Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bruker det til julelunsj og middag hver dag i jula. Det som er kjedelig er at det ikke tåler oppvaskmaskin så godt. 

Skrevet

Brukes hele desember, fra første søndag i advent.

Julaften, julefrokosten, og første og andre dag, er mer høytidelig. Da bruker vi servicet vi fikk til bryllupet. Som alltid er i bruk på de viktigste merkedagene. 

Anonymkode: f0b69...584

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Juleservise er helt unødvendig, og unødvendige innkjøp er dårlig for miljøet. Det er både mer økonomisk, mer praktisk og mer miljøvennlig å ha et relativt nøytralt penservise og så heller velger servietter og pynt etter anledning slik at det kan dekkes opp til alle anledninger. Det er i grunnen ingenting som kan forsvare det å ha et juleservise. 

Anonymkode: 25e0e...bcb

Mye som kam forsvare å ha ett juleservise ,absolutt ikke unødvenfig.  

Anonymkode: 4b4ed...a46

Skrevet
Marlii skrev (18 timer siden):

Dere med juleservise, bruker dere det til hverdags i julen/desember, eller bare i selskaper?

Hittil har jeg bare brukt det når vi har middagsgjester, men det er jo mange tusen som står i skapet å støver 🙈

Vi rydder bort hverdagsserviset og rydder frem juleservise slik at det er klart til hverdagsbruk fra 1..desember. rydder det bort og tar frem hverdagsservise igjen etter nyttår.

Ja det er litt styr, særlig da det står på et trangt sted, men er liksom en del av juleforberedelser her i hus.

Utrolig kjipt å ha en servise til mange tusen som en bruker en gang i året (eller mindre), derfor bruker vi det mest mulig.

• Liker 2
Skrevet

Vi brukte ikke vårt, så det solgte jeg på Finn.no.  For de som ønsker seg juleservise, så ligger det mange til salgs der.  

Jeg synes at mønstrete serviser dominerer og begrenser for mye når jeg dekker bord.  

• Liker 3
Skrevet

Jeg har valgt dette som juleservise 

Dompap-serien - Koselig juleservise med dompapmotiv (porsgrund.com)

Syns det er veldig fint, nostalgisk, ikke for "mye" + passe "julete" for min smak. Jeg bruker det mye om vinteren. Har også Nisse-serviset med frokostfat og kaffekopper som brukes en del i adventstiden og romjulen. Veldig koselig da jeg arvet det av min bestemor, men ikke noe jeg hadde valgt selv tror jeg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har man lyst og råd til det så kan man selvfølgelig kjøpe juleservice og kose seg ved bruken av det i forbindelse med advent og jul. Hi hvis du ønsker juleservise så kjøper du det da du garantert kommer til å finne glede og julekos ved å dekke på bordet med juleservise.

Anonymkode: 11f4d...ada

Ja, har man lyst og råd trenger man selvsagt ikke tenke på overforbruk og miljø i det hele tatt. :roll:

Anonymkode: 25e0e...bcb

Skrevet

Julekopper brukes hele desember, juleservise med tallerkner og serveringsfat bare til «julete» middager.

Skrevet

christiania-1739-juletid-middagstallerke

Har Juletid fra Christiania Glassmagasin. Lunsjtallerkener, skåler og kaffekopper. Bruker det hele desember. 

Anonymkode: 0c324...89b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.10.2024 den 18.06):

Jeg har litt lyst til å kjøpe juleservise, men jeg har så vanskelig for å rettferdiggjøre det. Det er jo en helt unødvendig utgift. Synes dere det er verdt det? Og hva er det som gjør det verdt det? Synes det er vanskelig å bli enig med meg selv 🙈

Anonymkode: 298a3...bfa

Jeg tenkte det samme som deg, men jeg endte med å kjøpe Stjerneriflet jul fra Royal Copenhagen. Jeg kjøper kun deler på salg. Jeg bruker serviset hele desember.

Anonymkode: 407a9...cac

• Liker 1
Skrevet

Vi bruker våre hele desember, vi har både Kahler og julemorgen, klarte ikke betemme meg. Har absolutt alle deler til julemorgen, alt av serveringsboller, alt av fat ++, og kan dekke på fullt til 12. Kahler har vi til 6 stykker av . Syntes Kahler sitt er med hverdagslig

Anonymkode: 5c0d0...822

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.10.2024 den 18.06):

Jeg har litt lyst til å kjøpe juleservise, men jeg har så vanskelig for å rettferdiggjøre det. Det er jo en helt unødvendig utgift. Synes dere det er verdt det? Og hva er det som gjør det verdt det? Synes det er vanskelig å bli enig med meg selv 🙈

Anonymkode: 298a3...bfa

Jeg kjøpte mitt for snart 20 år siden, og det er et høydepunkt for oss alle når det tas frem. Venner og familie syntes også det er koselig. Barna har vokst opp med dette, og for de er det et hyggelig juleminne. 

Mitt juleservise er svindyrt. Hadde aldri tatt meg råd til det i dag (var nokså ung da jeg kjøpte det). Tanken var at ved å kjøpe det serviset jeg virkelig ønsket meg så kunne jeg ikke rettferdiggjøre å kjøpe nytt etter noen år fordi jeg fant et fint et i butikken. Litt dårlig impulskontroll og ekstremt svak for juleservise, kopper og skåler, så jeg hadde lett endt opp med fire fem ulike serviser ila disse 20 årene fremfor det ene. Nå kan jeg ikke kjøpe noe annet siden jeg har det vakreste serviset som i tillegg er dyrt. Kjøper aldri en julekopp eller skåler som er søte til jul, fordi jeg har. 

Hadde jeg ikke hatt så hadde jeg i dag ønsket meg deler til et juleservise, og så spart over år. For min del mye glede i ett juleservise. 

Eneste jeg har syntes har vært vanskelig har vært valg av servietter. Svak for søte servietter også, men de passer ikke serviset. Nå bruker jeg røde linservietter, de kan brukes år etter år. 

Anonymkode: 5e1c9...f8e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Amossa skrev (På 17.10.2024 den 12.07):

Vi brukte ikke vårt, så det solgte jeg på Finn.no.  For de som ønsker seg juleservise, så ligger det mange til salgs der.  

Jeg synes at mønstrete serviser dominerer og begrenser for mye når jeg dekker bord.  

Det er litt av grunnen til at juleservice er hverdagsservice gjennom advent. Men akkurat på høytidsdagene bruker vi det mer høytidelige, og stilrene, bryllupsservicet. 

Anonymkode: f0b69...584

Skrevet

Bruker juleasjettene hele desember, men julepenserviset bruker jeg juledagene. Julekopper bruker jeg hele året. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg kjøpte mitt for snart 20 år siden, og det er et høydepunkt for oss alle når det tas frem. Venner og familie syntes også det er koselig. Barna har vokst opp med dette, og for de er det et hyggelig juleminne. 

Mitt juleservise er svindyrt. Hadde aldri tatt meg råd til det i dag (var nokså ung da jeg kjøpte det). Tanken var at ved å kjøpe det serviset jeg virkelig ønsket meg så kunne jeg ikke rettferdiggjøre å kjøpe nytt etter noen år fordi jeg fant et fint et i butikken. Litt dårlig impulskontroll og ekstremt svak for juleservise, kopper og skåler, så jeg hadde lett endt opp med fire fem ulike serviser ila disse 20 årene fremfor det ene. Nå kan jeg ikke kjøpe noe annet siden jeg har det vakreste serviset som i tillegg er dyrt. Kjøper aldri en julekopp eller skåler som er søte til jul, fordi jeg har. 

Hadde jeg ikke hatt så hadde jeg i dag ønsket meg deler til et juleservise, og så spart over år. For min del mye glede i ett juleservise. 

Eneste jeg har syntes har vært vanskelig har vært valg av servietter. Svak for søte servietter også, men de passer ikke serviset. Nå bruker jeg røde linservietter, de kan brukes år etter år. 

Hvilket har du, om jeg kan spørre? 

Jeg personlig liker tradisjoner og at en kan ta noe frem år etter år. Vi hadde håndmalt asjett og kopp med navnene våre på til jul. Var med julemotiv og laget av en venn av familien. Det ble drukket mye kakao i adventstiden i de koppene. 

Annonse
Skrevet
Daisy-love skrev (5 timer siden):

Hvilket har du, om jeg kan spørre? 

Jeg personlig liker tradisjoner og at en kan ta noe frem år etter år. Vi hadde håndmalt asjett og kopp med navnene våre på til jul. Var med julemotiv og laget av en venn av familien. Det ble drukket mye kakao i adventstiden i de koppene. 

Disney jul, det gammeldagse med mye mønster. Syntes det er så vakkert. 
Alltid spennende å se hvilken Disneyfigur som ligger under servietten

Koselig med egne kopper og asjetter med navn på. Hadde lett kjøpt sånt selv hadde jeg ikke hatt det jeg har. 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Disney jul, det gammeldagse med mye mønster. Syntes det er så vakkert. 
Alltid spennende å se hvilken Disneyfigur som ligger under servietten

Koselig med egne kopper og asjetter med navn på. Hadde lett kjøpt sånt selv hadde jeg ikke hatt det jeg har. 

Så koselig servise😊 Måtte Google det, og det var veldig koselig og fin nostalgi i det for både små og store 🥰 Ja vi likte godt det settet vi hadde som barn, og som er hos mine foreldre enda til bruk der 😊

Skrevet

Begynte å samle i fjor, så brukte det kun 1 gang. Det jeg har, kommer jeg til å bruke i desember, men ikke til hverdags da.

Anonymkode: 2e58b...c24

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...