AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #1 Del Skrevet 16. oktober 2024 Er i uke 7 (7+5) og har fått beskjed om at jeg har jernmangel, så jeg antok at det var derfor jeg var så tungpustet. Leser også på Google at man ofte blir litt tung i pusten når man er gravid, men hvor tungpustet skal man liksom være? Nå er jeg på et punkt hvor jeg føler jeg må ha munnen åpen for å kunne puste ordentlig. Og da snakker jeg ikke om at jeg har gått opp flere etasjer med trapper. Dette er når jeg ligger rett ut på sofaen Skal det virkelig være så ille? Føler at pulsen er ganske høy også, men jeg har ikke feber og er ikke forkjøla. Er «bare» gravid Anonymkode: 9a938...147 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #2 Del Skrevet 16. oktober 2024 Jeg fikk refluksplager (og har det enda). Det kan gjøre at det føles vanskeligere å puste, fordi alt blir presset opp. I tillegg kan det bli enda verre når en ligger flatt og etter en har spist et måltid. Det er nesten som en kan få panikkfølelse av av disse tingene. Er du bekymret, tar du kontakt med lege/jordmor. Anonymkode: 0876f...a30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #3 Del Skrevet 16. oktober 2024 Vanlig med høy puls når du er gravid. Er du litt tettere i nesa kanskje? Det ble jeg, snorket mer om natta også. Er du bekymret bør du spørre jordmor 😊 Anonymkode: 9ea11...2db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #4 Del Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er i uke 7 (7+5) og har fått beskjed om at jeg har jernmangel, så jeg antok at det var derfor jeg var så tungpustet. Leser også på Google at man ofte blir litt tung i pusten når man er gravid, men hvor tungpustet skal man liksom være? Nå er jeg på et punkt hvor jeg føler jeg må ha munnen åpen for å kunne puste ordentlig. Og da snakker jeg ikke om at jeg har gått opp flere etasjer med trapper. Dette er når jeg ligger rett ut på sofaen Skal det virkelig være så ille? Føler at pulsen er ganske høy også, men jeg har ikke feber og er ikke forkjøla. Er «bare» gravid Anonymkode: 9a938...147 Du kan bare høre med helsepersonell. Men under graviditeten så «skviser» som kjent kroppen organene dine over i andre posisjoner for å gjøre plass til foster etc. Det kan for noen medføre at nevnte «innmat» ender opp med å presse retning lunger. Har du forsøkt å bruke en annen pusteteknikk enn den du typisk bruker? Puste mer med ribbena og mindre men magen, feks? Og som nevnt over vil refluks føre til at du føler du har «magen i halsen» og påvirke pusten negativt. Min anbefaling: Se opp igjen en av de helt vanlige animasjonene over endringene i kvinnekroppen under graviditet, og gjør deg opp et bilde av hva som skjer visuelt, så vet du mer hva som kan forventes. Og husk at folk er folk ulike. Ja, noen gravide puster som en «hval» bare de snakker med folk. Andre plages ikke. Og du skal aldri anta at symptomer «bare» er graviditet om du er usikker, eller godta at helsepersonell uten undersøkelse skylder på graviditeten. Også gravide har hjerter, hjerner, lunger og også gravide blir syke. Og det skal taes på alvor. Anonymkode: 23652...1e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #5 Del Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er i uke 7 (7+5) og har fått beskjed om at jeg har jernmangel, så jeg antok at det var derfor jeg var så tungpustet. Leser også på Google at man ofte blir litt tung i pusten når man er gravid, men hvor tungpustet skal man liksom være? Nå er jeg på et punkt hvor jeg føler jeg må ha munnen åpen for å kunne puste ordentlig. Og da snakker jeg ikke om at jeg har gått opp flere etasjer med trapper. Dette er når jeg ligger rett ut på sofaen Skal det virkelig være så ille? Føler at pulsen er ganske høy også, men jeg har ikke feber og er ikke forkjøla. Er «bare» gravid Anonymkode: 9a938...147 Er 7+2 og sliter meg tung pust de siste par ukene. Har 15 ekstra kilo, men hadde jo samme vekt før graviditet. Jernmangel gjennom hele livet. Men det er nå alt er så tungt. Tror graviditeten har bidratt her også. Anonymkode: 5e353...467 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #6 Del Skrevet 17. oktober 2024 Jeg ble markant mindre tungpustet når jeg startet på jerntilskudd i uke 16. Nå er jeg i uke 33 og det er bare "vanlig dårlig kondis tungpust" 🙈 Anonymkode: e1d75...9dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå