AnonymBruker Skrevet 16. oktober #1 Del Skrevet 16. oktober Er det andre som har opplevd dette? At man etter lang tids terapi plutselig "husker" opplevelser tilbake i tid, at man tror dette er ekte minner og dermed at en selv er utsatt for overgrep. I ettertid har jeg skjønt at dette var falske minner framkalt av terapeuten og forstår nå at dette er ganske vanlig innenfor deler av psykoanalytisk terapi. Er det andre som har opplevd dette? Fikk dere hjelp i ettertid? Klaget dere inn psykologen, eller er dette så vanlig at det er akseptert at sånt skjer? Anonymkode: 5270f...d2d 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober #2 Del Skrevet 16. oktober Vet ikke om det var i forbindelse med terapi, men søstra mi har fått for seg at vår bror har forgrepet seg på henne. Det har skapt mye problemer for min bror og ødelagt familien. Det er rett at hun var utsatt for et overgrep på den tiden hu beskriver. Det var noen helt andre som utførte. Falske minner er ekte og kan være veldig farlig. Anonymkode: bd90f...114 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober #3 Del Skrevet 16. oktober Det er et interresant tema du tar opp. Er spent på svarene du får. Anonymkode: bd90f...114 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober #4 Del Skrevet 16. oktober Jeg har ikke opplevd det selv. Vanskelig å huske noe i det hele tatt. Det nærmeste jeg kommer er at jeg husker detaljer feil, f.eks at det var snø ute , når hendelsen foregikk på sommeren. Men det er ganske vanlig for hjernen å "fylle inn" hull, fordi vi ønsker det hele bildet. Men at et komplett minne er falskt er kanskje ikke så vanlig. Vet ikke helt hvorfor man skal klage inn terapeuten, med mindre de har plantet minnet med vilje? At man skaper disse falske minnene selv kan vel ikke andre klandres for? Vet ikke om jeg helt forstår hva du mener terapeuten evt. har gjort her. Anonymkode: 5604e...2aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober #5 Del Skrevet 16. oktober Kjenner ei som fikk opp et minne om overgrep da hun var svært ung (4-6 år), noe som viste seg å ikke stemme helt. Hun ble utsatt for overgrep, men hun var ikke så ung som hun trodde/fryktet (14 år). Antagelig var episoden så traumatisk at hun der og da følte seg som mye yngre (og hjelpeløs) enn hun var, for så å fortrenge det. Det tok et par år med terapi for å nøste opp i det, og for å få sted, person og situasjon til å gå opp. Hun kunne umulig ha vært på det stedet og truffet den personen da hun var 4-6 år, da det var på en helt annen kant av landet. Anonymkode: 7b28c...f50 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober #6 Del Skrevet 16. oktober Det her tror jeg lett kan skje om man blir gående i terapi i for lang tid. Man har ikke lenger noe å snakke om og psykologen klør seg i hodet over denne pasient som ikke nav klarer å få i jobb og som blir gående på dps i lange stunder. Hva kan være galt med denne pasient tro? "Hmm kan du ha blitt voldtatt? Er du helt sikker på at du ikke ble voldtatt den gangen på byen/i barndommen? " Anonymkode: c0e22...8a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober #7 Del Skrevet 16. oktober Jeg tror dette er grunnen til at datteren av en nær venn plutselig kuttet ham ut noen år ut i voksenlivet. Han sto som et spørsmålstegn tilbake mens hun leflet med alle mulige "alternative" greier og småokkulte ting. Det er min teori, trenger ikke være hold i det. Anonymkode: af155...5b3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober #8 Del Skrevet 16. oktober AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Er det andre som har opplevd dette? At man etter lang tids terapi plutselig "husker" opplevelser tilbake i tid, at man tror dette er ekte minner og dermed at en selv er utsatt for overgrep. I ettertid har jeg skjønt at dette var falske minner framkalt av terapeuten og forstår nå at dette er ganske vanlig innenfor deler av psykoanalytisk terapi. Er det andre som har opplevd dette? Fikk dere hjelp i ettertid? Klaget dere inn psykologen, eller er dette så vanlig at det er akseptert at sånt skjer? Anonymkode: 5270f...d2d Det er jo ikke psykologen sin feil med mindre vedkommende har foreslått et eventuelt overgrep. Som f.eks. "Kan det hende at det var din bror som foretok overgrepet?". Det kan jeg ikke se for meg at en psykolog sier. Anonymkode: db5a2...df9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober #9 Del Skrevet 16. oktober AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Vet ikke om det var i forbindelse med terapi, men søstra mi har fått for seg at vår bror har forgrepet seg på henne. Det har skapt mye problemer for min bror og ødelagt familien. Det er rett at hun var utsatt for et overgrep på den tiden hu beskriver. Det var noen helt andre som utførte. Falske minner er ekte og kan være veldig farlig. Anonymkode: bd90f...114 Ja, jeg så en dokumentar der en far med stor sorg uttalte at dette kan ingen forsvare seg mot. En rettsinstans kan frikjenne, men det hjelper jo ikke fordi for den det gjelder er det ekte. Anonymkode: af155...5b3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober #10 Del Skrevet 17. oktober AnonymBruker skrev (23 timer siden): AnonymBruker skrev (23 timer siden): Det er jo ikke psykologen sin feil med mindre vedkommende har foreslått et eventuelt overgrep. Som f.eks. "Kan det hende at det var din bror som foretok overgrepet?". Det kan jeg ikke se for meg at en psykolog sier. Anonymkode: db5a2...df9 Vet ikke helt hvorfor man skal klage inn terapeuten, med mindre de har plantet minnet med vilje? At man skaper disse falske minnene selv kan vel ikke andre klandres for? Vet ikke om jeg helt forstår hva du mener terapeuten evt. har gjort her. Anonymkode: 5604e...2aa Fordi det var psykologen som fremkalte disse falske minnene. Det skjedde etter 3 år i terapi. Fremkallelse av falske minner i terapi kan skje på ulikt vis- hos meg ble flere metoder tatt i bruk. Blant annet ble uskyldige minner vridd og vrengt og uskyldige reaksjoner ble overtolket/feiltolket for å passe inn i psykologens hypoteser. Disse hypotesene ble så brukt til å forklare mine vansker i dag (da jeg gikk i terapi). For å snu på spørsmålet: Hvordan er det min feil som oppsøkte psykologisk hjelp for depresjon etter ett samlivsbrudd at jeg etter tre år i terapi plutselig trodde at en av mine nærmeste hadde misbrukt meg gjennom oppveksten? Jeg har aldri tidligere hatt slike tanker? Heldigvis har jeg forstått at dette var falske minner framkalt av terapien og av terapeuten. Jeg har lest meg opp på forskning rundt temaet og min terapi er et skolebokeksempel på skadelig terapi. Utrolig trist at mange ikke forstår at dette kan skje og dermed risikerer å anklage uskyldige for overgrep. Anonymkode: 5270f...d2d 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gins Skrevet torsdag kl 19:35 #11 Del Skrevet torsdag kl 19:35 Til deg som har opplevd falske minner " Dette forekommer i noen sære miljøer og er svært skadelig - På 80-90 tallet var det mange rettsaker i Usa grunnet dette. Foreldre ble satt opp i mot barn osv . Det ødela mange familier. Det var nettopp en i Norge som fikk erstatning etter falske minner - det er farlig og du må si ifra til myndighetene. Det hadde vært fint om du kunne skrive om på hvilken kant av landet dette var- det er også noen skadelige terapeuter der ute. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gins Skrevet torsdag kl 19:38 #12 Del Skrevet torsdag kl 19:38 Til deg som har opplevd falske minner " Dette forekommer i noen sære miljøer og er svært skadelig - På 80-90 tallet var det mange rettsaker i Usa grunnet dette. Foreldre ble satt opp i mot barn osv . Det ødela mange familier. Det var nettopp en i Norge som fikk erstatning etter falske minner - det er farlig og du må si ifra til myndighetene. Det hadde vært fint om du kunne skrive om på hvilken kant av landet dette var- det er også noen skadelige terapeuter der ute. NB Det må frem i lyset - Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:39 #13 Del Skrevet torsdag kl 19:39 Gått mye i terapi for traumer. Aldri opplevd dette. Anonymkode: 9ea20...e3b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:41 #14 Del Skrevet torsdag kl 19:41 Det er absolutt ikke vanlig. Men nå holder jeg meg langt unna psykoanalytisk pseudoterapi og avarter av dette, det er bare visvas. Jeg har derimot hatt stor nytte av kognitiv terapi, ACT og eksistensielt orientert terapi. Anonymkode: e88c6...f83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gins Skrevet torsdag kl 19:46 #15 Del Skrevet torsdag kl 19:46 AnonymBruker skrev (På 17.10.2024 den 21.08): Fordi det var psykologen som fremkalte disse falske minnene. Det skjedde etter 3 år i terapi. Fremkallelse av falske minner i terapi kan skje på ulikt vis- hos meg ble flere metoder tatt i bruk. Blant annet ble uskyldige minner vridd og vrengt og uskyldige reaksjoner ble overtolket/feiltolket for å passe inn i psykologens hypoteser. Disse hypotesene ble så brukt til å forklare mine vansker i dag (da jeg gikk i terapi). For å snu på spørsmålet: Hvordan er det min feil som oppsøkte psykologisk hjelp for depresjon etter ett samlivsbrudd at jeg etter tre år i terapi plutselig trodde at en av mine nærmeste hadde misbrukt meg gjennom oppveksten? Jeg har aldri tidligere hatt slike tanker? Heldigvis har jeg forstått at dette var falske minner framkalt av terapien og av terapeuten. Jeg har lest meg opp på forskning rundt temaet og min terapi er et skolebokeksempel på skadelig terapi. Utrolig trist at mange ikke forstår at dette kan skje og dermed risikerer å anklage uskyldige for overgrep. Anonymkode: 5270f...d2d Det er en mangel på kunnskap rundt terapi og de forskjellige retningene vi har i Norge. Jeg har oppdatert meg også og hva jeg har lært er skremmende . Sørlig gjelder dette retninger som hverken helsetilsynet eller vanlig offentlighet har greie på. Psykologforeningen har feks godkjent karakteranalytisk institutt - selv om denne retningen / trosystem er regnet som Alternativ behandling av Nafkam - Nasjonalt forskningssenter innen komplementær og alternativ medisin - Dette er nærmest en underverden - ikke evidensbasert behandling- dette trossystemet er beskrevet av folk akademia som "folketro" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #16 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (På 26.12.2024 den 20.41): Det er absolutt ikke vanlig. Men nå holder jeg meg langt unna psykoanalytisk pseudoterapi og avarter av dette, det er bare visvas. Jeg har derimot hatt stor nytte av kognitiv terapi, ACT og eksistensielt orientert terapi. Anonymkode: e88c6...f83 Hva er psykoanalytisk pseudoterapi og avarter av dette? Og hva er ACT? Anonymkode: 5270f...d2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #17 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (På 17.10.2024 den 21.08): Fordi det var psykologen som fremkalte disse falske minnene. Det skjedde etter 3 år i terapi. Fremkallelse av falske minner i terapi kan skje på ulikt vis- hos meg ble flere metoder tatt i bruk. Blant annet ble uskyldige minner vridd og vrengt og uskyldige reaksjoner ble overtolket/feiltolket for å passe inn i psykologens hypoteser. Disse hypotesene ble så brukt til å forklare mine vansker i dag (da jeg gikk i terapi). For å snu på spørsmålet: Hvordan er det min feil som oppsøkte psykologisk hjelp for depresjon etter ett samlivsbrudd at jeg etter tre år i terapi plutselig trodde at en av mine nærmeste hadde misbrukt meg gjennom oppveksten? Jeg har aldri tidligere hatt slike tanker? Heldigvis har jeg forstått at dette var falske minner framkalt av terapien og av terapeuten. Jeg har lest meg opp på forskning rundt temaet og min terapi er et skolebokeksempel på skadelig terapi. Utrolig trist at mange ikke forstår at dette kan skje og dermed risikerer å anklage uskyldige for overgrep. Anonymkode: 5270f...d2d Nettopp og jeg er enig i at det er psykologens feil. Ikke bare fordi psykologen skapte de falske minnene, men fordi psykologen burde vite hva hun driver med. Man går til psykolog for å få forsvarlig behandling. Anonymkode: 10931...f39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå