør, men arbeidsevne og inntektsevne. Har inntrykk av at alder har litt å si, jo yngre man er jo mer må man gjennom, og jo vanskeligere er det å få ufør. Det er allerede strammet inn mht å innvilge ufør. 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg er på mitt 14 år på aap (med litt karensår innimellom) 😭 sååå lei og sliten 

Anonymkode: d6ceb...eb2

• Hjerte 2
Skrevet

Her var det nav som i bunn og grunn pushet på ufør søknad etter 3 runder aap over mange år. Men det gikk kort tid fra rapporten fra jobbspesialisten til nav tok kontakt med meg. Under en uke. Jeg var aldri i noe jobbutprøvning eller jobb for å se på restarbeidsevne. For min del var det kun det formelle. 

Anonymkode: c5b0a...fd2

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Følger

Anonymkode: f1d60...3eb

Ok.

Anonymkode: 92380...553

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg er på mitt 14 år på aap (med litt karensår innimellom) 😭 sååå lei og sliten 

Anonymkode: d6ceb...eb2

Uff, håper du blir ferdig avklart snart da, å at ikke Erna og Co kommer til makta igjen, for det første som skjer da er gjeninnføring av karensåret :( 

Kjenner ei som har vært på attføring/ AAP i 17 år 😮 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ok, da har du jo ikke t på så lenge. I snitt så tar det fra 7 - 7 1/2 år å bli ferdig avklart. Og de fleste er flere omganger på avklaring, bortsett de tilfellene som har kurantsaker, som uhelbredelig kreft, ALS og sykdommer i den gaten. Det er nok litt tidlig og konkludere på ufør - hvis du ikke har en kurantsak da. Så du må ikke bli overrasket hvis Nav krever at du går i behandling og mer arbeidsevnevurdering. 

Ellers så er det ikke diagnoser som avgjør om man blir ufør, men arbeidsevne og inntektsevne. Har inntrykk av at alder har litt å si, jo yngre man er jo mer må man gjennom, og jo vanskeligere er det å få ufør. Det er allerede strammet inn mht å innvilge ufør. 

Får håpe det ikke tar så lang tid med meg da. Har også vært gjennom 8ukers rehabopphold da jeg var sykemeldt, hvor mine symptomer bare ble verre. 

Skrevet

Jeg fikk vurdert arbeidsevne på under 10% for ca to år siden.. er nå på fjerde året på avklaring. 

Har kronisk autoimmun sykdom. En del slitasjeskader her og der og fibromyalgi. Nav henger seg mer opp i fibromyalgi biten (en diagnose jeg fikk oppå det andre for ca to år siden), enn den dokumenterbart sykdommen jeg har som jeg fikk påvist fire år tilbake. En sykdom mange blir uføre av.

Jeg er et pliktoppfyllende ja-menneske, har gjort alt jeg blir bedt om uansett om det slår meg ut etterpå. Har tidligere hørt så mye galskap om fæle saksbehandlere som har tvunget folk til diverse og truet med å ta fra dem penger osv. Har derfor vært redd for å si nei.  Nå er jeg lei!

Jeg skulle ønske jeg var tøff nok til å sette foten ned fra begynnelsen av for disse årene på aap har ikke gjort helsa noe bedre.

Håper du slipper å gå så lenge som meg.

Anonymkode: c4aec...988

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Får håpe det ikke tar så lang tid med meg da. Har også vært gjennom 8ukers rehabopphold da jeg var sykemeldt, hvor mine symptomer bare ble verre. 

Får håpe det ja. Men du må nok belage deg på at det kan ta tid, 8 mnd er jo ingenting når du ikke har en kurantsak.

Men hvorfor konkluderer du med ufør så tidlig? Nå kjenner ikke jeg situasjonen eller alderen din, men mange kan bli bedre med behandling eller at det kan gå litt tid. Det skal ikke være enkelt å få ufør, å alt som er hensiktsmessig skal være prøvd før Nav åpner opp for ufør. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Får håpe det ja. Men du må nok belage deg på at det kan ta tid, 8 mnd er jo ingenting når du ikke har en kurantsak.

Men hvorfor konkluderer du med ufør så tidlig? Nå kjenner ikke jeg situasjonen eller alderen din, men mange kan bli bedre med behandling eller at det kan gå litt tid. Det skal ikke være enkelt å få ufør, å alt som er hensiktsmessig skal være prøvd før Nav åpner opp for ufør. 

Det var tiltaksarrangør og de på rehab som anbefalte ufør. Tiltaksarrangør skrev spesifikt i sin sluttrapport at de anbefaler å undersøke muligheten for en VTA, men da må visst en uføre være i bunn. 

Jeg har et par kroniske revmatiske sykdommer som jeg har slitt med siden 2019. Går på biologisk medisin for disse, så er ikke mer hensiktsmessig behandling der. 

Er i tillegg autist, så har flere dusin arbeidsforhold bak meg. Noe tiltaksarrangør mente var bevis på at mer arbeidsutprøving ikke var passende.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det var tiltaksarrangør og de på rehab som anbefalte ufør. Tiltaksarrangør skrev spesifikt i sin sluttrapport at de anbefaler å undersøke muligheten for en VTA, men da må visst en uføre være i bunn. 

Jeg har et par kroniske revmatiske sykdommer som jeg har slitt med siden 2019. Går på biologisk medisin for disse, så er ikke mer hensiktsmessig behandling der. 

Er i tillegg autist, så har flere dusin arbeidsforhold bak meg. Noe tiltaksarrangør mente var bevis på at mer arbeidsutprøving ikke var passende.  

Ok, kan jo hende at du slipper å gå flere år på AAP. Alle saker er individuelle, å dermed er det vanskelig å spå veien videre.

Men hos meg så tok det ca 14 dager fra det ble bestemt at jeg skulle søke ufør, til jeg fikk klarsignal om det fra Nav veileder. Men det er så mye forskjell der også. Har hørt om tilfeller der det kan ta opptil 1 år - noe som er ille, for det er tungt å være i den prosessen, og man blir ikke friskere av det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Autist? Mulig Nav vil prøve deg ut som meterolog først...

Anonymkode: 94567...ed4

Skrevet

Jeg hadde vel 4 slike utprøvinger i forskjellige steder som nav hadde samarbeid med gikk ca 4år før uføretrygd . Pluss en hell turer ut og inn hos leger og spesialister 

Anonymkode: 40feb...91f

Skrevet

Autist? Mulig Nav vil prøve deg ut som meterolog først...

Anonymkode: 94567...ed4

Det har jeg ikke utdannelse eller erfaring i…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...