Gå til innhold

Har jeg lungebetennelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ta kontakt med lege uansett for å forhøre, men ønsker å høre om dette er lungebetennelse! 

Jeg har vært forkjøla i snart 3 uker. De første 2 måtte jeg snyte meg hele tiden, nesen rant, nøys hele tiden, vondt i bihulene. 

De siste dagene nå har jeg hatt store plager med hoste. Jeg hoster til det gjør vondt i brystet og i tillegg til jeg hoster opp noe gul/grønt slim. Føler meg slapp, muskelverk, følt meg varm, men jeg har ikke hatt noe feber. 

Jeg har ikke noe matlyst heller

Anonymkode: 86c69...b27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan bare legen avgjøre.

Anonymkode: 90de3...815

• Liker 2
Skrevet

Anbefaler en tur til legen. Det kan godt hende du har det. Kan selvfølgelig hende at du ikke har det også, men å bli lyttet på og en crp høres ut som en god plan (jeg har hatt MYE lungetrøbbel opp gjennom).

Anonymkode: 230be...597

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg skal ta kontakt med lege uansett for å forhøre, men ønsker å høre om dette er lungebetennelse! 

Jeg har vært forkjøla i snart 3 uker. De første 2 måtte jeg snyte meg hele tiden, nesen rant, nøys hele tiden, vondt i bihulene. 

De siste dagene nå har jeg hatt store plager med hoste. Jeg hoster til det gjør vondt i brystet og i tillegg til jeg hoster opp noe gul/grønt slim. Føler meg slapp, muskelverk, følt meg varm, men jeg har ikke hatt noe feber. 

Jeg har ikke noe matlyst heller

Anonymkode: 86c69...b27

Du må ta blodprøver og lyttes på med stetoskop. Kan være kikhoste og kan være mycoplasma, eller bare bronkitt.

Anonymkode: 994f4...7e3

Skrevet

Høres ut som mycoplasma. Har det selv på 6. uka. 

Anonymkode: a5dd5...c87

Skrevet

Det kan ikke vi vite. Vi har ikke lov å diagnostisere folk.

Anonymkode: 06fdb...20e

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke det hørtes sånn ut, men alle er forskjellig. Ikke feber, brystsmerter eller tungpustet?

Anonymkode: 4e315...e2c

Skrevet

Har hatt lungebetennelse flere ganger og det som gjør at jeg selv kjenner disse er ekstrem tørrhoste som går langt ned i brystet og press på brystet, når jeg ligger kjennes det ut som om bikkja ligger på brystet mitt. I tillegg er selvfølgelig formen elendig og jeg blir utslitt etter få meter.

Anonymkode: 5fa68...f3c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.10.2024 den 18.48):

Høres ut som mycoplasma. Har det selv på 6. uka. 

Anonymkode: a5dd5...c87

Jeg har også vært syk i 6 uker nå. Kan man få medisiner som hjelper mot mycoplasma, eller må man bare vente til det går over av seg selv?

Anonymkode: 591a6...a92

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har også vært syk i 6 uker nå. Kan man få medisiner som hjelper mot mycoplasma, eller må man bare vente til det går over av seg selv?

Antibiotika fungerer ikke på mycoplasma. 

Anonymkode: 6b425...ad9

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.10.2024 den 17.30):

Anbefaler en tur til legen. Det kan godt hende du har det. Kan selvfølgelig hende at du ikke har det også, men å bli lyttet på og en crp høres ut som en god plan (jeg har hatt MYE lungetrøbbel opp gjennom).

Er det noe man kan gjøre for å slippe hals/bihule/lungetrøbbel ofte om høsten?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.10.2024 den 9.43):

Feilinformasjon! 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Lev sunt, få nok søvn, mat og drikke og sett på deg et munnbind når du er tett på folk, type buss og bane, kjøpesenter ol. 

:opplyser:  KANSKJE ts skal ta og oppdatere denne tråden, snart? 

Anonymkode: 994f4...7e3

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har passet på d-vitamin-nivåene mine siden i fjor, og det virker å ha effekt (hvis det ikke er tilfeldig). Folk har hanglet og vært dårlige på jobb i flere runder, vi jobber tett på hverandre (barneskole), og jeg har bare hatt snev av noe et par ganger, og det har gått fort over.

Skrevet

Det gjør det vel! Har akkurat gått på kur for lungebetennelse forårsaket av mycoplasma 

Anonymkode: 33721...cc9

• Nyttig 1
Skrevet

Penicillin fungere ikke på mycoplasma pga bakteriene mangler cellevegg. Annen type antibiotika fungerer. Ikke spre feilinformasjon 

Skrevet

Da jeg hadde lungebetennelse hadde jeg 40 i feber. Så tviler på at du har det. 

Anonymkode: b670d...620

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da jeg hadde lungebetennelse hadde jeg 40 i feber. Så tviler på at du har det. 

Anonymkode: b670d...620

Jeg hadde også 40 i feber. Vanlig ved lungebetennelse.

Høres mer ut som ts har bronkitt

Skrevet

Jeg har hatt mycoplasma uten feber. Dårlig almenntilstand, men ikke feber. Og antibiotika funker.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har hatt mycoplasma uten feber. Dårlig almenntilstand, men ikke feber. Og antibiotika funker.

Det er fullt mulig, men da hadde du altså ikke lungebetennelse som jo er det ts etterspør. De færreste får lungebetennelse av mycoplasma 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har passet på d-vitamin-nivåene mine siden i fjor, og det virker å ha effekt (hvis det ikke er tilfeldig). Folk har hanglet og vært dårlige på jobb i flere runder, vi jobber tett på hverandre (barneskole), og jeg har bare hatt snev av noe et par ganger, og det har gått fort over.

Hvordan passer man på d-vitaminnivået? Da må man vel ta blodprøve?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...