AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #1 Del Skrevet 16. oktober 2024 Hei alle sammen! Jeg må bare ta meg et øyeblikk til å dele min grenseløse begeistring for et av de mest kreative og revolusjonerende bandene som noen gang har eksistert – King Crimson! Dette bandet er helt unikt, og hvis du ikke har hørt dem før, så har du virkelig gått glipp av noe magisk. King Crimson er ikke bare et band; de er et musikalsk univers. De startet som pionerer innen progressiv rock på slutten av 60-tallet, men har på en eller annen måte klart å holde seg relevante og forut for sin tid i flere tiår. Jeg mener, hvor mange band kan man si det om? De skyver alltid grensene for hva musikk kan være, og de nekter å bli plassert i en enkelt sjanger eller bås. Det er denne evige utforskningen og viljen til å eksperimentere som gjør dem så utrolig fascinerende. Når du lytter til King Crimson, blir du tatt med på en reise gjennom komplekse rytmer, mektige gitarriff, dype tekster og intense stemninger. Låter som "21st Century Schizoid Man" er eksplosive og tidløse, mens de mer atmosfæriske perlene som "Starless" og "Epitaph" griper deg med en emosjonell tyngde som få andre band kan matche. Dette er musikk for hjernen, hjertet og sjelen! Og det stopper ikke der. Robert Fripp, bandets kreative kraft og gitargeni, har alltid vært kompromissløs når det gjelder å utfordre både seg selv og lytterne. Fra jazzinfluenser til elektroniske eksperimenter, fra støyende, intens rock til vakre, melankolske passasjer – de mestrer alt. Hver inkarnasjon av bandet har brakt noe nytt til bordet, med ulike musikere som har bidratt til å forme den stadige evolusjonen av lydbildet deres. King Crimson er også et levende bevis på at musikk kan være kunst. De skaper komplekse strukturer, men det føles aldri tvunget eller intellektuelt for intellektets skyld. Det er som om de snakker et eget språk, der følelser og ideer flyter sammen i en symbiose av kreativitet og teknisk briljans. Hvis du leter etter musikk som utfordrer og inspirerer deg, som gir deg gåsehud og får deg til å tenke på nye måter, så MÅ du gi King Crimson en sjanse. Det er en musikalsk opplevelse som vil berike livet ditt på så mange nivåer. Er det flere her som deler kjærligheten til dette legendariske bandet? Hva er dine favorittlåter eller album? Jeg kunne snakket om dem i evigheter – jeg bare elsker hvordan de alltid klarer å finne nye måter å overraske og bevege meg på. La oss hylle King Crimson, et band som aldri slutter å utfordre, inspirere og fascinere! 👑🎸✨ Anonymkode: ebdf0...5b0 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #2 Del Skrevet 16. oktober 2024 Anonymkode: ebdf0...5b0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #3 Del Skrevet 16. oktober 2024 Ok band, men Rush gjør alt dette myyye bedre. Anonymkode: c9fb8...286 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #4 Del Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ok band, men Rush gjør alt dette myyye bedre. Anonymkode: c9fb8...286 Rush er dyktige musikere, uten tvil, men mange av låtene deres følger en mer formelbasert struktur. Du vet hva du får: kraftige basslinjer, Neil Pearts tekniske trommespill, og Geddy Lees karakteristiske stemme. King Crimson, derimot, har aldri vært redde for å rive opp regelboken og utfordre lytteren. Fra debutalbumet In the Court of the Crimson King (1969) til de siste utgivelsene, har de alltid vært uforutsigbare. De er ikke bare et prog-rock-band – de har eksperimentert med jazz, klassisk musikk, elektronika, metall, og avantgarde. Dette mangfoldet gjør at musikken deres aldri føles trygg eller repeterende. De er ekte pionerer. Rush har sin egen greie med synthesizere, bass og trommer, men King Crimson endret selve måten vi forstår prog-musikk på. Robert Fripps bruk av gitar – med sine uvanlige tuninger og "Frippertronics" – er et mesterverk av kreativitet. Mellotronen på 70-tallet? Banebrytende! King Crimson skapte et lydbilde som mange band i dag prøver å kopiere, men ingen kan matche den uhyggelige atmosfæren og intensiteten de bringer. Når du setter på en King Crimson-plate, blir du transportert til en annen dimensjon. Neil Peart er en fantastisk trommeslager, men Bill Bruford, Michael Giles og Gavin Harrison har en dynamikk som er så kompleks og fremoverlent at det blir som å sammenligne sjakk med sjakk på fem bord samtidig. Og Tony Levin på Chapman Stick? Say no more! Jeg vet at Rush har komplekse tekster om romskip og filosofiske temaer, men jeg mener at King Crimson går dypere. Tekstene deres har en poetisk kvalitet som utfordrer tankene og følelsene på et annet nivå. Ta for eksempel "Epitaph" – det er ikke bare et stykke prog, det er en meditativ utforskning av menneskets eksistens. Rush holdt seg stort sett til en bestemt form for progressiv hardrock, og det er ingenting galt med det, men King Crimson forvandlet seg gang på gang. De har gått fra symfonisk prog til industriell post-punk, og til og med inn i elektronisk eksperimentering. De utviklet seg konstant uten å miste sin kunstneriske identitet. Til slutt, det handler ikke om hvem som er teknisk best – det handler om hvem som har hatt størst innvirkning på sjangeren og musikken som helhet. Og for meg er det ingen tvil om at King Crimson er kongene av prog. De skapte ikke bare musikk – de skapte en helt ny måte å oppleve lyd på. Rush er gode, men King Crimson er legendariske. Anonymkode: ebdf0...5b0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 16. oktober 2024 #5 Del Skrevet 16. oktober 2024 Elsker dem. Virkelig nyskapende, og skal man snakke om genier innen rocken, står Robert Fripp høyt på lista. Han er en av mine yndlingsgitarister også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 16. oktober 2024 #6 Del Skrevet 16. oktober 2024 Mange mener at den andre skiva deres, In the Wake of Poseidon, er en svakere kopi av den første. Det mente jeg også en gang i en fjern ungdom, men så ville skjebnen at jeg plutselig fikk masse tid til å lytte til musikk. Dette er jo den første skiva der Fripp er sjefen, og i denne tredelte instrumentalen gjør KC ting de ikke er i nærheten av på debuten – skjønt man kan gjenkjenne estetikken fra Moonchild: Hvor langt kan man gå før musikken ikke er musikk lenger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 17. oktober 2024 #7 Del Skrevet 17. oktober 2024 Jeg er enig med deg, trådstarter! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #8 Del Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Rush er dyktige musikere, uten tvil, men mange av låtene deres følger en mer formelbasert struktur. Du vet hva du får: kraftige basslinjer, Neil Pearts tekniske trommespill, og Geddy Lees karakteristiske stemme. King Crimson, derimot, har aldri vært redde for å rive opp regelboken og utfordre lytteren. Fra debutalbumet In the Court of the Crimson King (1969) til de siste utgivelsene, har de alltid vært uforutsigbare. De er ikke bare et prog-rock-band – de har eksperimentert med jazz, klassisk musikk, elektronika, metall, og avantgarde. Dette mangfoldet gjør at musikken deres aldri føles trygg eller repeterende. De er ekte pionerer. Rush har sin egen greie med synthesizere, bass og trommer, men King Crimson endret selve måten vi forstår prog-musikk på. Robert Fripps bruk av gitar – med sine uvanlige tuninger og "Frippertronics" – er et mesterverk av kreativitet. Mellotronen på 70-tallet? Banebrytende! King Crimson skapte et lydbilde som mange band i dag prøver å kopiere, men ingen kan matche den uhyggelige atmosfæren og intensiteten de bringer. Når du setter på en King Crimson-plate, blir du transportert til en annen dimensjon. Neil Peart er en fantastisk trommeslager, men Bill Bruford, Michael Giles og Gavin Harrison har en dynamikk som er så kompleks og fremoverlent at det blir som å sammenligne sjakk med sjakk på fem bord samtidig. Og Tony Levin på Chapman Stick? Say no more! Jeg vet at Rush har komplekse tekster om romskip og filosofiske temaer, men jeg mener at King Crimson går dypere. Tekstene deres har en poetisk kvalitet som utfordrer tankene og følelsene på et annet nivå. Ta for eksempel "Epitaph" – det er ikke bare et stykke prog, det er en meditativ utforskning av menneskets eksistens. Rush holdt seg stort sett til en bestemt form for progressiv hardrock, og det er ingenting galt med det, men King Crimson forvandlet seg gang på gang. De har gått fra symfonisk prog til industriell post-punk, og til og med inn i elektronisk eksperimentering. De utviklet seg konstant uten å miste sin kunstneriske identitet. Til slutt, det handler ikke om hvem som er teknisk best – det handler om hvem som har hatt størst innvirkning på sjangeren og musikken som helhet. Og for meg er det ingen tvil om at King Crimson er kongene av prog. De skapte ikke bare musikk – de skapte en helt ny måte å oppleve lyd på. Rush er gode, men King Crimson er legendariske. Anonymkode: ebdf0...5b0 Som sagt, Rush gjør alt dette bedre. Anonymkode: c9fb8...286 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #9 Del Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Som sagt, Rush gjør alt dette bedre. Anonymkode: c9fb8...286 Når argumenterer du veldig svakt. Anonymkode: ebdf0...5b0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammatilmine Skrevet 17. oktober 2024 #10 Del Skrevet 17. oktober 2024 Forguder dem sett de live to ganger ❤️🔥 Fikk da opp øynene for deres mer «lette» låter som frame to frame og A man with an open heart som var så søte avbrekk i all kosmisk progressiv nydelighet. Elsker all deres musikk. Har mange av deres LP. Takk for at du tok opp dette viktige emnet! Hawkwind-King Crimson-Thin Lizzy ❤️🔥 And on and on 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 17. oktober 2024 #11 Del Skrevet 17. oktober 2024 For noen år siden tilbrakte jeg noen uker på sykehus. Forferdelig kjedelig, men jeg fikk i det minste mye tid til å høre på musikk. En dag hørte jeg først på Vårofferet av Stravinskij, deretter på strykekvartetten til Alban Berg, og til slutt på Larks‘ Tongues in Aspic Part I. KC klarte seg forbløffende bra i konkurranse med disse gigantene innen (forholdsvis) moderne kunstmusikk. Skal jeg nevne tre yndlingsband, blir det KC, Van der Graaf Generator og Genesis (Peter Gabriel-perioden). Fripp har vært gjestemusiker på to av skivene til VdGG (H to He, Who Am the Only One og Pawn Hearts), og han har samarbeidet med Gabriel flere ganger. Han spilte også på Fool‘s Mate, den første soloskiva til Peter Hammill (vokalist i VdGG), så de tre gruppene er litt filtra inn i hverandre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 17. oktober 2024 #12 Del Skrevet 17. oktober 2024 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 17. oktober 2024 #13 Del Skrevet 17. oktober 2024 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 17. oktober 2024 #14 Del Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 16.10.2024 den 16.19): Ok band, men Rush gjør alt dette myyye bedre. Anonymkode: c9fb8...286 Nå prøvde jeg å høre på 2112 igjen. Dyktige musikere, bevares, men de er ikke i nærheten av å ha den musikalske forståelsen som Fripp og gjengen (synes jeg). Nå er det også to ting som gjør Rush problematiske for meg: 1) Stemmen til Geddy Lee går meg på nervene. To sekunder av skrikhalsen er mer enn nok for meg. 2) De omfavnet filosofien til Ayn Rand. Det blir trøblete for meg når jeg er så uenig politisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #15 Del Skrevet 18. oktober 2024 Pawn Hearts skrev (12 timer siden): Nå prøvde jeg å høre på 2112 igjen. Dyktige musikere, bevares, men de er ikke i nærheten av å ha den musikalske forståelsen som Fripp og gjengen (synes jeg). Nå er det også to ting som gjør Rush problematiske for meg: 1) Stemmen til Geddy Lee går meg på nervene. To sekunder av skrikhalsen er mer enn nok for meg. 2) De omfavnet filosofien til Ayn Rand. Det blir trøblete for meg når jeg er så uenig politisk. Nå roet Lee ned stemmebruken med tiden, og Rand var noe Peart la i skuffen. Men resultatet lå nærmere pop enn prog da. Anonymkode: ebdf0...5b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 18. oktober 2024 #16 Del Skrevet 18. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nå roet Lee ned stemmebruken med tiden, og Rand var noe Peart la i skuffen. Men resultatet lå nærmere pop enn prog da. Anonymkode: ebdf0...5b0 Jeg var kanskje litt urettferdig mot Rush i går. Den plata jeg kjenner best av dem, Moving Pictures, synes jeg inneholder mye bra, men igjen er det stemmen som ødelegger for meg. På den annen side elsker jeg stemmen til Peter Hammill, og jeg vet det er mange som synes han blir altfor teatralsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DeLorean Skrevet 18. oktober 2024 #17 Del Skrevet 18. oktober 2024 Liker godt King Crimson. Har flere skiver, deriblant Red, Starless and Bible Black og Discipline. TS, har du hørt Dream Theater's versjon av Larks Tongues in Aspic, Part 2? Jeg synes det er en dritbra cover. Meget tro mot originalen, men oppdatert i 2009 innpakning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 19. oktober 2024 #18 Del Skrevet 19. oktober 2024 DeLorean skrev (På 18.10.2024 den 23.04): Liker godt King Crimson. Har flere skiver, deriblant Red, Starless and Bible Black og Discipline. TS, har du hørt Dream Theater's versjon av Larks Tongues in Aspic, Part 2? Jeg synes det er en dritbra cover. Meget tro mot originalen, men oppdatert i 2009 innpakning. Ikke TS, men jeg hørte på versjonen til DT nå. Helt strålende! I denne mener jeg KC utforsker en litt annen estetikk: Musikken når aldri tonika, det finnes ikke noe hvilepunkt. Det betyr på i bunn og grunn at tonaliteten opphører. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #19 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 17.10.2024 den 11.31): Når argumenterer du veldig svakt. Anonymkode: ebdf0...5b0 Jeg lar musikken tale for seg selv. Anonymkode: c9fb8...286 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #20 Del Skrevet 21. oktober 2024 Må bare takke deg for å ha laget denne tråden. Hadde aldri hørt om dette bandet før, men sjekket det ut etter å ha lest tråden. Har nå hørt på dem i et par timer og elsker det 🎶 Anonymkode: 4e2bc...a80 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå