Gå til innhold

Vet ikke hva jeg skal tenke om min sønn (6år) sitt sosiale liv?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Ingen grunn til å være bekymret. Ikke alle har startet å invitere andre med hjem. Mange har travle hverdager og mange trenger sikkert ro etter skoledager og aks med mange inntrykk.
Regner med de som inviteres med dere er med? Siden du ikke skriver noe om det.
Det med grupperinger tror jeg ofte er i folks hode. At man går forbi naboer, medelever osv som er sammen og tenker de er en gruppe. Men egentlig er det bare det at de pleier å dra på lekeplassen i 11-tiden en lørdag og da vet de at andre også er der. Så ser det ut som en gruppe. Ofte er det bare å slenge seg med. «Ser Per og Ola er borte å spiller fotball, Adam kommer bort om noen minutter og er med» holder stort sett. Eller bare bli med og delta når man ser bekjente ute.

Det at de ikke sier hade er nok fordi de er opptatt i lek. Barn har ikke 100% sosial intelligens. Sjeldent jeg opplever at noen sier hade til barna her. Og må enda be barna si hade og påminne dem det når vi går fra besøk, skole osv. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Luckiness skrev (12 minutter siden):

Ingen grunn til å være bekymret. Ikke alle har startet å invitere andre med hjem. Mange har travle hverdager og mange trenger sikkert ro etter skoledager og aks med mange inntrykk.
Regner med de som inviteres med dere er med? Siden du ikke skriver noe om det.
Det med grupperinger tror jeg ofte er i folks hode. At man går forbi naboer, medelever osv som er sammen og tenker de er en gruppe. Men egentlig er det bare det at de pleier å dra på lekeplassen i 11-tiden en lørdag og da vet de at andre også er der. Så ser det ut som en gruppe. Ofte er det bare å slenge seg med. «Ser Per og Ola er borte å spiller fotball, Adam kommer bort om noen minutter og er med» holder stort sett. Eller bare bli med og delta når man ser bekjente ute.

Det at de ikke sier hade er nok fordi de er opptatt i lek. Barn har ikke 100% sosial intelligens. Sjeldent jeg opplever at noen sier hade til barna her. Og må enda be barna si hade og påminne dem det når vi går fra besøk, skole osv. 

Signerer denne. 
De har bare gått på skolen et par måneder og dette er første høsten. Jeg vet om mange i klassen til barnet mitt hvor barnet omtrent ikke hadde besøk hele førsteklasse fordi 

1: foreldre har nok med sitt/gidder ikke og tenker barnet er for lite til at det er så innmari viktig. 
2: stor omveltning for barnet å starte på skolen og trenger ro på ettermiddagen for å hente seg inn. 

Hvis barnet har venner på skolen ville jeg ikke bekymret meg et sekund. Tror foreldre har veldig ulik oppfatning av hva som er normalt med hjemmebesøk i denne alderen. 
Det blir lettere om 1-2 år når barnet begynner å styre dette selv. 

Anonymkode: 8d2b7...5a1

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan du ta det opp i klassens foreldregruppe? det er helt sikkert mange som tenker at han blir inkludert hvis han er så lettvin som du sier, og glemmer at de også kan trå til. vær åpen om at det er sårt og at dere gjerne kjører og henter. 

det er sikkert mange som vil ha besøk, men alt som krever litt tenking glemmes eller vekkprioriteres i hverdagen. bare minn dem på det! flytting før saken er lufta i foreldregruppa er spinnvilt. 

Anonymkode: c4956...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en førsteklassing, og han har verken vært med noen eller hatt med noen hjem ennå. Leker med noen barn i gata i helger, men ellers har jeg tenkt de har hatt nok med skolestart, Sfo og også litt sykdom. Skjønner det blir annerledes hvis det virker som alle andre er med hverandre hjem. Men jeg syns det høres mye ut hvis dere allerede har hatt med tre stk, og så i tillegg skulle han vært med andre hjem. Husk at mange 1. klassinger er slitne den første høsten på skolen.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Altså det er jo barn rundt her. Men ikke de han leker mest med.. dessverre..

Syns det er ganske drastisk å måtte flytte.. kan ikke foreldre ta seg bryet , hvertfall innimellom å invitere han? Vi henter jo og kan bringe også , og det er ikke store avstander heller

ts

Anonymkode: e1f8e...063

Inviter selv. I den alderen leker de fint, lite å passe på. 

Anonymkode: 0dfbe...533

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lov å spørre selv også :) "Per vil gjerne være med Ola hjem på torsdag, passer det?" 

Det er ikke masete eller ufint.  

Anonymkode: 0031a...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest issoras

Jeg tenker hvis dere bor litt unna må dere bare være litt ekstra på, og litt på tilbudssiden. "vil per bli med Ole hjem etter sfo i morgen? Vi kan kjøre han hjem" og "Ole har så lyst til å besøke Per, kan det passe en dag etter sfo?". 

Vår sønn ble nesten heller aldri invitert/at andre tok initiativ, så vi måtte bare være litt på. I andre klasse begynte de å styre dette veldig selv og nå er det sjelden vi foreldre trenger å gjøre annet enn å bekrefte det praktiske med foreldrene. " Per har en avtale med Ole i morgen, er det ok? Han må gjerne sitte på med oss etter sfo". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (1 time siden):

Jeg tenker hvis dere bor litt unna må dere bare være litt ekstra på, og litt på tilbudssiden. "vil per bli med Ole hjem etter sfo i morgen? Vi kan kjøre han hjem" og "Ole har så lyst til å besøke Per, kan det passe en dag etter sfo?". 

Vår sønn ble nesten heller aldri invitert/at andre tok initiativ, så vi måtte bare være litt på. I andre klasse begynte de å styre dette veldig selv og nå er det sjelden vi foreldre trenger å gjøre annet enn å bekrefte det praktiske med foreldrene. " Per har en avtale med Ole i morgen, er det ok? Han må gjerne sitte på med oss etter sfo". 

Er 6-åringene deres komfortable med å bli med hjem etter sfo? Vi har hatt besøk og vært på besøk, i begge tilfellene ville guttene hatt med seg en forelder, så ble kaffebesøk også. Hyggelig å bli kjent med andre foreldre da, men litt jobb.

Anonymkode: 8c9ed...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi det tid! Vår gutt hadde det likt - var en rolig og snill gutt som ikke kjente alt for mange da han begynte på skolen, og vi bor også et stykke fra byggefeltet. Fortsett slik dere gjør - inviter hjem og vær på tilbudssiden. Hos oss løsnet det i fjerde klasse - da kunne de fleste sykle opp til oss, og plutselig var stua full av kompiser da jeg kom hjem fra skolen. Han fant sin gjeng, og det var her de ville være. For å si der slik, så har det kostet oss foreldre en del, både for at det ofte var vi som inviterte, men vi har også gjort mye for å at de skal ha det fint her. Har hatt mange ekstra gjester rundt middagsbordet i årenes løp;-) 

Anonymkode: acccd...f44

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Han er veldig sosial og har inntrykk av at han er godt likt. Her vi bor klynger folk seg veldig i grupper , fra hvor de bor, om foreldre kjenner hverandre etc.vi er innflyttere og kjenner ikke veldig mange sånn i utgangspunktet , men blitt litt kjent via barna .

i barnehagen hadde han venner og de besøkte hverandre på fritiden. På skolen har disse fulgt med, og han sier de er blant hans kamerater men likevel ser vi lite invitasjoner med hjem etter skole. Vet ikke i hvilket omfang de andre besøker hverandre, men vår sønn får sjeldent invitasjoner (har vel skjedd 3 ganger siden skolen startet , vi har invitert hit flere ganger). 

Når vi henter ham på aks er det sjeldent noen som sier hadet til ham av de andre barna, men ser han er i aktiv lek. 

Hva tenker dere? Har jeg grunn til å være bekymret ?

Er det så mange som inviterer andre barn så ofte med hjem da? Da vår første begynte på skolen i fjor hadde vi ikke hatt noen på besøk enda (unntatt nabojenta som hadde vært her endel fler fanger). 

Det var ganske slitsomt for barnet med skolestart, og barnet hadde behov for rolig ettermiddager. Har inntrykk at det var sånn for de fleste andre også, bortsett fra et par av jentene.

Anonymkode: ab3ee...9e5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk (som jeg har fått bekreftet fra andre foreldre også) er at alle tror at alle andre sine barn har besøk hele tiden. Men sannheten er at de fleste har travle liv der det kanskje ikke er tid til så mye planlagt besøk. Det er kanskje noe annet der de har gåavstand til venner, men her er det fåtallet som har det. 
Her er nesten alle i barneskolen med på fotball, tror nesten det er en større greie her enn å besøke hverandre på fritiden. 

Kjenner du de andre foreldrene litt? Da kan du jo fiske litt om du møter dem, si at dere har tenkt å be barnet deres på besøk, men det har vært så travelt i det siste at vennebesøk har blitt nedprioritert. Vil tro mange svarer at de ikke har hatt tid til så mye besøk de heller.

Tenker også at i barneskoleårene, da særlig i 1.klasse er det jobben til foreldre å sørge for at det ikke skjer noe hele tiden. 

Anonymkode: 32ea8...00f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er veldig mange foreldre som ikke inviterer hjem. de synes vel ofte de har nok med egne barn. selv liker jeg å invitere andre barn hjem, men så er sønnen min også enebarn, så jeg har vel lavere terskel enn om jeg hadde hatt to eller flere. fortsett å invitere hjem hvis sønnen din synes det er gøy med besøk,

og... 6-åringer på AKS er 6-åringer... de er i sin egen boble og det at de ikke sier "ha det", betyr ingenting. hvis sønnen din er aktiv og i lek og virker fornøyd, har du ingenting å bekymre deg for

Anonymkode: 061e7...643

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Han er veldig sosial og har inntrykk av at han er godt likt. Her vi bor klynger folk seg veldig i grupper , fra hvor de bor, om foreldre kjenner hverandre etc.vi er innflyttere og kjenner ikke veldig mange sånn i utgangspunktet , men blitt litt kjent via barna .

i barnehagen hadde han venner og de besøkte hverandre på fritiden. På skolen har disse fulgt med, og han sier de er blant hans kamerater men likevel ser vi lite invitasjoner med hjem etter skole. Vet ikke i hvilket omfang de andre besøker hverandre, men vår sønn får sjeldent invitasjoner (har vel skjedd 3 ganger siden skolen startet , vi har invitert hit flere ganger). 

Når vi henter ham på aks er det sjeldent noen som sier hadet til ham av de andre barna, men ser han er i aktiv lek. 

Hva tenker dere? Har jeg grunn til å være bekymret ?

Vi ser INGEN invitasjoner hjem vi heller. Dette er et corona-problem. Så vi tar kontakt med foreldre, vi inviterer og vi spør. Du er nødt til å være på ballen selv. Alle sier "JA!" når vi spør. men ingen spør tilbake. Folk har mer enn nok med sine egne liv. Så dagens barn henger ekstremt mye med voksne.
Du trenger ikke tenke det er noe feil med barnet ditt, men barnet ditt omgås barn med tiltaksløse foreldre gjerne.

Anonymkode: 348d6...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ja vi har Spond og fbside. Ganske høy terskel for å poste noe som helst der føler jeg. Vi er med på det meste som blir arrangert - og deltar aktivt og sosialt inn i samtaler med voksne og min sønn er sosial, og ja han ønsker å både ha og komme på besøk. Vi har gjennom og nå på skolen spurt , i bhg var det endel invitasjoner med opplever altså nå at det ikke blir gjengjeldt - og at vi står litt utenfor.. uten at jeg har bevis for det, og for alt jeg vet er alle like «usosiale» , hovedsakelig fordi de har nok med seg selv. 

Takk for gode innspill 

Vi sender også melding og sier "Hei! Pål vil veldig gjerne bli med Harry hjem en dag. Si ifra om det passer!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Helt ærlig? Man kan vel ikke bare spørre om dette?  Vil ikke det virke rart..? Eller kan man det..? Er derfor jeg tar det opp her..

Helt ærlig: jo det kan man. Jeg har en åtteåring som har fått ny klasse denne høsten (omstruktureringer) og jeg er veldig aktiv i det jeg kaller vennedatingen.

Sender melding til voksne: «Hei, Frode har veldig lyst å bli bedre kjent med Richard. Tror du Richard har lyst å være med hjem til oss en dag?» Og så følger man opp med, «takk for veldig kjekt besøk i dag, dere har en fin unge, det virker som de koste seg veldig. Frode vil gjerne bli hjem til dere en dag det passer». Vi har også møtt folk på lekeplass og idrettshall, og jeg legger vekk all flauhet og tenker at vi bygger relasjoner med de voksne også. 

Anonymkode: 8ac82...37d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest issoras
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Er 6-åringene deres komfortable med å bli med hjem etter sfo? Vi har hatt besøk og vært på besøk, i begge tilfellene ville guttene hatt med seg en forelder, så ble kaffebesøk også. Hyggelig å bli kjent med andre foreldre da, men litt jobb.

Anonymkode: 8c9ed...3be

Ja, men greier ikke å huske når i første klasse han ble komfortabel med det, om det var før eller etter jul... De vokser jo MYE det første året, sosialt sett også. 

Det er jo bare oktober, det er fortsatt tidlig for en som er helt ny på skolen! Ikke stress så veldig mye med dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har inntrykk av at de "som har venner på besøk hele tiden" er der foreldrene er enige med hverandre om å sitte barnevakt, feks. der begge barna har en forelder med skiftarbeid. Vi har et barn i førsteklasse og der er det 4 av 11 mødre som jobber skift innen helse (sykepleiere/helsearbeidere), og 3 av disse igjen er alenemødre, så de 4 barna har jo omtrent vokst opp hos hverandre. I tillegg er det flere som bor bare 100 meter unna hverandre og også kjenner hverandre godt.

I den andre enden har du slike som mitt barn, som har foreldre som jobber 8-16 og "aldri" trenger barnevakt, og som i tillegg bor å kjøreavstand fra de andre barna, da må vi foreldrene gjøre en innsats og invitere selv hvis det skal bli noe av besøk. 

Eldstebarnet mitt (som nå har begynt på ungdomsskolen) ble best venn med barn som bodde i kjøreavstand, så da kjørte vi barn nesten hver dag, enten det var vår egen som skulle på besøk dit, eller vi kjørte hjem barnet som var på besøk hos oss. 

Anonymkode: 23a6e...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår førsteklassing har vare vært på besøk hos naboen vår som går i samme klasse. Og det er en gang. Også har han hatt besøk av en annen en times tid fordi mamma'n og jeg skulle bytte noen klær til ungene og kombinerte det med lek for ungene. Vår er så sliten etter skolen og vil bare bestemme selv hva han skal leke etter en hel dag hvor andre bestemmer, og da oppleves det som unødvendig med lekeavtaler. 

Anonymkode: 05ed1...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min skolestarter er lik din. Leker med mange, og klarer seg fint i følge de ansatte. Men hun har ikke hatt mer en to besøk så langt, og dette er med jenter hun er venninne med fra før som nå går i paralellklassen. De jentene hun bor nærmest og kom i samme klasse med er hun ikke så nær venn med. Det blir derfor litt planlegging og kjøring når hun skal ha avtaler.

Jeg tror det er viktig å ta initiativ. Kanskje du kan foreslå å treffes på halvveien om til en aktivitet en helg? Eller bare sende melding og spørre om «Ole» vil være med hjem til «Per» og at dere kan hente /levere. Om det er gutter som aldri har vært hjemme hos din sønn før er det fint å be foreldrene med på kaffe eller noe for å bli litt kjent. Det kan være slitsomt i en travel hverdag, men man har mye igjen for det senere, når kontakten er blitt etablert.

Har dere vennegrupper? Det kan være en fin anledning for barna til å bli kjent, og foreldrene kan komme innom til en prat når de henter.

Om klassen har en Facebook-gruppe kan du jo også skrive noe der. I vår gruppe skrev en mor noe a la: «Vi er nyinnflyttet i området og «Kaja» kjenner få barn her. Hun har veldig lyst å bli kjent med jentene i klassen og ha lekeavtaler.» Det er jo også en fin måte å vise at man er interessert i kontakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.10.2024 den 23.38):

Er det så mange som inviterer andre barn så ofte med hjem da? Da vår første begynte på skolen i fjor hadde vi ikke hatt noen på besøk enda (unntatt nabojenta som hadde vært her endel fler fanger). 

Det var ganske slitsomt for barnet med skolestart, og barnet hadde behov for rolig ettermiddager. Har inntrykk at det var sånn for de fleste andre også, bortsett fra et par av jentene.

Anonymkode: ab3ee...9e5

Barn bearbeider gjennom lek. Det er viktig for dem å leke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...