Gå til innhold

Hvorfor The Sopranos er den beste TV-serien noensinne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det har vært mange fantastiske TV-serier gjennom årene, men jeg er villig til å sette det på spissen: The Sopranos er rett og slett den beste TV-serien som noen gang er laget. Punktum.

Det er mange gode serier der ute – jeg gir Breaking Bad, Game of Thrones og The Wire sin velfortjente ros. Men ingen av dem treffer like dypt eller har samme varige innflytelse som The Sopranos. Og her er hvorfor:

1. Karakterutvikling som setter standarden: Ingen annen serie har klart å lage så komplekse, flerdimensjonale karakterer som The Sopranos. Tony Soprano er ikke bare en mafia-boss, han er en sliten familiefar, en mann som sliter med psykiske problemer, og en mester i å balansere motstridende verdier. Karakterene hans utvikler seg kontinuerlig, og relasjonene mellom dem er like dynamiske som de er destruktive.

2. Banebrytende i form og innhold: The Sopranos revolusjonerte TV-mediet. Det var en av de første seriene som virkelig tok sjansen på å være mørk, kompleks, og, ikke minst, uforutsigbar. Det ga oss en historie der karakterene ikke nødvendigvis får "hva de fortjener", og hvor moralske gråsoner ble utforsket på en måte vi aldri hadde sett før på skjermen.

3. Enestående skuespill: James Gandolfini er synonymt med Tony Soprano. Det er umulig å snakke om serien uten å hylle hans fenomenale prestasjon. Han får deg til å føle med Tony, til tross for at du vet at han er en morderisk mafiaboss. Dette er et mesterverk i skuespillkunst, og Gandolfinis tap er fortsatt dypt savnet i TV-verdenen. Resten av ensemblet, fra Edie Falco til Michael Imperioli, leverer også på absolutt høyeste nivå.

4. Kulturell innflytelse: Se rundt deg – The Sopranos er fortsatt referansepunktet for så mange av dagens beste serier. Uten The Sopranos ville det ikke vært noe Breaking Bad, ingen Mad Men, og definitivt ingen Succession. Det var denne serien som viste oss at TV kunne være like dyp og meningsfylt som film – om ikke mer.

5. Siste episode – et mesterverk i seg selv: Ja, vi må snakke om den beryktede avslutningen. Noen elsker den, andre hater den, men poenget er at vi fortsatt snakker om den! Hvordan kan en serie være annet enn briljant når den klarer å skape en avslutning som fortsetter å fascinere og splitte publikum mer enn 15 år etter at den ble sendt?

Hvis du fortsatt ikke er overbevist, så har du sannsynligvis ikke sett The Sopranos ennå. Og hvis du har sett den og ikke er enig, så foreslår jeg at du ser den igjen, fordi denne serien krever (og fortjener) flere gjennomganger for å virkelig sette pris på dens dybde og genialitet. Selv har jeg sett den 5-6 ganger.

Så, la oss bare bli enige om én ting: The Sopranos ER den beste TV-serien som noensinne er laget. Slutt på diskusjonen.

Anonymkode: 9eba1...cd0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jo den en god. Skal jammen meg se den igjen!

Jeg liker også The Americans. Der kan du og snakke om karakterutvikling.

Anonymkode: b17b6...f03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en meget god serie, men for meg er nr 1. Chernobyl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra serie som jeg først så i fjor. Tidenes beste er den ikke, men innafor topp 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...