AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #1 Skrevet 16. oktober 2024 Sliter veldig med plager på grunn av irritabel tarmsyndrom. Har nettopp fått diagnosen og lurer hvilket mat kan bedre plagene? Noen snille mennesker som vi dele sine erfaringer? Anonymkode: 5ad3d...ebb
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #2 Skrevet 16. oktober 2024 Bruker lav FODMAP som en guide, og så tester jeg ut hva jeg tåler og ikke. Tåler for eksempel ikke surdeig og klementiner, som står på "ok-lista", men tåler pærer, biola, løk og brunost, som står på "unngå-lista." Informasjon om lav FODMAP finner du på steder som NHI.no og Helse-Bergen.no (linker til deres sider om lav FODMAP). Disse kildene er tilpasset norsk kosthold. I perioder må jeg også kutte ut matvarer jeg tåler litt av, som is og pasta. Må også velge/velge bort matvarer. Er det pannekaker til middag en dag, så kan jeg ikke spise brød den dagen og neste, for summen av hvetemel blir for stor. Det hjelper meg å tilføre sunne melkesyrebakterier, og ta piller som hjelper mot kolikk og gass (redugas og lignende) i dårlige perioder. Anonymkode: 5ae22...be4 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #4 Skrevet 16. oktober 2024 For meg fungerer ikke fodmap. Dvs det er flere ting på listen på nei mat som jeg tåler, og "ja mat" som jeg ikke tåler. For min del så tåler magen best mat med lite fiber. En del kurer med probiotika har vært bra, samt magnesium og kalium innimellom for å unngå forstoppelse og mye kramper. Anonymkode: 048ae...3b7 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #5 Skrevet 17. oktober 2024 Du må nesten bare prøve deg fram. Det er desverre så individuelt hva man tåler og ikke med IBS at her er det ingen fasit... For meg funker ikke lav fodmap. Som med AB over her, noe på ja som jeg ikke tåler og nei som jeg tåler... Jeg tåler heller ikke fiber så godt har jeg funnet ut. Desto grovere noe er, jo værre er det. Kuttet helt ut brød til vanlig. Kan spise loff til gryte feks, det tåler jeg. Anonymkode: e9acb...2e3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå