Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare jeg som bli lei av disse venninnene som er mødre fra før eller familie som sier "bare vent, det blir verre" kommentarene når du venter ditt første barn?

Tror de vi er dumme?

Anonymkode: 3037b...62f

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

“Bare vent»-brigaden er forferdelig. De holder på slik fordi de ikke er fornøyd med egne liv, og ikke vil unne deg å ha det bra i de gode periodene.

«Bare vent, tredje trimester blir verre»

«Bare vent, når babyen kommer får du aldri sove»

«Bare vent, trassalderen er mye verre enn spedbarnsfasen»

«Bare vent, det er når de blir tenåringer du kjenner på hvor tøft det kan være å være mor».

Det ironiske er at enhver fase de advarte de om tidligere som DU takler bra, er plutselig ikke så ille likevel sammenliknet med den neste de har nådd.

Kvinner som sier «bare vent» skal du ikke ta råd fra.

Anonymkode: 5e38f...091

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Det er en fryktelig unødvendig ting å si. Hva hjelper det etter? 

Kanskje man kunne prøvd å svare det? Hvorfor sier du det? Hva skal det hjelpe etter? 

Uansett, jeg for min del tenker det handler om at selv om det er slitsomt nå så kommer det til å komme ett tidspunkt i livet når du savner akkurat disse øyeblikkene. Da har du glemt mye av hvor slitsomme de faktisk var. 

Jeg savner gravidmagen min (selv om jeg kastet opp de tre første månedene og hatet å være gravid da). Lyden av lykkelig baby som ammer (selv om gråt mange ganger fordi det var så sårt). Savner de små hendene og håret som sto til alle kanter. Savner små barn som står å tramper trassig når vi har dårlig tid fordi de vil ha prinsesse sko og ikke støvler😅 Du skjønner tegninga.. 

Ikke hør på de som sier det blir verre.. det gjør ikke det! Bare stopp opp ett øyeblikk og sett pris på det fine du har sånn innimellom alt det slitsomme, for man får ikke tiden tilbake.

Jeg tenker det er det som er budskapet.. ikke at det blir verre.. 

Anonymkode: 479fa...2eb

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

“Bare vent»-brigaden er forferdelig. De holder på slik fordi de ikke er fornøyd med egne liv, og ikke vil unne deg å ha det bra i de gode periodene.

«Bare vent, det er når de blir tenåringer du kjenner på hvor tøft det kan være å være mor».

Det ironiske er at enhver fase de advarte de om tidligere som DU takler bra, er plutselig ikke så ille likevel sammenliknet med den neste de har nådd.

Helt enig. 

Jeg vet familie medlemmer og venner ikke mener det vondt, men det er bare så himla unødvendig. Jeg har ønsket dette veldig lenge, og det å få slike kommentarer er så sårende egentlig.

I tillegg har jeg sluttet å si hvordan jeg har det, fordi når jeg ble spurt sist så sa jeg at jeg hadde bekkensmerter men ellers gikk det fint, da fikk jeg høre hvor ille det blir i 3 trimester.

Så nå sier jeg bare at jeg har det helt fint, selvom formen er dårlig. Jeg orker ikke å sitte å høre på negativitet, det er så slitsomt, spesielt hvis man har et litt vanskelig svangerskap eller bare ikke er komfortabel gravid.

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Helt enig. 

Jeg vet familie medlemmer og venner ikke mener det vondt, men det er bare så himla unødvendig. Jeg har ønsket dette veldig lenge, og det å få slike kommentarer er så sårende egentlig.

I tillegg har jeg sluttet å si hvordan jeg har det, fordi når jeg ble spurt sist så sa jeg at jeg hadde bekkensmerter men ellers gikk det fint, da fikk jeg høre hvor ille det blir i 3 trimester.

Så nå sier jeg bare at jeg har det helt fint, selvom formen er dårlig. Jeg orker ikke å sitte å høre på negativitet, det er så slitsomt, spesielt hvis man har et litt vanskelig svangerskap eller bare ikke er komfortabel gravid.

Hvis det kommer mye negativt, så begrenser det jo lysten til å tilbringe tid med dem.

Jeg hadde nok svart på det, «det kan hende det blir verre og det kan hende det blir bedre. Men det hjelper vel egentlig ikke så mye å grue seg til neste fase? Eller synes dere det hjalp for dere?»

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Min erfaring etter ett barn er mer « bare vent, det går over». Så kommer det noe nytt også går det over også 😊

Anonymkode: 911a9...379

Skrevet

Alle barn er forskjellige, og jeg synes det er en uting å si "bare vent" eller lignende. Som om man hele tiden skal grue seg til noe som kanskje (ikke) skjer, eller at barn er et nødvendig onde man bare må bli ferdig med. 

Det kan også bikke andre veien. "Nyyyt babytiden, den er så fantastisk!" sier noen. Jeg hadde en ganske kjip babytid, for å være helt ærlig. Med klistremerkebaby som sov maks 2 timer sammenhengende dag som natt. Hos oss ble det enklere da barnet bikket året. 

Det er selvfølgelig kjempeslitsomt med barn i perioder, men mest av alt er det veldig givende ❤️ Nå har jeg en 2-åring midt i verste trassalderen, men hun sover om natta og sier "er så glad i deg", og er det mest fantastiske og dyrebare jeg har. 

Anonymkode: b53ce...de0

• Nyttig 1
Skrevet

Du må lese boken "bare vent" av tegnehanne 🤣

Anonymkode: 0b376...ca0

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Kunne aldri falt meg inn å si sånt😅 Men jeg har en mor som har vært sånn hele livet. "Bare vent til dere flytter sammen", "Bare vent til dere gifter dere", "Bare vent til dere har vært sammen i 7 år", og trusler om det ene og det andre. Samme med barn. "Bare vent til du får barn da blir det slutt på trening",blabla. Sånne personligheter er giftige. Nå er moren min narsissist da så det forklarer en del.

Anonymkode: a803e...43f

• Liker 1
Skrevet

Det er bare irriterende. Samtidig må jeg si at jeg som har bare tenåringer nå merker at en del med små barn eller foreldre med bare ett barn er litt sånn besserwissere og da tenker jeg i mitt stille sinn at de med bare ett barn ikke har noen anelse om hva de vil si å ha flere barn og de med små barn ikke har noen anelse om hva det vil si å ha eldre barn, selv om de alle synser voldsomt om hvordan det er å ha flere eller eldre barn eller kommer med "gode råd". Da får jeg veeeeeldig lyst til å si "bare vent til du får flere barn" eller "bare vent til du får eldre barn". Jeg sier det aldri, men jeg må si jeg noen ganger forstår de som sier det. Det er ingenting som er så irriterende som folk som skal kommentere ting de ikke har peiling på eller tror de vet alt om det å være forelder fordi de har ett barn som er hele ett år gammel.

Anonymkode: 2c9ad...e77

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bunadsgeriljaen er enda verre.

Anonymkode: e83b2...f3e

Skrevet

Det er også ekstremt irriterende alle damer som uoppfordret forteller om sine traumatiske fødsler.. please la være, må man virkelig skremme gravide damer sånn? 🙄 

Anonymkode: 0c12a...2e0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er bare irriterende. Samtidig må jeg si at jeg som har bare tenåringer nå merker at en del med små barn eller foreldre med bare ett barn er litt sånn besserwissere og da tenker jeg i mitt stille sinn at de med bare ett barn ikke har noen anelse om hva de vil si å ha flere barn og de med små barn ikke har noen anelse om hva det vil si å ha eldre barn, selv om de alle synser voldsomt om hvordan det er å ha flere eller eldre barn eller kommer med "gode råd". Da får jeg veeeeeldig lyst til å si "bare vent til du får flere barn" eller "bare vent til du får eldre barn". Jeg sier det aldri, men jeg må si jeg noen ganger forstår de som sier det. Det er ingenting som er så irriterende som folk som skal kommentere ting de ikke har peiling på eller tror de vet alt om det å være forelder fordi de har ett barn som er hele ett år gammel.

Anonymkode: 2c9ad...e77

Ja men vi alle vil ha forskjellig erfaringer også med barna. Og selvom du synes det er hardt eller det har vært hardt for deg så er det ikke slik det blir nødvendigvis for andre. Det å kommentere slikt er jo bare for å skape dårlig følelse i rollen som en forelder synes jeg. Det er jo ikke en måte å si på når man skal forberede noen på det verste.

Også er det viktig å la andre lære og kjenne på det selv uten at alle skal være den første ute med å si hva som blir helt jævlig med å få barn. 

Når man vet det er vanskelig, er det ikke lurt å oppmuntre andre da i steden for å trykke andre ned.

Skrevet

Folk er dysfunksjonelle. Barn er forskjellige. Noen får chille, rolige og sove barn, noen får skrike barn og sjeldent søvn 😂. Vi har alt fra chille til det siste. 

Anonymkode: cb364...9cf

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

[snip]

Jeg pleier å si «bare vent, det blir bedre» og «bare vent, det går over» 🙈❤️

Anonymkode: eeed8...a37

Skrevet

Jeg ble også irritert etter hvert, så jeg begynte å si "ikke "bare vent" meg!" og da skjønte de tegningen. + les Tegnehanneboka for å føle deg sett og bekreftet. ;)

Anonymkode: 5becc...ad6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...