Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig at man må vente til den ekte fagprøven kommer i posten? At den midlertidige fagprøven ikke er bra nok for lønnsøkning ? Det tar vell lang tid å få i posten også? 

Anonymkode: 54c39...f3a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke vanlig. Her blir du lurt. 

Anonymkode: 9944f...a1d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Noen andre med erfaringer?

Skrevet

Ikke vanlig i min bedrift. 

Anonymkode: 301b7...026

• Liker 1
Skrevet

Du får sikkert etterbetalt. Kan være at dem har blitt lurt tidligere så derfor dem vi se førerkortet når dem kommer. 

Anonymkode: feb0a...66c

• Liker 1
Skrevet

Ingen lovnad om etterbetaling

Skrevet

Hva er det som skal komme i Posten, og fra hvem? 
Vi har lærlinger , og vi ansatte har fått beskjed om at det er leder som skal utforme en fagprøve over x antall timer 

Anonymkode: af5d8...808

Skrevet

I bedriften jeg jobber i, går man opp i lønn fra og med dagen etter man har bestått fagprøven. Så snart det er klart, sender den enkelte over protokoll fra fag-/svenneprøve digitalt og de får lønnsøkningen. Det kan hende at om man tar fagprøven tre dager etter lønna er kjørt, så må de vente til måneden etter, men de får jo selvfølgelig etterbetalt fra og med dagen etter man har bestått fagprøven.

Anonymkode: f175d...f22

• Liker 2
Skrevet

I bedriften jeg tok fagbrev i gikk jeg ikke opp i lønn. Besto fagprøven i mai og hadde lærekontrakt ut august. Var ikke snakk om at jeg automatisk skulle ha høyere lønn, da måtte jeg først søke om og få fagarbeiderstilling.

Anonymkode: b34dc...2fb

Skrevet

Hva er en midlertidig fagprøve? Når jeg tok fagprøva så tok jeg fagprøva og ikke noe annet. Lærlinger under meg nå får det vi kaller delfagprøver som forberedelse til den ekte fagprøven. Og du får da heller ikke noe fagprøve i posten? Du får et vitnemål fra kommunen. 

Og man må jo bli ansatt som fagarbeider for høyere lønn. 

Snakk med tillitsvalgt og din opplæringsansvarlig. Du mangler veldig mye essensiel kunnskap.

Skrevet
endo skrev (5 timer siden):

Hva er en midlertidig fagprøve? Når jeg tok fagprøva så tok jeg fagprøva og ikke noe annet. Lærlinger under meg nå får det vi kaller delfagprøver som forberedelse til den ekte fagprøven. Og du får da heller ikke noe fagprøve i posten? Du får et vitnemål fra kommunen. 

Og man må jo bli ansatt som fagarbeider for høyere lønn. 

Snakk med tillitsvalgt og din opplæringsansvarlig. Du mangler veldig mye essensiel kunnskap.

Tror ts mener midlertidig melding om bestått fagprøve? Selve diplomet for bestått fagprøve kommer gjerne i posten, jo. Mitt ble sendt fra fylkeskommunen ganske lenge etter bestått fagprøve og jeg måtte hente det på posten.

Anonymkode: b34dc...2fb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Er det vanlig at man må vente til den ekte fagprøven kommer i posten? At den midlertidige fagprøven ikke er bra nok for lønnsøkning ? Det tar vell lang tid å få i posten også? 

Det er jo ingen midlertidig fagprøve. Du har bestått fagprøven, men du mener at du venter på selve fagbrevet?

Lønna skal gå opp når du har bestått fagprøven.

Anonymkode: 12950...5fd

Skrevet

Man tar jo som oftes fagprøven før lærekontrakt utløper. Dvs man er lærling til sluttdato på lærekontrakt, og har heller ikke krav på fafabeiderlønn i den perioden. Mange får det likevel. Man har heller ikke automatisk jobb når lærekontrakt utløper, arbeidsavtale og lærekontrakt følger hverandre. Skal man fortsette i samme bedrift må ny arbeidsavtale ordnes, da som fagarbeider.

Anonymkode: 89135...c11

Skrevet

Mitt kompetansebevis kom i posten i dag, bestod fagprøve for 14 dager siden. 

Jeg tok det som praksiskandidat. 

Anonymkode: a8d5f...929

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...