Gå til innhold

Er det realistisk eller mulig å finne et deltidshjem til hunden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en hund som skulle vært deltidshund mellom meg og min eksmann, men han har mistet interessen for hunden totalt. Hunden er ikke så god på å være alene hjemme i min nye bolig (ikke enda i alle fall) og det hender jeg føler meg veldig låst. Jeg har tidligere sett annonser på Finn med spørsmål om noen kan tenke seg å ha en hund deltid eller litt mindre, men i alle fall ha en hund på lån uten noen kostnader. Samtidig er det jo ærlig talt gratis fast pass man spør om. Så jeg lurer vel litt på om det er forferdelig frekt å anta at noen kunne tenke seg en slik løsning? Eller om det faktisk er realistisk og mulig at noen ser fordelene i å slippe utgifter til hunden og likevel kunne ha en hund innimellom? Jeg tenker vel at det i så fall må være noe rimelig fast, så det ikke blir når jeg spør om det passer fordi jeg skal noe. Det er ikke slik jeg mener. Og vil det fungere for hunden tro? Akkurat det er sikkert individuelt, men er det noen som har prøvd? 

Anonymkode: 8716e...f43

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjorde dette lenge med en hund da jeg var arbeidsledig. Fikk aktivisert meg litt og syntes det var kjempekoselig.

Eier betalte mat, kloklipp osv.

Har en kompis som gjør dette, i utgangspunktet gratis, men vet han får litt penger innimellom for noen av hundene. Men han krever det ikke.

Anonymkode: de412...6d7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke noe fast avtale annet enn de to dagene i uka jeg har hjemmekontor, men vi passer på en litt eldre hund på dagtid da og noen overnattinger i helga. Det er veldig koselig for oss som familie og hunden slipper å være alene.

Hunden takler det fint og er veldig trygg på oss (familie på to voksne og to barn). Da kan vi øve oss mens vi ikke lander på vår egen valp. 😊 Det finnes en del folk der ute som kunne tenke seg hunder på deltid eller som turvenn. Lag en annonse og se om det dukker noen opp. Det kan hende at du finner noen i nærheten av deg på en FB-gruppe for nabolaget også.

Anonymkode: 2f70f...955

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ikke lenger har egen hund, er det absolutt noe jeg kommer til å gå for. Alle gledene uten totalansvaret.

Anonymkode: 2aff2...dbb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ganske mange som ønsker seg slike ordninger :) 

Ene venninnen min har slik avtale, de er avlastningshjem for en hund. De har selv ikke tid til å ha hund på heltid, de reiser en del, og de vil heller ikke kjøpe egen hund før etter de har fått barn. 
Så nå har de en hund hos seg 1-2 uker pr måned, pluss eventuelt ekstra ved behov. Den hunden trives godt med det! 

En annen venninne har to hunder, hvor den ene krever mer oppmerksomhet enn hun klarer gi den hele tiden grunnet helse. Så den har en annen familie den er hos på avlastning. Den andre familien tar voffs med seg på fjellturer og hytteturer. De har ingen fast avtale, men hun spør om de kan ha han når hun kjenner behov, og de spør om å få hente han om de skal på turer han elsker være med på. 

Vet ikke hvor du bor, men det er mange studenter f.eks som kunne tenkt seg hund på deltid. Flere har ikke råd til egen hund i studietiden, flere ønsker ikke binde seg til hund 100% med tanke på eksamenstider, ferier, og også fremtidige jobb. For dem er det perfekt være avlastningshjem :) 
For hundeglade pendlere er også slike avtaler gull verdt :)

Anonymkode: 4dd99...8ea

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått jevnlig tur med en hund og passet den innimellom. Forventet ingenting for det. Hadde aldri orket å ha hund på heltid selv, men veldig koselig å låne.

Anonymkode: 8acb7...b45

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er realistisk. Du kan i alle prøve. Prøv å bruke ord som folk forstår i annonsen. Det er så mange som skriver avlastningshjem og blablb..Det høres ut som barnevernet søker hjelp, og ikke en hundeeier vil dele ansvar. 

Det er jo en voksen og antageligvis oppdratt hund, og det er stadig folk her som ønsker seg hund, men som må arbeide skfit osv..og dermed ikke har tid. Det er jo helt genialt å kunne dele på ansvaret med noen. 

Anonymkode: 64d8b...b0a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er deltidshjem for hund, tar ikke betalt, får jo ha hund med all den morro og kos det innebærer. Eiere er glade, jeg er glad og hunden er glad. Vinn vinn.

Anonymkode: 97b26...bcb

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke an å forvente at noen skal passe hunden din gratis, spesielt ikke med adferdsutfordringer. Du kan alltids prøve, men viktig at hunden havner hos noen som vet hva de gjør for å ikke forverre problemet eller skape noe annet også.

Veldig mange søker denne ordningen, så de som ønsker å passe hund har mange å velge i tross alt, sannsynligvis langt flere søkere enn seriøse personer som kunne tenkt seg det.

Anonymkode: f8d4f...ede

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok være en utfordring å finne rett person som passer deg, din hund og den ordningen du kunne tenke deg, men absolutt ikke umulig.

Jeg har selv vært avlastningshjem for en hund en periode jeg ikke hadde anledning til å ha egen hund. Da var den hos meg en uke eller to av gangen, i perioder hvor eier hadde behov for hjelp. Jeg fikk med mat og utstyr. Kjempefin ordning for alle parter 😊

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble nødt til å legge ut en sånn annonse på Finn da jeg ble ordentlig syk. Det kom inn utallige meldinger fra mennesker som ønsket å ha deltidshund, jeg kunne bokstavelig talt velge og vrake i gode familier. Så jeg vil absolutt tro du finner en god match der. Skal sies at jeg alltid sendte med mat og utstyr, sånn at hunden var gratis for dem å holde :) 

Anonymkode: 9dc2f...4eb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var det. Hadde hunden i helgene. Og hadde hunden når det var feire og slik. Jeg bare spurte om det var noen som hadde en hund som jeg kunne gå tur med. Er oppvokst med hund. Men ønsket ikke hund selv siden jeg hadde småe barn. Hadde ikke tid til valp. Så for meg så var det perfekt. Så hunden ble kjempe glad hver gang eieren leverte hunden til oss i helgene. Han var mye alene der han bodde. Og trivdes med kaos rundt seg og kunne leke med barna. 

Anonymkode: 808e1...a0f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner folk som har funnet det for sin hund :) Jeg kunne også tenkt meg å være det selv når barnet (har baby) blir litt større da jeg har hatt hund før og vet vi ikke ønsker ansvaret med å eie hund på fulltid (har og andre dyr) men er veldig glad i hunder og savner å ha kontakt med en hund.

Krever nok litt innsats å finne riktig match og sette opp en god avtale da og så er det nok lettere dess mer familievennlig hund du har såklart å finne noen :)

Anonymkode: 83e10...e1d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det går ikke an å forvente at noen skal passe hunden din gratis, spesielt ikke med adferdsutfordringer. Du kan alltids prøve, men viktig at hunden havner hos noen som vet hva de gjør for å ikke forverre problemet eller skape noe annet også.

Veldig mange søker denne ordningen, så de som ønsker å passe hund har mange å velge i tross alt, sannsynligvis langt flere søkere enn seriøse personer som kunne tenkt seg det.

Anonymkode: f8d4f...ede

Det er kun den delen med å være alene han ikke takler så godt. Ellers er han veldig rolig, veldig lite krevende og er fornøyd både med å være inne og ute. Flink i møte med andre hunder, flink til å være løs og kommer alltid løpende tilbake til meg om han ser mennesker eller hunder feks. En veldig kosete hund som elsker å ligge på fanget. Gjør ikke ugagn, gnager ikke på noe, biter ikke i stykker noe. Så det er ikke akkurat store atferdsproblemer, men man kan ikke heller bare forlate han i timesvis. 

Og takk for alle svar. Da skal jeg vurdere på ordentlig 😊

Anonymkode: 8716e...f43

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...