Gå til innhold

Gir dere noe til deres voksne barn som beredskap?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså, vi lever i en usikker verden. Og da tenker jeg ikke bare krig, men også miljø og klimakriser. For noen dager siden gav jeg derfor til våre tre voksne barn en tube hver av disse med beskjed om å oppbevare de som en beredskap. Flere som tenker det kan være lurt? 25 stk av disse i en tube koster i dag noe over 10.000,- (rent sølv)

2024/23 Kangaroo Sølvmynt - Tube 25ozt - Usirkulerte

Anonymkode: 96d68...acc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan i alle dager mener du disse sølvmyntene vil være til nytt i en krigssituasjon?  I en krisesituasjon kan det være vanskelig, om ikke umulig å omsette sølvmynter til nødvendige varer og tjenester, spesielt hvis det ikke er en etablert markedsplass for edle metaller. Når du selv oppgir at det har en såpass beskjed verdi hjelper det uansett fint lite. Denne falske tryggheten vil neppe komme noen til gode. 

Anonymkode: 4bd00...735

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir dem kunnskap. De kan mye om selvberging, matproduksjon og friluftsliv. 

Sølvmynter ser jeg ikke nytteverdi i.

Anonymkode: 030bc...20c

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hvordan i alle dager mener du disse sølvmyntene vil være til nytt i en krigssituasjon?  I en krisesituasjon kan det være vanskelig, om ikke umulig å omsette sølvmynter til nødvendige varer og tjenester, spesielt hvis det ikke er en etablert markedsplass for edle metaller. Når du selv oppgir at det har en såpass beskjed verdi hjelper det uansett fint lite. Denne falske tryggheten vil neppe komme noen til gode. 

Anonymkode: 4bd00...735

Jo. Det er jo stikk motsatt av det du tror her. Er mange andre ting en krig som truer. Den dagen hele internett bryter sammen, banktjenester like så, hvor vil du dra kortet ditt da? Disse myntene kan man benytte som betalingsmiddel omtrent over hele verden. I en ordentlig krise med super-inflasjon, hvor mye er din kreditt eller tusenkroner sedler vert da?? Sølv og gull, det eneste man i en slik situasjon kan få kjøpt eller byttet til seg varer. Så bør man selvfølgelig ha et lager av vann, mat og andre nødvendigheter i tillegg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Den dagen hele internett bryter sammen, banktjenester like så, hvor vil du dra kortet ditt da? Disse myntene kan man benytte som betalingsmiddel omtrent over hele verden.

Tror neppe jeg reiser utenlands hvis hele internettet bryter sammen. 

Anonymkode: 88012...812

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jo. Det er jo stikk motsatt av det du tror her. Er mange andre ting en krig som truer. Den dagen hele internett bryter sammen, banktjenester like så, hvor vil du dra kortet ditt da? Disse myntene kan man benytte som betalingsmiddel omtrent over hele verden. I en ordentlig krise med super-inflasjon, hvor mye er din kreditt eller tusenkroner sedler vert da?? Sølv og gull, det eneste man i en slik situasjon kan få kjøpt eller byttet til seg varer. Så bør man selvfølgelig ha et lager av vann, mat og andre nødvendigheter i tillegg.

Og når alle valutaoversikter er forsvunne, skal eg berre ta ditt ord for at dei er verdt "masse"? Eller trur du at faktiske varer kanskje blir viktigare...?

Anonymkode: a09e2...ab4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

I kriser er det gjerne varer som får nytteverdi. Selv butikker er da mer interessert i å få tak i feks melk. Hva skal de med mynter. 

Anonymkode: c6740...4f5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville i såfall vært oppdatert liste på hva man bør ha hjemme i lageret sitt, skaffet dem litt basics som kart, kompass, betalt for pass til dem og barna deres hvis de ikke hadde råd, førstehjelp og does and dont's i naturen. 

Anonymkode: 2f624...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg gir dem forståelse og kunnskap. Samt tilgang på båt, dyrket jord, ressurser i naturen som jeg kan utnytte. 

Anonymkode: 239b9...520

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primus er kjekt. Og alkohol er et bra byttemiddel i mange land. 

Anonymkode: d892b...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far kom med en liten mini kokeplate som går på gass og tilhørende gassbeholder samt radio som går på batteri og solcelledrevet powerbank. Det synes jeg var en fin gave til meg og den lille familien min i usikre tider :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunnskaper om fiske, jakt, å slakte, partere og å konservere kjøtt, å dyrke mat, å sy i lær og tekstil, å strikke og hekle, å spinne garn (det er vanskelig!), å lage kniver og spleise tau, nyttige knuter, å lage såpe, å lafte, å ro og å seile, å melke en ku, å lage ost, fløte, yoghurt og smør, å ri på hest og ta vare på hest, å sy et sår, å tenne bål, å lage mat på bål og på primus, å skyte med pil og bue, med pistol, hagle og rifle, å hogge ved, å sykle og svømme og å slåss og forsvare seg, å klatre, gå på ski, å kjøre hundeslede, å spise sunn næringsrik mat, å trene og holde seg i god form og ved god helse…

Anonymkode: 27317...303

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...