Gå til innhold

Vet ikke hva jeg skal tenke om min sønn (6år) sitt sosiale liv?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Han er veldig sosial og har inntrykk av at han er godt likt. Her vi bor klynger folk seg veldig i grupper , fra hvor de bor, om foreldre kjenner hverandre etc.vi er innflyttere og kjenner ikke veldig mange sånn i utgangspunktet , men blitt litt kjent via barna .

i barnehagen hadde han venner og de besøkte hverandre på fritiden. På skolen har disse fulgt med, og han sier de er blant hans kamerater men likevel ser vi lite invitasjoner med hjem etter skole. Vet ikke i hvilket omfang de andre besøker hverandre, men vår sønn får sjeldent invitasjoner (har vel skjedd 3 ganger siden skolen startet , vi har invitert hit flere ganger). 

Når vi henter ham på aks er det sjeldent noen som sier hadet til ham av de andre barna, men ser han er i aktiv lek. 

Hva tenker dere? Har jeg grunn til å være bekymret ?

Anonymkode: e1f8e...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva sier de som observere han gjennom skoledagen?

Og hva sier han selv? Er han med folk etter skolen selv om han ikke blir invitert rett fra skolen? Leker de noe ute på ettermiddagene? Eller sitter han alene hjemme hver dag etter skolen, om dere ikke selv inviterer?

Anonymkode: ac315...e1d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mange som bor i umiddelbar omkrets her.. han er 6 år så kan ikke sykle lange avstander Til folk. Så er det ikke aktiviteter så er han alene.. Har inntrykk av at de andre som bor i nærheten leker med hverandre etter skolen.. kanskje bør vi flytte?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skolen og aks sier de at han er lettvint og en type som mange vil leke med 

ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avstand betyr veldig mye når de er så små, og opp til langt opp i grunnskolealder. De fleste hjemmebesøk, i hvert fall for mine barn, har skjedd spontant, og da er jo avstand viktig når man blir med hjem fra skolen. 

Anonymkode: 57017...0a7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere har mulighet til det, hadde i hvert fall jeg flyttet til et sted med flere barn på omtrent samme alder i nabolaget. Jeg ser i hvert fall den store verdien dette har hatt for våre barn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Avstand betyr veldig mye når de er så små, og opp til langt opp i grunnskolealder. De fleste hjemmebesøk, i hvert fall for mine barn, har skjedd spontant, og da er jo avstand viktig når man blir med hjem fra skolen. 

Altså det er jo barn rundt her. Men ikke de han leker mest med.. dessverre..

Syns det er ganske drastisk å måtte flytte.. kan ikke foreldre ta seg bryet , hvertfall innimellom å invitere han? Vi henter jo og kan bringe også , og det er ikke store avstander heller

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Inviterer dere andre barn hjem etter skolen da?

Anonymkode: 8c9ed...3be

Ja, vi har invitert flere barn hit. Blir utvekslet at de skal invitere tilbake, men det har ikke skjedd. Har imidlertid sett at de har invitert andre barn hjem.. som også bor et stykke unna.. sikkert tilfeldig men gir en litt lei følelse ..;( 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, vi har invitert flere barn hit. Blir utvekslet at de skal invitere tilbake, men det har ikke skjedd. Har imidlertid sett at de har invitert andre barn hjem.. som også bor et stykke unna.. sikkert tilfeldig men gir en litt lei følelse ..;( 

Huff, jeg har ingen gode råd er jeg redd, bare medfølelse og håp om at det går seg til. Har en førsteklassing selv, han sliter litt med å finne seg en gjeng å leke med. Jeg antar løsninga må bli at vi begynne å invitere barn vi ikke kjenner hjem, men kjenner det ikke er helt lett som forelder heller. Må bare ta oss sammen og prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Huff, jeg har ingen gode råd er jeg redd, bare medfølelse og håp om at det går seg til. Har en førsteklassing selv, han sliter litt med å finne seg en gjeng å leke med. Jeg antar løsninga må bli at vi begynne å invitere barn vi ikke kjenner hjem, men kjenner det ikke er helt lett som forelder heller. Må bare ta oss sammen og prøve.

Takk:) Tror at han selv har en følelse av at han har venner men er en gjeng som er mye sammen grunnet at de bor nærme og foreldrene er venner .. syns det er så rart at de ikke kan invitere ham hjem innimellom .. sånn at han følte at han er inkludert . Vi føler oss liksom utenfor felleskapet .. selv om vi kanskje ikke er det.. når de andre stadig er hos hverandre har de vel endel kontakt..

ingen spør her:( 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er en gutt som alle vil leke med (som skole/AKS har observert), så er det nok slik at barna ikke renner ned dørene til hverandre med mindre de bor i nabolaget, og kanskje selv ikke da. Avstand har mye å si, og selv i 6. klasse har det litt å si (har en 4. og 6. klassing). Desto lenger unna, desto høyere er terskelen for å leke på fritida. 

Jeg er den typen som ikke orker så mye besøk av høylytte unger, så det er først det siste året jeg har begynt å si ja til 4. klassingen å ha den type besøk som ofte blir lenge/som ikke drar ut for å leke. Det finnes noen jeg har mest lyst til å ha her enn andre... Korte besøk er helt greit, men de må helst dra innen middagstid. Da skal vi uansett bare hive i oss mat og så dra på fritidsaktiviteter, og slik har vi alltid hatt det. Eventuelt så får de selvsagt spise hos oss, og så må de dra. Bor de et stykke unna, svipper jeg dem hjemom på vei til trening.

Har gutten din lyst til å besøke barn på fritida? Har han ork? Hvis det, så snakk med ham og hør om han kan tenke seg å være med noen hjem. Sier han A, så kan du jo spørre foreldrene til A om han ikke kan bli med hjem en dag ila uka, fordi din gutt har så lyst til det. Sier de nei, kan du spørre om A kan komme til dere, og så kan de dra til A neste gang. Kanskje til og med gutten din kan spørre A på skolen i tillegg, så det er et gjensidig ønske og ikke bare en forespørsel fra deg og ditt barn om å besøke. 

Det er også lurt å bli kjent med foreldre. Man må være litt på, og 1. klasse er virkelig året å gjøre det på. Etter det, så har flere foreldre blitt kjent, og ja, det dannes ofte grupper. Har dere en informasjonskanal i klassen? F.eks Spond, FB eller annet? Da kan du jo høre med de andre foreldrene om de kunne tenke seg å finne på en felles aktivitet (hele klassen). Vi har et veldig fint naturområde vi bruker til lek og moro. Det blir mange, både foreldre, barn og søsken, men det er en gyllen mulighet til å bli kjent med de andre foreldrene.

Anonymkode: 0ff25...d2c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis dette er en gutt som alle vil leke med (som skole/AKS har observert), så er det nok slik at barna ikke renner ned dørene til hverandre med mindre de bor i nabolaget, og kanskje selv ikke da. Avstand har mye å si, og selv i 6. klasse har det litt å si (har en 4. og 6. klassing). Desto lenger unna, desto høyere er terskelen for å leke på fritida. 

Jeg er den typen som ikke orker så mye besøk av høylytte unger, så det er først det siste året jeg har begynt å si ja til 4. klassingen å ha den type besøk som ofte blir lenge/som ikke drar ut for å leke. Det finnes noen jeg har mest lyst til å ha her enn andre... Korte besøk er helt greit, men de må helst dra innen middagstid. Da skal vi uansett bare hive i oss mat og så dra på fritidsaktiviteter, og slik har vi alltid hatt det. Eventuelt så får de selvsagt spise hos oss, og så må de dra. Bor de et stykke unna, svipper jeg dem hjemom på vei til trening.

Har gutten din lyst til å besøke barn på fritida? Har han ork? Hvis det, så snakk med ham og hør om han kan tenke seg å være med noen hjem. Sier han A, så kan du jo spørre foreldrene til A om han ikke kan bli med hjem en dag ila uka, fordi din gutt har så lyst til det. Sier de nei, kan du spørre om A kan komme til dere, og så kan de dra til A neste gang. Kanskje til og med gutten din kan spørre A på skolen i tillegg, så det er et gjensidig ønske og ikke bare en forespørsel fra deg og ditt barn om å besøke. 

Det er også lurt å bli kjent med foreldre. Man må være litt på, og 1. klasse er virkelig året å gjøre det på. Etter det, så har flere foreldre blitt kjent, og ja, det dannes ofte grupper. Har dere en informasjonskanal i klassen? F.eks Spond, FB eller annet? Da kan du jo høre med de andre foreldrene om de kunne tenke seg å finne på en felles aktivitet (hele klassen). Vi har et veldig fint naturområde vi bruker til lek og moro. Det blir mange, både foreldre, barn og søsken, men det er en gyllen mulighet til å bli kjent med de andre foreldrene.

Ja vi har Spond og fbside. Ganske høy terskel for å poste noe som helst der føler jeg. Vi er med på det meste som blir arrangert - og deltar aktivt og sosialt inn i samtaler med voksne og min sønn er sosial, og ja han ønsker å både ha og komme på besøk. Vi har gjennom og nå på skolen spurt , i bhg var det endel invitasjoner med opplever altså nå at det ikke blir gjengjeldt - og at vi står litt utenfor.. uten at jeg har bevis for det, og for alt jeg vet er alle like «usosiale» , hovedsakelig fordi de har nok med seg selv. 

Takk for gode innspill 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Altså det er jo barn rundt her. Men ikke de han leker mest med.. dessverre..

Syns det er ganske drastisk å måtte flytte.. kan ikke foreldre ta seg bryet , hvertfall innimellom å invitere han? Vi henter jo og kan bringe også , og det er ikke store avstander heller

ts

Har du spurt noen av foreldrene om dette? Det er liten hjelp i å spørre her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannabanna skrev (4 minutter siden):

Har du spurt noen av foreldrene om dette? Det er liten hjelp i å spørre her.

Helt ærlig? Man kan vel ikke bare spørre om dette?  Vil ikke det virke rart..? Eller kan man det..? Er derfor jeg tar det opp her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Helt ærlig? Man kan vel ikke bare spørre om dette?  Vil ikke det virke rart..? Eller kan man det..? Er derfor jeg tar det opp her..

Spør i vei. Du spør for gutten din, husk det. Han er for liten til å ta dette ansvaret, så det er opp til deg. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir jo gjetting, men dersom de andre bor nære hverandre tipper jeg det er enklest for dem at ungene bare går inn og ut hos hverandre der de bor. Altså de tenker ikke så mye over det fordi deres barn har lekevennner i nabolaget. Da krever det også mer innsats å invitere, planlegge med andre som må kjøres/ bringes. Da må de være mer aktive og det trenger de ikke når deres barn har det de trenger, om du skjønner. 

Jeg ville nok tatt kontakt med dem og sagt at sønnen din gjerne ønsker å leke med dem og at du henter og bringer dem frem og tilbake. Invitere gjerne litt ekstra tilbake, tror du vinner på det i lengden. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Spør i vei. Du spør for gutten din, husk det. Han er for liten til å ta dette ansvaret, så det er opp til deg. 

Ja selvsagt  dersom det gagner ham! Men dersom vi blir ansett som masete og for pågående så folk bare holder mer avstand så blir det jo bare verre ..:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en 1.klassing, og eneste som har vært på besøk/ besøkt selv er nabogutten. Men det tenker jeg er helt ok, de har jo bare gått på skolen i 2 måneder! 

Vi har aktiviteter 3-4 ettermiddager i ukedagene, og møter ofte venner han ikke går i klasse med i helgene. Vi har rett og slett ikke tid til så mye klassebesøk.

Ser at mange familier rundt oss har mer enn nok med å følge opp søsken i tillegg, så generelt tror jeg folk har nok med sitt.

Anonymkode: 53589...219

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del har det alltid vært en fordel om barna er sammen med venner de ikke er avhengig av å følges/kjøres til, men bare kan stikke innom eller gå hjem med fra skolen. Vi har mer enn nok med å få tidskabalen til å gå opp som det er. Sånn sett er det veldig praktisk å bo i et nabolag der både små og store ikke er avhengig av bil for å besøke hverandre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...