Gå til innhold

Flere som føler at samboerskap er litt halvveis og midlertidig?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.10.2024 den 15.26):

Tenker absolutt ikke slik.

Jeg har vært gift, det var halvveis lenge. Dette er ekte, og jeg har troen på at det er for alltid.

Anonymkode: 87046...0b2

Samme her.  Giftet oss fordi vi hadde fått barn sammen.  Og med barn sammen bruker man uansett er tid før man velger å gå fra hverandre, enn om man kun er to voksne selvstendige individer ( statistisk sett) 

Sefanja skrev (På 18.10.2024 den 17.56):

Det papiret som du kaller det gjør i hvert fall at færre skiller lag. 

Det tror jeg ingenting på. Det som jeg tror er avgjørende er om man har barn sammen, og hvilken forpliktelse man føler i forhold til dem. Jeg hadde brukt akkurat samme tid før jeg gikk ut av et samboerforhold, som mitt ekteskap, fordi hensynet til barna veide mest. Og jeg hadde nok gått minst 10 år tidligere om det hadde vært kun meg.  En skilsmisse er en enkel sak. Og når man har felles hus og barn så må man uansett dele alt man har opparbeidet seg sammen, uavhengig av samlivsform. 

Nå er jeg i et nytt forhold, og der var faktisk noe av det første vi pratet sammen om, var at  at vi ikke skulle gifte oss og at vi begge var ferdige med barn. Vi har begge barn fra før og ønsker ikke å gjøre eventuell arvefordeling vanskelig for dem.  Men vårt forhold ser vi for oss skal vare ut livet og det må vel sies å være varig. 

Anonymkode: eeeee...18c

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Nei.

man har langt fra samme rettigheter. Man må passe på papirer og avtaler i alle retninger. Og selv da er loven så uklar at foreldre, selv søsken, kan komme inn og overstyre. Og selv om du juridisk kanskje ultimat har rett, kan det ta uker å bevise det. Og imens har andre hatt full styringsrett over behandling, livsforlengende medisiner, organdonasjon, begravelse

er flere tråder her inne om kvinner som står igjen med null rettigheter når samboer gjennom mange år blir syk, eller dør

hvorfor ikke bare sikre at man juridisk er hverandres nærmeste, når man først har valgt livet sammen?

Anonymkode: 2b756...7a3

Det jeg skrev stemmer. Samboerskap ER regulert etter lov om ekteskap. Langvarige samboere er en slags "gift light", om du vil. Dette var svar til en som mente en kunne være samboer og unngå å blande inn staten i sitt samliv, det kan man ikke som samboer. Da må man være kun kjærester/særboende. 

Jeg skrev ikke at en får SAMME rettigheter. Er ikke uenig med deg, så dropp å være uenig med meg pga noe jeg altså ikke sa. 

Anonymkode: 6673e...7d8

Skrevet

Jeg synes også det virker som om man faktisk er sikre på forholdet. "Jaja, vi kan nå alltids bo sammen da, fram til noe annet og bedre dukker opp". Forlovelse er hakket bedre, men hvis man faktisk er 100% sikkert på at dette mennesket ønsker jeg dele hele livet mitt med, ja, da gifter man seg. Det er min personlige mening, og ja, jeg er selvfølgelig gift. 😅 (Med en mann som var samboer med forrige partner, men som selv erklærte at MEG ville han gifte seg med 🙈😅)

Anonymkode: 1dfc8...15f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...