AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #1 Skrevet 16. oktober 2024 Samboeren min er egentlig en veldig tolerant og fin fyr som går godt overens med andre mennesker og har venner som er ulike både ham og hverandre. Har i det siste hengt meg opp i måten han omtaler andre personer på, med negative ord. Spesielt mørke, homofile og folk med funksjonshemminger. Han kan bruke ord som neger, rævpuler, dverg, feiting og andre ord i samme liga. Jeg sier tydelig fra at det ikke heter det, at jeg ikke synes om at han bruker slike ord. Jeg kan ikke huske at han brukte slike ord i så stor grad da vi ble sammen som han gjør nå, og det virker ikke som om han egentlig har noe i mot personer som er mørke/homofile/feite, han bare bruker ord som ikke hører hjemme i 2024. Vi har et barn sammen, og er redd for at barnet skal ta etter pappaen når det begynner å prate. Hvordan få han til å slutte? Klikke skikkelig hver gang han sier slikt? Anonymkode: e6337...8f7
SPOCA Skrevet 16. oktober 2024 #2 Skrevet 16. oktober 2024 (endret) Han er ikke "egentlig en veldig tolerant og fin fyr". Han er en fyr som ikke er tolerant. Derimot vil jeg si han både er diskriminerende og rasistisk i sin talemåte. Det kan hende det faktisk er slik han er, han har bare ikke vist disse sidene av seg selv før nå. For meg er dette et gigantisk rødt flagg. Jeg hadde gått. Ikke noe vits å bruke tid på slike mennesker. Endret 16. oktober 2024 av SPOCA 8 7
Bombasi Skrevet 16. oktober 2024 #3 Skrevet 16. oktober 2024 Det er mye du kan kalle denne mannen, men en tolerant og fin fyr er ikke beskrivende for han. Be han skjerpe seg. Med sinnastemme. Stopp han hver eneste gang gommene hans åpner seg med slikt sprøyt. Du kan da ikke sitter der og jatte med han?? 3 8
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #4 Skrevet 16. oktober 2024 Hva faen. Han er ikke en god mann i alle fall Anonymkode: ec191...cb2 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #5 Skrevet 16. oktober 2024 Han er kanskje ikke rasist eller homofobi, men tolerant?? Altså, vet du i det hele tatt hva tolerant er? En tolerant fyr sier selvfølgelig ikke nedsettende ting om andre mennesker. Jeg aner ikke hva du kan gjøre. Han høres ærlig talt helt idiot ut. Og du som moren hans som tafatt prøver å få gutten sin til å ikke si stygge ting. Har du flaks så vokser barnet opp og tar et skikkelig oppgjør. Eller adopterer ordene. En av to det der.. Anonymkode: a293d...673 4 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #6 Skrevet 16. oktober 2024 Bombasi skrev (7 minutter siden): Det er mye du kan kalle denne mannen, men en tolerant og fin fyr er ikke beskrivende for han. Be han skjerpe seg. Med sinnastemme. Stopp han hver eneste gang gommene hans åpner seg med slikt sprøyt. Du kan da ikke sitter der og jatte med han?? Haha jaaa, dette er ikke en grei fyr. Men du skriver på en morsom måte Bombasi, alltid hyggelig å se deg her Anonymkode: 041f5...5fa 2 1 1
Eric_B Skrevet 16. oktober 2024 #7 Skrevet 16. oktober 2024 Høres ut som en som vil provosere frem en reaksjon hvis det er noe som har kommet i det siste. Han vet det trigger. Årsak er umulig si. 1
Bombasi Skrevet 16. oktober 2024 #8 Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Haha jaaa, dette er ikke en grei fyr. Men du skriver på en morsom måte Bombasi, alltid hyggelig å se deg her Anonymkode: 041f5...5fa Hehe 😅 Jo takk det samme, AB!
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #9 Skrevet 16. oktober 2024 Eric_B skrev (Akkurat nå): Høres ut som en som vil provosere frem en reaksjon hvis det er noe som har kommet i det siste. Han vet det trigger. Årsak er umulig si. Tester grenser? Hvor mye han kan slippe unna med? Sånn generelt. Vet ikke da. Anonymkode: 041f5...5fa
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #10 Skrevet 17. oktober 2024 "Egentlig veldig tolerant"... Hva er han tolerant på? Går han godt overens med venner av annen etnisitet eller legning? Hva sier han når dere snakker sammen og du sier du ikke liker språkbruken hans? Siden ditt forsag til handling er å klikke helt, så antar jeg du forgjeves har prøvd snakke med han? Anonymkode: 60533...b26
densatt Skrevet 18. oktober 2024 #11 Skrevet 18. oktober 2024 Han er giftig. Hvilke ord bruker han om deg bak din rygg? Har du tenkt på det? 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #12 Skrevet 18. oktober 2024 Jeg tror på at det går an å bruke sånne ord internt uten å mene noe stygt med det. Altså enig i at det ikke høres så morsomt ut, men kanskje det var morsomt de første gangene - litt fordi det er så fjernt med slike holdninger. Og så blir det en uvane. Dumt når dere har barn. Anonymkode: 9dba6...f81
Carrot Skrevet 18. oktober 2024 #13 Skrevet 18. oktober 2024 (endret) du kan jo starte med å spørre hvilken rollemodell han ønsker være for barna sine? Om han vil lære dem å være sosiale utskudd som har ekskluderende holdninger til andre mennesker eller om han vil vise dem at det er mulig å være en person som aksepterer mennekser som er ulike for den de er uten å legge noe mening i dette for egen del. For hans oppførsel ved valg av slike ord vitner om en person som er alt annet enn "en fin fyr" some r "tolerant" overfor andre mennesker. Endret 18. oktober 2024 av Carrot 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #14 Skrevet 18. oktober 2024 Slik var dumpegrunn. Tidlig, allerede første gang det skjedde. Samme med de som ikke var hyggelige mot servitører, taxisjåfører og slik. Og de som baksnakket andre, som kollegaer. Etterhvert vil det gå ut over deg også. Vedder på han allerede bruker stygge ord i diskusjoner. Slike har høye tanker om seg selv, og lite respekt for andre. Anonymkode: 8c225...5d2 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #15 Skrevet 18. oktober 2024 Tipper han prøver å provosere ts, eller er generelt sur. Jeg hadde spurt hva som feiler ham. Ser for meg en fyr som sitter og banner for seg sjøl i et hjørne... Anonymkode: e729e...47d
Snublefot62 Skrevet 18. oktober 2024 #16 Skrevet 18. oktober 2024 Men hva sier han da når du tar dette opp med han? Og hva gjør at du omtaler han som «veldig tolerant»? Fordi han ikke har banket opp noen som er skeive? Eller har han mørkhudede på vennelista si på Facebook? Eller følger masse damer av ulik etnisitet på Instagram med store rumper eller pupper? Man er ikke tolerant fordi man ikke dytter en i rullestol over kaikanten. Eller kaller noen homo direkte til de. Eller banker opp innvandrere. Det betyr bare at man forstår et absolutt minimum av forventet oppførsel i samfunnet og at handling får konsekvens. Det er det man gjør og sier når folk ikke følger med som viser hvem en er. Hvordan man omtaler andre når de ikke hører deg. Hvilket menneskesyn man viser når det utfordrer eget ego. Som for eks hvordan man omtaler ekser, kollegaer, servitører og butikkpersonal. Men det fine med dette er at du vet hvor du har han. Og du får han sikkert for deg selv. Men den dagen det blir slutt mellom dere så vet du allerede nå at du vil bli omtalt negativt og kalt stygge ting. Og du vet at felles barn vil kopiere adferden. 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #17 Skrevet 18. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror på at det går an å bruke sånne ord internt uten å mene noe stygt med det. Altså enig i at det ikke høres så morsomt ut, men kanskje det var morsomt de første gangene - litt fordi det er så fjernt med slike holdninger. Og så blir det en uvane. Dumt når dere har barn. Anonymkode: 9dba6...f81 Jeg er veldig interessert i hvilke setinger du mener rævpuler, feiting, og lignende ord kan brukes internt uten å mene noe negativt med det. For meg er slik omtale av andre såpass negativt at jeg ikke kan se noen som helst bruk av de som ikke er negativt ment... Anonymkode: 60533...b26 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #18 Skrevet 18. oktober 2024 Vil ikke ha sånne venner en gang. For et valg av partner 🤯 Anonymkode: 3cb97...ef0
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #19 Skrevet 18. oktober 2024 Jeg tror jeg skjønner hva du mener ts. Mannen min er litt samme greia. Han ville aldri brukt akkurat de ordene du skiver, men han snakker rett fra levra, og kan fint generalisere for å få fram et poeng. Samtidig er han den som alltid stopper og hjelper hvis noen trenger hjelp, uansett hvem det er. han blir venner og kommer godt overens med alle slags mennesker, selv om han også kan stå og være forbanna på de "jævla polakkene på jobb" fordi ditten og datten. Også er han jo egentlig god venn med flere av dem. Vi har snakka om det. Jeg synes han kan lire av seg ting for å provosere og få ut litt utblåsning, han synes jeg er for hårsår og at alt for få sier hva de virkelig mener, og at krenkehysteriet har gått for langt. Vi blir nok ikke helt enige. For oss handler det nok om en svært ulik oppvekst og ikke minst den daglige kulturen på arbeidsplassen. Samtidig synes jeg dine eksempler var litt vel drøye også da. Mannen din bør få lov til å ha et hardt og direkte språk hvis han trenger det, men samtidig skrelle ut de ordene som ikke lengre er akseptert. Se om du får han med på en bannekrukke han må legge penger på? Anonymkode: 00539...192
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #20 Skrevet 18. oktober 2024 Æsj, han høres ufyselig ut. Anonymkode: 9d787...17e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå