Gå til innhold

Gode, glutenfri produkter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal besøke en "fattig student", og tenkte å ta med meg en kurv med matvarer i gave ☺️ Men det må være glutenfrie produkter, og der er jeg helt grønn... Hvilke glutenfri produkter er gode og bra, som man får kjøpt på Rema, Spar o.l.?

Anonymkode: 891ee...28f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Biff, fisk, kylling og stort sett alt som ikke inneholder mel.

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg ordla meg litt feil. Jeg vet stort sett alt som ikke inneholder mel er glutenfritt, men jeg tenkte mer på type "fri for" - produkter. Som lasagneplater, spagetti, nudler, bakemix, kjeks, tortillelefser, lomper osv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg ordla meg litt feil. Jeg vet stort sett alt som ikke inneholder mel er glutenfritt, men jeg tenkte mer på type "fri for" - produkter. Som lasagneplater, spagetti, nudler, bakemix, kjeks, tortillelefser, lomper osv.

Er ikke alle som spiser glutenfritt som er så veldig glad i denne typen produkter (de er også svindyre og sjelden så gode som glutenholdige varianter). 

Glutenfritt havregryn, korn, yoghurt, egg, frukt og bær er god erstatning for brødmat. Samt salater. Ellers de du nevner kan være greit å ha. Glutenfri bakemiks er nok et must for de fleste - kan brukes som erstatning for mel i sauser o.l., (men også maizena blandet med vann). Glutenfrie kjeks/knekkebrød vil jeg ikke anbefale (har i alle fall til gode å finne noen som er gode, men mulig det har kommet bedre i det siste). Det er bedre å lage havreflarn (med glutenfrie havregryn), marsipan eller kokosmakroner.  Bakerier har ofte gode glutenfrie brød/rundstykker, men det man får kjøpt i butikken er oftest kleint. Vi skjærer opp brød fra bakeriet og fryser ned.

Vil kanskje anbefale å kjøpe tørrvarer og hermetikk som er naturlig glutenfrie samt evt pasta hvis vedkommende er glad i det. Favoritter og et must i skuffen hos oss har vært:
- Glutenfri bakemiks
- Glutenfrie havregryn
- Glutenfrie lasagneplater
- Glutenfri spaghetti
- Vanlige Tacoskjell eller Nachochips (istedetfor lefser)
- Glutenfri Soyasaus
- Glutenfri vaffelmiks

Min kusine derimot spiser stort sett bare mat som er naturlig fri for gluten.

Regner med en fattig student blir veldig glad uansett! :)

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skal besøke en "fattig student", og tenkte å ta med meg en kurv med matvarer i gave ☺️ Men det må være glutenfrie produkter, og der er jeg helt grønn... Hvilke glutenfri produkter er gode og bra, som man får kjøpt på Rema, Spar o.l.?

Glutenfrie produkter er ikke spesielt gode, noen liker det ene andre liker noe annet. 
Ville satt pris på å få noe frukt og et gavekort fra en matbutikk med godt utvalg av glutenfritt. 
(Men jeg er litt kresen på smak, og liker ikke pappsmaken mange glutenfrie produkter har).

Anonymkode: 1b329...dfa

• Nyttig 1
Skrevet

Av pasta er Barilla sine og Rema 1000 sine egne glutenfrie produkter best.

Av tortillalefser er Old el Paso sin White Corn tortilla best (ligger i vanlig taco hylle), de har egne glutenfrie i allergihylla, disse er greie, men har en merkelig lukt.

Schær salkringler er utrolig gode, det samme er Semper sin "Ballerine"kjeks og den blå pakka med "Oreo" Dobbel Cookie. Schar Twin Bar er glutenfri Kvikk Lunsj

Ellers har Semper de beste knekkebrødene, samt Semper sine rundstykker er de eneste vakumpakka som er spiselige.

Den glutenfrie Corn Flakes er som vanlig, og den kommer også med sjokolade som er poplulært hos oss. 

Av mel er det enklest å jobbe med Semper Mix (fint) og Semper Fiber (grovere), de som heter Fin MIx og Grov mangler hvetestivelse, noe som går ut over hevingen. Jyttemel og fiberhusk er noe som hjelper baksten men som kanskje studenter dropper da det er dyrt.

Toro har også flere bakemiks som andre liker godt, jeg bruker de lite. Men Langpannesjokoladekaken og muffinsmiks er naturlig glutenfri. 

For å gjøre det enklere å finne ting: Barilla har blå esker, Semper har rød som kontrast, Schar gul og Rema 1000 har gul som sin farge.

Anonymkode: 03e02...ccb

Skrevet

Bakevarene fra Baker Hansen, hvis du har et slikt bakeri i nærheten. De er gode! Jeg har aldri reagert på dem heller. De er flinke med glutenfritt der.

Skrevet

Tusen, tusen takk for gode og utfyllende svar 🥰 Da får vi tro den "fattige studenten" blir fornøyd 😊

Skrevet

Sigdal har noen rådyre, men gode glutenfrie knekkebrød. Nokså sikker på at de ikke er på studentbudsjett.
Det er leveringsproblemer (eller vært inntil nylig) på glutenfrie havregryn, så kommer du over det så kan det være det har vært savnet. 
De pretzelene som er nevnt over kan jeg bekrefte er gode, samme med Old el paso sine maistorilla (i vanlig hylle som nevnt over. Kjøp de på helgetilbud på Meny.) Det finnes også noen kjeks som minner om Oreokjeks som er gode, alle matbutikker har dem. 
Jeg synes Shär eller hvordan det staves har den beste glutenfrie bakemiksen, men bakt mye med Toro sine poser også. 
Havrefiber fra Funksjonell mat kan brukes til mye. Norgesgruppen har stort sett alltid den i hyllen, mens det varierer mer hos de andre. 

Meny har 30% bonus på en haug med allergivarer ut oktober. Er for de som er Meny pluss-medlem. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...