Gå til innhold

Hvorfor er du ufør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mardina skrev (1 minutt siden):

Helt i orden, du trenger ikke svare detaljert ❤️ Var bare jeg som ble litt nysgjerrig 😊

Men skulle gjerne, for det er sikkert mye vi kunne kjent igjen hos hverandre ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufør pga. hjernesvulst som blant annet medfører svimmelhet, kvalme, hodepine og fatigue i tillegg til at jeg er blitt døv. 
 
Jeg var 30 år, i 100% arbeid og hadde jernhelse når dette plutselig rammet meg. Dessverre er livet uforutsigbart, så vær takknemlig for at vi har et system som tar oss i mot når livet går i grus. 
 

Selv med min sykdom som kan dokumenteres på alle slags vis så tok det 9 år med AAP og alt det innebærer før jeg kunne søke om uføretrygd. Så vennligst slutt å påstå at det er «for enkelt» å få innvilget uføretrygd i dag, dere dummer dere rett og slett ut ved å komme med påstander. 
 

Og til dere som «kjenner» noen som har blitt uførtrygdet pga. «småplager»; dere vet neppe hele årsaken til at vedkommende ikke kan stå i jobb, helse/sykdom er et veldig privat tema, det er lettere å si at man går hjemme pga. en vond skulder enn at man sliter med ptsd pga. seksuelt misbruk i barndommen. Dere har ikke rett til å vite sannheten når det gjelder andres helseproblemer.

 

Anonymkode: 2ad48...fa0

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MyCupOfTea skrev (3 minutter siden):

Men skulle gjerne, for det er sikkert mye vi kunne kjent igjen hos hverandre ❤️

Helt sikkert ❤️ Du kan sende PM hvis du vil, men det er helt opp til deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (48 minutter siden):

Ja det er jo ikke langt unna, litt angst, litt adhd, litt asperger osv. Nå blir man ufør hvis jobben er såpass slitsom at man ikke greier å opprettholde det sosiale eller familien på fritiden, så ille er det med oljelandet, dessverre

Jeg fikk rett du er en av de, men man får bare håpe da at du klarer å fungere i samfunnet til tross for snever allmennkunnskap.

Anonymkode: d7f11...13b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flyttet på bygda, tre kvarter å gå til buss, hvis jeg skulle jobbet. Har ikke lappen og kan ikke ta den for mister følelsen i det ene bene i blandt på grunn av nerveproblemer i ryggen.  Har også angst og adhd. 

Anonymkode: 0824f...34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (46 minutter siden):

Helt sikkert ❤️ Du kan sende PM hvis du vil, men det er helt opp til deg. 

Kan hende jeg gjør det ❤️

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor er det så mange i Norge som er uføre og hvorfor så mange kvinner? 60% av alle uføre er kvinner.
Norske kvinner er over dobbelt så mye sykemeldt og uføre som våre danske og svenske kollegaer.

Anonymkode: 5968a...053

Det er ikke dette som diskuteres ( se overskrift ). Det diskuteres om hvilken lidelse man har blitt ufør for. 

Anonymkode: 6743c...8f4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp blitt ufør, i midten av 40-årene. Det er livets største nederlag og noe jeg har kjempet mot (altfor) lenge. 
Jeg har leddgikt og en hjertefeil, begge deler gir ganske omfattende utmattelse. Det er vanskelig å vite når en god dag inntreffer, derfor er jobb så vanskelig. Jeg håper at jeg med tilpasninger, medisiner og operasjoner kan komme ut i arbeidslivet igjen på sikt. 

Anonymkode: 9c9cd...fde

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miSs. skrev (15 timer siden):

Jobbet fra da jeg var 16 til 32. Hadde psykiske plager helt fra ungdomstiden til voksen alder, men klarte å leve med det og skyve det vekk. Men, plutselig gikk det ikke lenger..Bestilte time hos fastlegen og ble sykmeldt i en lengre periode, så over på aap (Ble innlagt og brukte tunge medisiner i denne perioden) Ble til slutt ufør for noen måneder siden.

Liknende historie for meg også, skal nå på AFT (arbeidsforberedende trening). Hva slags arbeidsutprøving måtte du gjennom før du ble ufør? Og hvordan opplevde du det?

Hilsen ei som gruer seg

Anonymkode: a0db5...c85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden av spørsmålet, men tror det er relevant likevel.

Jeg har flere kroniske sykdommer og bad om omplassering for snart 20 år siden etter at jeg fikk den mest alvorlige sykdommen jeg har. Min kontakt i personalavdelingen i kommunen spurte om jeg ikke heller ville vurdere å bli ufør. Fikk ingen hjelp til omplassering, og det gikk 5 år, der jeg blant annet studerte ved siden av full jobb og var en del sykmeldt, men jeg fikk fremdeles ingen hjelp. Jeg måtte til slutt sende e-post til aktuelle arbeidssteder i kommunen der utdanningen min kunne være relevant, og fikk napp hos en av dem temmelig raskt etter. Det viste seg at min kompetanse var svært etterspurt. Jeg jobber fremdeles 100% 20 år etter. 

Tenker derfor at min kommune ganske sannsynlig har flere uføre som egentlig kunne ha jobbet, men som har blitt bedt om å søke ufør. Kanskje er ikke kommunen jeg jobber i unik heller. Kanskje sitter det til og med ganske mange uføre rundt omkring i det ganske land som kunne ha jobbet, men som er blitt rådet til å søke ufør fordi kommunen ikke greide å finne omplassering til dem?  

Anonymkode: 7816f...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...