Gå til innhold

Kan du fortelle meg om Apple Pay?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hatt en rød varselboble stående en evighet på iphonen min, som vil at jeg skal konfigurere mobilen min ferdig, og legge inn et kort i Apple Pay. Nå har jeg omsider fått meg et kredittkort som godkjennes av Apple Pay (og Google Pay), men jeg nøler med å legge det inn for jeg aner ikke hvordan dette funker i praksis!  

Hvordan bruker jeg det? Er det så sikkert som Apple påstår på sine sider? Hvordan bruker DU Apple Pay og hvor/når? Må alle kjøp bekreftes med ansiktsgjenkjenning eller kode på mobilen før et kjøp belastes? Og hvordan kjøper man noe rent praktisk? Holder mobilen bortil kortterminalen som "leser av" trådløst som ved tæpping av kort? Eller hva?

Aner virkelig ingenting om dette, og er takknemlig for alle forklaringer og råd&tips! 

Anonymkode: 1df2a...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er tryggere å bruke Apple Pay når du betaler i butikken enn vanlig bankkort. Dette er fordi når du betaler med Apple Pay så er det ikke kortinformasjonen som deles mellom banken og telefonen, men en unik tilfeldig info. Så dersom noen snapper opp informasjonen så er det vanskeligere å misbruke denne informasjonen til noe senere.

Rent praktisk så starter du veiviseren på telefonen og så tar du bilde av kortet ditt der. Så tar telefonen din kontakt med banken og utveksler og godkjenner tilgangen din.

Når du da står i butikken må du aktivere Apple Wallet/Apple Pay med å dobbelttrykke på sideknappen og så må du verifisere deg med låsekode eller biometri (Touch ID eller Face ID). Så legger du telefonen på terminalen og så er det betalt. Jeg synes personlig det er sømløst og bruker utelukkende det når jeg betaler i butikkene i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt google pay i et par år, og det virker som et kort. 

Jeg åpner appen og godkjenner før jeg skal betale, så holder jeg baksiden av telefonen mot terminalen. Senderen i telefonen sitter i midten av telefonen. 

Du kan velge å få pushvarsel ved bruk. 

Et minus er at du ikke kan legge inn for eksempel trumf, men må scanne det for hver gang. 

Det virker på nesten alle terminaler. 

Anonymkode: 2ebbb...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker bare Apple pay. Bruker det som vanlig kort. Dobbelklikker på sideknappen. Face id. Så legger det på kortterminalen. Klikk jeg har betalt. Så enkelt. Er ikke bestandig jeg har med meg kortene mine over alt. Men mobilen er bestandig med meg. Så jeg foretrekker det. Både vanlig kort og kredittkort ligger inn på mobilen. 

Anonymkode: 6e5be...c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen fordel er at man slipper å taste en pin-kode som noen kan se over skulderen din og deretter rappe kortet ditt og misbruke. Rapper de telefonen så får de ikke låst den opp pga. at FaceID kreves (derfor er det også mye sikrere med FaceID enn å bruke kode for å åpne telefonen). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Bruker bare Apple pay. Bruker det som vanlig kort. Dobbelklikker på sideknappen. Face id. Så legger det på kortterminalen. Klikk jeg har betalt. Så enkelt. Er ikke bestandig jeg har med meg kortene mine over alt. Men mobilen er bestandig med meg. Så jeg foretrekker det. Både vanlig kort og kredittkort ligger inn på mobilen. 

Anonymkode: 6e5be...c69

Jeg gjør også det. Skjønner bare ikke at jeg ikke begynte med det tidligere - veldig enkelt! Og som andre skrev, tryggere med FaceID enn med PIN på et bankkort. 

Anonymkode: e7066...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For de som handler på Coop (Extra, Obs, Prix osv.) kan jeg også tipse om Coop Pay. Det er enda enklere, da behøver man ikke å bruke terminalen i det hele tatt. Jeg går direkte og pakker varer når jeg er ferdig med å sette alt på båndet, legger bare fra meg mobilen på den trekanten i enden av skillearmen. Når alle varene er slått inn dukker det automatisk opp en betalingsskjerm på mobilen, trenger bare å trykke på en knapp og bekrefte med FaceID for å betale. Mens jeg står og pakker varer. 

Det krever at man er Coop medlem da. Og at man viser QR-koden i appen på leseren under skjermen før man går og pakker varer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (18 minutter siden):

For de som handler på Coop (Extra, Obs, Prix osv.) kan jeg også tipse om Coop Pay. Det er enda enklere, da behøver man ikke å bruke terminalen i det hele tatt. Jeg går direkte og pakker varer når jeg er ferdig med å sette alt på båndet, legger bare fra meg mobilen på den trekanten i enden av skillearmen. Når alle varene er slått inn dukker det automatisk opp en betalingsskjerm på mobilen, trenger bare å trykke på en knapp og bekrefte med FaceID for å betale. Mens jeg står og pakker varer. 

Det krever at man er Coop medlem da. Og at man viser QR-koden i appen på leseren under skjermen før man går og pakker varer. 

Trumf pay har nå mye av det samme. Jeg synes det tar lengre tid, men det er en vanesak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (40 minutter siden):

Trumf pay har nå mye av det samme. Jeg synes det tar lengre tid, men det er en vanesak :)

Trumf pay har dessverre mange begrensninger, fungerer bl.a kun med enkelte banker og ikke kredittkort. Hos Coop fungerer alle typer kort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alle mine debet- og kredittkort lagt inn i wallet på iPhonen, og har utelukkende brukt Apple Pay til alle mine betalinger i inn- og utland (Danmark, Sverige, Spania, Belgia, Tyskland) de siste 3-4-5-årene (litt usikker, men det er lenge). Har opplevd problemer en enkelt hank, når “tæpping” ikke funket på en ESSO. Men Vipps funket, så fikk kjøpt softis likevel.

Mange nettsider og apper lar deg også betale med Apple Pay. Bussbilletter f eks betaler jeg med Apple Pay de gangene jeg tar buss. Nettshopping foregår også innimellom med Apple Pay, evt Klarna.

Fikk akkurat nye kort fra banken. De gamle var fysisk ubrukte.

Fordel: har alltid med alle kort så lenge mobilen er med. Siden jeg bruker biometri (ansikstsgjenkjenning), så slipper jeg pin når jeg “tæpper”, uansett sum. Føltes rart første gangen jeg betalte en stor sum (typ 20k) og bare tæppet, men det blir fort en vane det og (heldigvis sjelden jeg bruker så mye penger uansett…).

Ulempe: mister jeg telefonen så mister jeg også lommeboka (men har fysiske kort hjemme). En del nettbanker støtter ennå ikke Apple Pay. Det er faktisk en dealbreaker for meg i valget av dagligbank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...