Gå til innhold

Unge uføre av psykiske årsaker øker, men psykiatrien bygges ned år etter år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ref. tråden om «hvorfor er du ufør?» hvor det fremkommer at uførhet blant unge voksne under 40 år bare øker.

Det er etter min mening utrolig trist at det skyldes på den enkelte for å ikke være frisk nok til å stå i jobb, når sannheten er at psykiatrien ikke prioriteres fra de som fordeler ressurser. Døgnposter legges ned, alt for mange får avslag på dps fordi de ikke er «syke nok» og de som faktisk kommer inn til terapi har en dato for avslutning allerede før de får begynt terapien. 

Etter min mening så skyter politikerne seg selv i foten og kan ta skylden selv for dette. Mennesker som sliter psykisk trenger TID og TRYGGHET for å bli bedre. Når DPS ikke tar seg råd til å gi denne tiden eller tryggheten, men skal behandle alle med samme diagnose etter veileder og ikke ser individuelle behov så er det ikke rart at folk ikke kommer tilbake til livet.

Det er for meg da helt sinnsykt å skylde på de som sliter, når det offentliges forsøk på gi behandling i beste fall er halvhjertet (og veldig presset på tid/ressursbruk).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er den eneste måten å gjøre det på. Jo større tilbudet er, jo flere kommer til og mener seg syke. Det går bare ikke.

Anonymkode: f0612...360

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er den eneste måten å gjøre det på. Jo større tilbudet er, jo flere kommer til og mener seg syke. Det går bare ikke.

Men tilbudet som er nå gjør folk sykere. Det går heller ikke.

Skrevet
GhostHug skrev (11 minutter siden):

Men tilbudet som er nå gjør folk sykere. Det går heller ikke.

Jeg vil tro at det nå foregår en naturlig selektering, da ikke så mange kommer til. Dette vil pågå en tid, før folk forstår at de må i større grad klare seg selv. Litt mer som før i tiden.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vil tro at det nå foregår en naturlig selektering, da ikke så mange kommer til. Dette vil pågå en tid, før folk forstår at de må i større grad klare seg selv. Litt mer som før i tiden.

Det må jo være billigere å la folk få nok tid i adekvat behandling enn å betale for ufør resten av livet? Eller tenker jeg helt feil?

Skrevet

Det handler ikke om det, det handler om at mange folk idag sier de sliter psykisk eller sliter psykisk for ingenting og bare bagateller. Idag så er det slik at man søker seg inn til dps pga samlivsbrudd, utbrenthet pga småbarnsperiode og andre helt normale livshendelser. 

DPS burde prioritere de som faktisk er syke. 

Anonymkode: 348af...a4f

Skrevet
GhostHug skrev (3 minutter siden):

Det må jo være billigere å la folk få nok tid i adekvat behandling enn å betale for ufør resten av livet? Eller tenker jeg helt feil?

Nei, de som ikke egentlig trenger hjelp vil komme til det at de klarer seg selv. I dag er vi på et spor der folk omtrent er ute av stand til å ta ansvar for seg selv. Alt skal stat, fylke og kommune hjelpe dem med, og det skal settes diagnoser. Graden av selvhjelp må veldig mye mer opp.

Men dette kommer som sagt til å ta noe tid før folk fatter.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det handler ikke om det, det handler om at mange folk idag sier de sliter psykisk eller sliter psykisk for ingenting og bare bagateller. Idag så er det slik at man søker seg inn til dps pga samlivsbrudd, utbrenthet pga småbarnsperiode og andre helt normale livshendelser. 

DPS burde prioritere de som faktisk er syke. 

Anonymkode: 348af...a4f

Her har vi hele essensen. Dette er gått altfor langt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...