AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #1 Skrevet 16. oktober 2024 Hei! Jeg har nylig sluttet på p-piller og ønsker å bli gravid med samboeren min. Tidlig i 20-årene hadde jeg én klamydiainfeksjon og to infeksjoner med mycoplasma. Jeg oppdaget det med en gang pga. symptomer, og fikk behandling raskt. Likevel, den første gangen jeg fikk mycoplasma fant ikke legen ut hva det var (testet kun for klamydia og ikke mycoplasma!!) så da tok det vel en uke lengre tid, før jeg dro til et privat legekontor og fikk hjelp der. Jeg vet at dersom man går med ubehandlet infeksjon over lengre tid kan man risikere å bli steril (tette eggledere). Jeg leser på nett, og i artikler, om folk som har blitt sterile/fått tette eggledere etter «et par uker med klamydia i ungdommen». Da blir jeg usikker, for hvis det ikke er mer enn «et par uker» som skal til…? Jeg ønsker å høre her om noen har hatt klamydia og/eller mycoplasma før graviditet, og om dere lett ble gravide? Eller om det oppsto komplikasjoner som følge av tidligere infeksjon? (Feks. graviditet utenfor livmor, steril osv.?) Hilsen stressa prøver Anonymkode: 42a08...e11
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #2 Skrevet 16. oktober 2024 Leste mye om dette da jeg var veldig nervøs for det slik som deg. Jeg hadde nemlig gått med klamydia i ett år(!) da jeg var naiv tenåring og han jeg var kjæreste med ikke hadde testet seg. Det jeg fant ut var at det er ganske sjeldent man får bekkeninfeksjon av klamydia (altså det som kan føre til tette eggledere), men at det ikke er noen regel for hvor lenge man må ha det eller noe sånt før man får bekkeninfeksjon. Noen virker rett og slett å være mer uheldig enn andre. Det som dog øker risikoen betraktelig for bekkeninfeksjon er at man har gjentatte klamydiainfeksjoner. Personlig er jeg gravid nå, så har tydeligvis ikke tette eggledere Det var ikke lett å bli gravid, men det har ingenting med klamydiainfeksjonen å gjøre. Anonymkode: 512fc...15f
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #3 Skrevet 16. oktober 2024 Med lengre tid mener man 1/2-2 år. Høres ut som du har lest noen litt hysteriske utsagn. Man må jo i utgangspunktet vente to uker bare på å stadfeste smitte ved en test. Anonymkode: 0d5bc...461
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #4 Skrevet 16. oktober 2024 Ville heller sjekket om egglederne dine er åpne, så slipper du å bekymre deg. Måtte ha IVF pga to tette eggledere, som trolig kommer av ubehandlet klamydia i tenårene. Anonymkode: 12e20...19b 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #5 Skrevet 16. oktober 2024 Takk for svar! :) Anonymkode: 42a08...e11
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #6 Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Ville heller sjekket om egglederne dine er åpne, så slipper du å bekymre deg. Måtte ha IVF pga to tette eggledere, som trolig kommer av ubehandlet klamydia i tenårene. Anonymkode: 12e20...19b Takk for svar. Hvor lenge gikk du med ubehandlet sykdom? Og vet du hvor man kan sjekke om egglederne er åpne? Anonymkode: 42a08...e11
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #7 Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for svar. Hvor lenge gikk du med ubehandlet sykdom? Og vet du hvor man kan sjekke om egglederne er åpne? Anonymkode: 42a08...e11 Usikkert, iom den er ubehandlet.. Trolig noen år. Jeg sjekket på Hausken, betalte vel rundt 2000. Undersøkelsen heter HyCoSy Anonymkode: 12e20...19b
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #8 Skrevet 16. oktober 2024 Hei, du nevner ikke hvor gammel du er, men hvis du er over 30 ville jeg, som det er blitt foreslått over her, tatt en privat undersøkelse med det samme for å sjekke egglederne. Rett og slett for å eliminere risikoen for å "kaste bort" verdifull tid på nytteløs prøving. Kan ellers nevne at jeg vet om MANGE som har gått månedsvis med ubehandlet SOS-infeksjon uten at det har skapt problemer for fruktbarheten deres, også har jeg EN venninne som fikk tette eggledere av det og måtte gjennomgå IVF. Det er nok litt lotteri hvem som får komplikasjoner. Du har rett og slett maksimal uflaks hvis det rammer deg. Lykke til! Anonymkode: 66338...839
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #9 Skrevet 17. oktober 2024 Takk for alle svar! Jeg har nettopp fylt 30, så tenkte kanskje vi kan prøve et par mnd. selv før jeg eventuelt drar på undersøkelse? Hadde eggløsning (fikk positiv test i alle fall) en dag denne uka… Jeg har i forbindelse med testing av kjønnssykdommer og celleprøve hos gynekolog tidligere fått ultralydundersøkelse av livmor, eggstokk osv. og hun sa alt så bra ut, men hun greier kanskje ikke å se om en eggleder er tett/ødelagt på en vanlig ultralydundersøkelse(?).. Takk for alle svar :) Anonymkode: 42a08...e11
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #10 Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Takk for alle svar! Jeg har nettopp fylt 30, så tenkte kanskje vi kan prøve et par mnd. selv før jeg eventuelt drar på undersøkelse? Hadde eggløsning (fikk positiv test i alle fall) en dag denne uka… Jeg har i forbindelse med testing av kjønnssykdommer og celleprøve hos gynekolog tidligere fått ultralydundersøkelse av livmor, eggstokk osv. og hun sa alt så bra ut, men hun greier kanskje ikke å se om en eggleder er tett/ødelagt på en vanlig ultralydundersøkelse(?).. Takk for alle svar Anonymkode: 42a08...e11 Vent 6 måneder før du evt går privat. Sannsynligheten er jo lav for at du har tette eggledere, så det er bortkastede penger å gjøre dette nå uten at dere har prøvd noen måneder. Man må gjøre HyCoSy for å se om eggledere er åpne, så det ser man ikke på en vanlig ultralydundersøkelse. Anonymkode: 512fc...15f
Maleficenta Skrevet 17. oktober 2024 #11 Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 16.10.2024 den 8.10): Hei! Jeg har nylig sluttet på p-piller og ønsker å bli gravid med samboeren min. Tidlig i 20-årene hadde jeg én klamydiainfeksjon og to infeksjoner med mycoplasma. Jeg oppdaget det med en gang pga. symptomer, og fikk behandling raskt. Likevel, den første gangen jeg fikk mycoplasma fant ikke legen ut hva det var (testet kun for klamydia og ikke mycoplasma!!) så da tok det vel en uke lengre tid, før jeg dro til et privat legekontor og fikk hjelp der. Jeg vet at dersom man går med ubehandlet infeksjon over lengre tid kan man risikere å bli steril (tette eggledere). Jeg leser på nett, og i artikler, om folk som har blitt sterile/fått tette eggledere etter «et par uker med klamydia i ungdommen». Da blir jeg usikker, for hvis det ikke er mer enn «et par uker» som skal til…? Jeg ønsker å høre her om noen har hatt klamydia og/eller mycoplasma før graviditet, og om dere lett ble gravide? Eller om det oppsto komplikasjoner som følge av tidligere infeksjon? (Feks. graviditet utenfor livmor, steril osv.?) Hilsen stressa prøver Anonymkode: 42a08...e11 Går det ikke an å få sjekka om alt er i orden før dere prøver?
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #12 Skrevet 17. oktober 2024 Maleficenta skrev (1 minutt siden): Går det ikke an å få sjekka om alt er i orden før dere prøver? Du er klar over at en slik fertilitetsutredning fort koster i alle fall 5000 kroner privat? Altså konsultasjon med ultralyd, kontrast av eggledere, blodprøver to ulike tidspunkt i syklus og oppfølgingskonsultasjon for gjenmomgang av blodprøvene. Så skal helst mannen levere sædprøve også, og det koster sitt det og. Hvis TS har brukt hormonprevensjon bør man i alle fall vente 3-6 måneder selv om man har mye penger til overs å sløse bort, fordi sykdommer som PCOS tar litt tid før det kommer til syne etter avsluttet hormonprevensjon. Anonymkode: 512fc...15f
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #13 Skrevet 17. oktober 2024 Hadde klamydia uten bekkeninfeksjon(?) i noen uker, men ble etter mange prøverunder undersøkt for tette eggledere, noe den ene var. Kastet bort så mye tid på prøving! Om du er stressa, er alle kronene for undersøkelsen verdt det. Anonymkode: 22b39...649 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #14 Skrevet 18. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hadde klamydia uten bekkeninfeksjon(?) i noen uker, men ble etter mange prøverunder undersøkt for tette eggledere, noe den ene var. Kastet bort så mye tid på prøving! Om du er stressa, er alle kronene for undersøkelsen verdt det. Anonymkode: 22b39...649 Takk for svar! Hvordan er det mulig å få tette eggledere uten bekkeninfeksjon? På nett står det jo tydelig at det er bekkeninfeksjonen som skaper tette eggledere? Fikk du noe forklaring fra legene? I ditt tilfelle ville du vel hatt mulighet til å bli gravid på den siden som ikke var tett? Greide dere det selv eller fikk dere hjelp? Anonymkode: 42a08...e11
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #15 Skrevet 18. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Du er klar over at en slik fertilitetsutredning fort koster i alle fall 5000 kroner privat? Altså konsultasjon med ultralyd, kontrast av eggledere, blodprøver to ulike tidspunkt i syklus og oppfølgingskonsultasjon for gjenmomgang av blodprøvene. Så skal helst mannen levere sædprøve også, og det koster sitt det og. Hvis TS har brukt hormonprevensjon bør man i alle fall vente 3-6 måneder selv om man har mye penger til overs å sløse bort, fordi sykdommer som PCOS tar litt tid før det kommer til syne etter avsluttet hormonprevensjon. Anonymkode: 512fc...15f Det er litt det jeg også tenker på. Har ikke sååå mye penger til overs nå, også bor jeg et stykke fra byen, så da må jeg begynne å ta meg fri fra jobb, reise et stykke osv.. Men det er vel bare noe jeg må gjøre. Synes det er litt skremmende å tenke på at det på de fleste norske helserelaterte nettsider står at man må gå med en klamydia-, mycoplasma- eller ureaplasmainfeksjon over lengre tid/flere år før man risikerer å bli «steril». Dersom man googler på engelsk ser jeg det kommer tydeligere frem at man kan få bekkeninfeksjon mye tidligere enn det. Skummelt! For å spore litt av så spurte jeg fastlegen min på den tiden om å få ta HPV-vaksinen. Dette var på den tiden kun 7.-klassinger(?) fikk den gratis på skolen. Resten måtte betale for den selv, tror den kostet over 3000,-. Til slutt fikk jeg mast meg til å få kjøpe den, selv om fastlegen sa det var helt bortkastet fordi jeg allerede hadde hatt sex. Et par år etter ble vaksinen gratis for alle unge kvinner, og alle ble oppfordret til å ta den… En annen gang dro jeg til en privat klinikk for å ta celleprøve i livmorhalsen. Spurte om det var mulig å få ta HPV-test(?) i tillegg, da jeg har hørt at den er sikrere. Altså den prøven der de sjekker for viruset, ikke bare celleforandringer. Fikk høre at det var totalt meningsløst ja, celleprøve var mer enn godt nok. Et år etterpå ble denne HPV-testen innført som standard i stedet for celleprøve, fordi den var sikrere! Skummelt. Anonymkode: 42a08...e11
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #16 Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 18.10.2024 den 7.40): For å spore litt av så spurte jeg fastlegen min på den tiden om å få ta HPV-vaksinen. Dette var på den tiden kun 7.-klassinger(?) fikk den gratis på skolen. Resten måtte betale for den selv, tror den kostet over 3000,-. Til slutt fikk jeg mast meg til å få kjøpe den, selv om fastlegen sa det var helt bortkastet fordi jeg allerede hadde hatt sex. Et par år etter ble vaksinen gratis for alle unge kvinner, og alle ble oppfordret til å ta den… En annen gang dro jeg til en privat klinikk for å ta celleprøve i livmorhalsen. Spurte om det var mulig å få ta HPV-test(?) i tillegg, da jeg har hørt at den er sikrere. Altså den prøven der de sjekker for viruset, ikke bare celleforandringer. Fikk høre at det var totalt meningsløst ja, celleprøve var mer enn godt nok. Et år etterpå ble denne HPV-testen innført som standard i stedet for celleprøve, fordi den var sikrere! Skummelt. Dette er jo et resultat av at man får mer forskning og kunnskap. Det er ikke skummelt, det er ekstremt positivt at helsevesenet endrer praksis ved ny kunnskap. Anonymkode: 419da...790
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #17 Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 18.10.2024 den 7.15): Takk for svar! Hvordan er det mulig å få tette eggledere uten bekkeninfeksjon? På nett står det jo tydelig at det er bekkeninfeksjonen som skaper tette eggledere? Fikk du noe forklaring fra legene? I ditt tilfelle ville du vel hatt mulighet til å bli gravid på den siden som ikke var tett? Greide dere det selv eller fikk dere hjelp? Anonymkode: 42a08...e11 Det er mange grunner til at man kan få tette eggledere.. Anonymkode: fa851...8cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå