Gå til innhold

Ikke ha tv i stuen, er det dumt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er ikke sikker om det blir rett å legg dette her men...

Vi driver å planlegge møblering i det nye huset vårt.  Hvor det er stor stue og kjøkken i 2. etg, og nede er den en liten stue og barnerommene.  Vi voksne bruker ikke tv-en, og vi vurderer derfor å bare ha tv i stuen nede til barna.  Det er jo bare de som bruker den uansett.  

Det er bare når vi har besteforeldre på besøk at tv-en blir brukt på kveldene, vi bor langt unna all familie så det blir alltid noen dager i strekk de er her.  Og de bruker gjerne tv-en på kveldene.

Men om vi da evt bare har en liten tv vi kan sette frem i stuen oppe når det trengs.  

Er det veldig merkelig eller innenfor? 

Anonymkode: 64ce4...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det gjør dere da som dere vil med. Jeg møblerer ikke mitt hjem etter noen som er på besøk av og til. 

Anonymkode: cb01e...7da

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tv i hovedetasjen vi heller. Barna har tv på rommene sine og vi har en sofagruppe foran en tv nede i kjellerstua vi bruker om familien skal se noe sammen. Er nok ikke så uvanlig, flere jeg omgås som har det sånn. Ikke at det har så mye å si hva andre gjør men da vet du. 

Endret av Eric_B
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke tv i det hele tatt, er mer opptatt av musikk så her i huset er det prioritert ordentlig stereoanlegg i stua i steden.

Om savnet etter skjerm blir for stort har vi hjemmekino på loftet i garasjen, så kan den brukes på ønsket volum uten å forstyrre noen andre i huset.

Anonymkode: 6eb67...345

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bare en liten tv i stua, sånn har vi hatt det i 5 år siden vi har flyttet hit - vi er 4 stk i familien, barna er 7 og 10. Vi har en stor tv i kjellerstua. Nei, slik som vår situasjonen er, jeg vil ikke anbefale den løsningen, på bakgrunn av hvordan det er hos oss. 

For det første, det ender opp med at vi som en familie, bruker alltid kjellerstua. Se på Norske talenter, Forræder, Kongen befaler, eller en film vi skal se sammen, vi velger kjellerstua. Fortnite og Minekraft spilling - også kjellerstua. Stua blir altså brukt bare hvis noen vil sitte alene på sofa og se på ipad/mobil, men da velger vi også ofte soverommene. Jeg synes det er dumt at stua har blitt et minst brukt rom hos oss, det er jo også det største rommet. 

problem nummer to er at tiåringer "okkuperer" kjellerstua og tv der i mange timer dager da det er lanseringer av ny sesong i fortnite. Han spiller, vi andre får ikke se på tv.

og tredje problem, er at mannen tilbringer alle kvelder alene i kjellerstua. Jeg må sitte oppe, føler jeg, fordi minste har natteskrekk og må passes på også etter leggingen. Men mannen går ned for å se på serier/film. Det er ensomt og trist, kanskje spesielt for meg, men mest for familien. 

vi skal kjøpe/selge og flytte om ikke så lenge, og da kommer jeg til å ha et annet system. 

Anonymkode: 11315...641

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

You do you.

Vurderte det selv, da jeg sjeldent bruker tv`n, og ser det meste på datan. Men så plutselig kommer høsten, og ungene vil se Forræder, skal vi danse, jaget, kompani lauritzen osv med oss, og da var det dumt å ikke ha tv. Så nå har jeg tv på stua, kun for de helgene ungene har tid og ønsker å se tv sammen. Det er verdt det. 

Anonymkode: a47d6...e6e

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Vi har bare en liten tv i stua, sånn har vi hatt det i 5 år siden vi har flyttet hit - vi er 4 stk i familien, barna er 7 og 10. Vi har en stor tv i kjellerstua. Nei, slik som vår situasjonen er, jeg vil ikke anbefale den løsningen, på bakgrunn av hvordan det er hos oss. 

For det første, det ender opp med at vi som en familie, bruker alltid kjellerstua. Se på Norske talenter, Forræder, Kongen befaler, eller en film vi skal se sammen, vi velger kjellerstua. Fortnite og Minekraft spilling - også kjellerstua. Stua blir altså brukt bare hvis noen vil sitte alene på sofa og se på ipad/mobil, men da velger vi også ofte soverommene. Jeg synes det er dumt at stua har blitt et minst brukt rom hos oss, det er jo også det største rommet. 

problem nummer to er at tiåringer "okkuperer" kjellerstua og tv der i mange timer dager da det er lanseringer av ny sesong i fortnite. Han spiller, vi andre får ikke se på tv.

og tredje problem, er at mannen tilbringer alle kvelder alene i kjellerstua. Jeg må sitte oppe, føler jeg, fordi minste har natteskrekk og må passes på også etter leggingen. Men mannen går ned for å se på serier/film. Det er ensomt og trist, kanskje spesielt for meg, men mest for familien. 

vi skal kjøpe/selge og flytte om ikke så lenge, og da kommer jeg til å ha et annet system. 

Hvorfor ikke kjøpe en TV til den store stua også? 

Anonymkode: d7aa1...726

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har TV på barnerommene, men også på stua (og vi har bare 1 stue), og opplever at barna helst vil se TV på stua.

Og det synes jeg at er KJEMPEFINT! Mye mer sosialt enn at de sitter på sine egne rom, vi kan snakke med dem, vi slipper å rope/banke på dører når det skjer noe, og ikke minst kan vi følge med på hva barna interesserer seg for (og sjekke at de ikke ser på noe som er upassende ift. alder). Og noen ganger er vi såpass interessert at vi setter oss ned og ser TV sammen med dem også.

Som bonus så har vi da en stor TV og sofa tilgjengelig når vi en sjelden gang vil se film sammen på kvelden.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke spørsmålet. "Innafor" i forhold til hva? Det er da dere som bestemmer hvordan dere ønsker å møblere eget hjem.

Anonymkode: 8712e...2b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboene prøvde å ikke ha tv i stua og heller ha det som på plantegningen på ferdighusene våre var markert som "tv-stue", i realiteten et lite soverom på 10-11 kvadratmeter. Det endte nok opp med at stua var mørk og gjennom vinduene fra soverommet strålte det tv-lys hver bidige kveld 😅

Anonymkode: c0d38...28f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en god løsning for dere :nikke: Besteforeldre er i allefall ingen argument for hvordan dere styrer hverdagen deres. 

Gratulerer med hus :blomst:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg ser den for dere. Men vi bruker den ikke, i det hele tatt.  Og vi bruker ikke stua her vi bor nå heller, barna er ofte i stua og leker og bruker TV-en men ellers brukes den ikke.  Vi sitter alltid på kontoret ved PC-en på kvelden når barna er lagt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastet akkurat ut tv fra hovedstua her. Ingen av oss ser på den uansett. Men holder på å innrede en liten, ekstra stue/gjesterom på 16 kvm, og vurderer å sette inn tv der, for de som ønsker å se tv, besøk etc.

Anonymkode: 1f8c3...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tv lengre. Da den gikk i stykker ble det ikke kjøpt inn ny. Veldig deilig å slippe bakgrunnsstøy. Men enkelte dager hadde det vært deilig å ha tv i stua. Nå har jeg ett lite barn, så mulig det blir tv etterhvert. Men inntil videre fungerer det fint å se tv på nettbrettet.

Anonymkode: 85d49...243

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg ser den for dere. Men vi bruker den ikke, i det hele tatt.  Og vi bruker ikke stua her vi bor nå heller, barna er ofte i stua og leker og bruker TV-en men ellers brukes den ikke.  Vi sitter alltid på kontoret ved PC-en på kvelden når barna er lagt. 

men du synes ikke selv at det er dumt? At det største og flotteste rommet i huset ikke blir brukt så mye? :vetikke: Jeg synes det er dumt, for vår del ja. Jeg ser at det er slikt hos mine svigers, de har heller ikke tv i store fine stua, og det ender opp med at de tilbringer 100% av tiden sin i en liten tvstue på knapt 8 kvm. Jeg kan ikke skjønne at vi gikk inn i samme fella. 😅

Endret av RedFox81
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt TV i stua de siste 20 årene og det er så deilig. 

Selv om vi noen ganger sitter med trynet i mobilen, så har TV en enda større tiltrekningskraft når den står på.

Vi spiller heller musikk og snakker enn å se på TV i stua. Dessuten er det ikke noe fint å ha en svart diger firkant i stua. 

Anonymkode: 334c6...44f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke tv i dagligstuen, kun i TV-stuen til ungene. Synes det er veldig deilig. 

Anonymkode: 293cf...be4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også bare TV i kjellerstuen. I dagligstuen har vi bokhyller, stereo og høyttalere og et stort skap med brettspill. Det er det rommet vi bruker. Kjellerstuen blir bare brukt på lørdager.

Når besteforeldrene sitter barnevakt har de mulighet til å sitte i kjellerstuen men de gjør det aldri. De sier det er deilig å slappe av med en bok i dagligstuen. Det hender dog at de ser litt på nettbrett. 

Anonymkode: 3da0b...e31

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...