Gå til innhold

Moderne musikk suger – hvor ble det av sjela??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så lei av moderne musikk at jeg nesten spyr! Hva har skjedd med musikken de siste årene? Alt er auto-tuned til døde og låst fast til en grid i ProTools som om musikken er laget av en robot med null forståelse for groove eller feeling. Hvor ble det av ekte håndverk, sjel og spontanitet?

Før i tida kunne du høre mennesker i musikken. Uperfekte stemmer, små nyanser i rytmen, BPM som endret seg i løpet av låta, grooven som fikk deg til å bevege hodet helt uten at du tenkte på det. Nå er ALT så polert, så klinisk, at det er som om en maskin har tatt over. Hver eneste stemme høres ut som en syntetisk plastkopi takket være auto-tune, og rytmene er så stramt låst fast til gridden at det ikke er plass til den minste avvik. Resultat? Musikk som høres ut som den er laget på en samlebåndsfabrikk.

Hvorfor er det ingen som bryr seg om groove lenger? Groove er det som gir musikken liv og personlighet. Det er det som får deg til å føle noe. Nå er alt presset inn i en rigid struktur hvor enhver mulighet for spontanitet og variasjon er fullstendig eliminert. Og for hva? For å få det til å høres perfekt ut? Nyheter til dere som driver med denne dritten: Perfekt er kjedelig! Det er de små feilene og menneskelige elementene som gjør musikken magisk.

Og auto-tune, seriøst? Ja, det var kanskje litt kult i starten, brukt som et effektverktøy for å skape noe annerledes. Men nå er det helt ut av kontroll. Alle høres ut som de har drukket en boks med helium og blitt erstattet av roboter. Kan vi ikke få høre en ekte stemme igjen, med følelser og kraft, selv om den ikke treffer hver eneste tone perfekt?

Jeg vil ha tilbake musikken som puster, som har sjel, som groover og får deg til å føle at det faktisk er mennesker som står bak. Nok med dette autoproduserte søppelet som spys ut dag etter dag. Hva syns dere? Er det bare meg, eller er vi flere som har fått nok av denne sterile, følelsesløse drittmusikken? 😡

--
(Signert: En forbanna musikkelsker)

Anonymkode: c5cf8...405

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du ikke liker musikken, så lar du bare være å høre på den. Vanskeligere er det faktisk ikke.

Anonymkode: 82b39...710

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som om jeg skulle skrevet det selv. Å være musikkelsker er en vanskelig hobby i 2024. Det menneskelige er fullstendig eliminert i det meste som produseres i dag. Selv Freddie Mercury blir nå utsatt for pitch correction (har vi et passende uttrykk på norsk?). Det er fullstendig drepende for musikk som noe som kan formidle følelser.

Anonymkode: c9af9...03d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Som om jeg skulle skrevet det selv. Å være musikkelsker er en vanskelig hobby i 2024. Det menneskelige er fullstendig eliminert i det meste som produseres i dag. Selv Freddie Mercury blir nå utsatt for pitch correction (har vi et passende uttrykk på norsk?). Det er fullstendig drepende for musikk som noe som kan formidle følelser.

Anonymkode: c9af9...03d

Det finnes fortsatt noe bra.

 

Anonymkode: c5cf8...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så en Beatles konsert fra 1964 på youtube tidligere i dag. Lenge før jeg var født. Konserten var fra Washington, usa. Fantastisk.
Så gjennomført med sjel, selv med helt håpløse konsertforhold. De gjennomførte på en måte som dagens artister kan se laangt etter. 100% ekte, 100% live. 100% sjel.

Anonymkode: 81e87...eda

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Uperfekt", men perfekt likevel.

 

Anonymkode: c5cf8...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg er enig med deg i mye av nåtidens stil, men vi som liker det gamle, skikkelige...vi har alt tilgjengelig
og kan heldigvis få mat til sjela selv i nåtid. Jeg spiser med innlevelse der. :spise: ...og det vil jeg i resten av mitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...