Gå til innhold

Stivkrampesprøyte etter kutt, 15 år siden forrige sprøyte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kuttet meg litt dypt i fingeren mens jeg kuttet rotgrønnsaker med litt jord på. Det er 15 år siden jeg har tatt stivkrampesprøyte, så jeg skal ta en. Men er så opptatt hele dagen, er det farlig å vente liksom 30 timer etter jeg fikk kuttet? Et par steder står det at man ideelt bør ta den innen 48 timer, men også lest at det kan ta så kort som 1 dag (men virker ikke vanlig) å utvikle stivkrampe.

Anonymkode: f4752...831

Skrevet

Stivkrampe er særdeles sjelden, så det går nok fint. Det er helst dyrebitt eller kutt hvor kniv har vært i rått kjøtt man er nøye på å få renset og få vaksinert fort, pluss antibiotika. 
å ta stivkrampesprøyte tar 20 min, så ta deg tid hvis du er forbi et apotek, men hvis du renser og holder øye med såret, vil du nok komme en evt infeksjon i forkjøpet. 

Anonymkode: 0dc0f...f15

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Stivkrampe er særdeles sjelden, så det går nok fint. Det er helst dyrebitt eller kutt hvor kniv har vært i rått kjøtt man er nøye på å få renset og få vaksinert fort, pluss antibiotika. 
å ta stivkrampesprøyte tar 20 min, så ta deg tid hvis du er forbi et apotek, men hvis du renser og holder øye med såret, vil du nok komme en evt infeksjon i forkjøpet. 

Nei, du kan ikke komme en stivkrampeinfeksjon i forkjøpet, annet enn med vaksine så raskt som mulig. 

Anonymkode: ee503...881

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei, du kan ikke komme en stivkrampeinfeksjon i forkjøpet, annet enn med vaksine så raskt som mulig. 

Anonymkode: ee503...881

Nå tenkte jeg mest på en infeksjon av typen betennelse. Nettopp fordi stivkrampe er så sjelden. Tenkte også at kan være obs på symptomer på stivkrampe, men finner det underlig at noen er SÅ opptatt at de ikke kan prioritere en vaksine som tar ekstremt liten tid, som garantert blir brukt på tv-titting senere i dag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...