Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Hvorfor er du ufør?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (5 timer siden):

Er jo klart at man må få ufør uavhengig av alder når man har kreft,  medfødte handicap osv. Men klart det er mange som har enklere diagnoser som aldri skulle vært uføre, det er faktisk ikke et frikort resten av livet at man har hatt en vanskelig oppvekst, angst,  osv man må i mye større grad ta ansvar selv også

Man får ikke uføretrygd basert på diagnose.Man får uføretrygd ut i fra funksjonnivå og restarbeidsevne,men det har for så vidt ikke noe hensikt å spesifisere det da man raskt forstår ut fra innlegget ditt at du er en av de som har flust av fordommer og tror at man bare kan troppe opp på NAV og be om uføretrygd fordi man kjenne på litt angst i hverdagen.

Anonymkode: d7f11...13b

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har bl.a flere autoimmune sykdommer som gjør det umulig for meg å stå i jobb, sliter med smerter i hele kroppen, fatigue, betennelser, bevegelsesutfordringer m.m. Jeg prøvde å jobbe og studere i flere år. Og det var ett mareritt å bli ufør, var mange år med utprøving, motarbeiding, leger, advokat, klager etc. Måtte ta det hele veien til trygderetten, var helt ødlagt tilslutt. 

Kunne jeg jobbet litt? Utfordringen er at ikke alle arbeidsgivere er villig til å tilrettelegge, eller er intressert i en arbeidstaker som ikke er stabil. I mitt tilfelle f.eks så vet jeg ikke når jeg ev. har overskudd til å jobbe noen timer, jeg kan ikke svare på forhånd hvilke dager helsen spiller på lag. I tillegg virket Nav den gangen veldig opptatt av å få meg ut i et fysisk tungt krevende yrke, var på utprøving flere ganger, det var umulig for meg å gjennomføre. Ble også pålagt å ta datakortet, som tok 8 uker, allerede første uken var jeg full i betennelse i armer og nakke.

Jeg har veldig lyst å jobbe, men aner ikke hvordan det skal la seg gjøre. Jeg har minsteutbetaling ung ufør, og det er ikke noe å trakte etter. 

Helt supert om staten kan hjelpe folk å stå i jobb, men veldig urealistisk at ingen under 40 år skal bli ufør, uforskyldt alvorlig sykdom og ulykker kan ramme når som helst og hvem som helst.

Anonymkode: b969f...e94

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Mye snakk om at «alle kan jobbe litt», men min og mange med meg (er med i en forening for en kronisk sykdom) er at lave stillingsprosenter er lite velkomment på mange arbeidsplasser. Jeg prøvde ut og endre med at jeg var 20% arbeidsfør, men i mangel på jobb ble jeg fullt ufør. (Prøvde i 4 år, ulike steder, men der jeg var ville de ha meg helt til de måtte betale meg lønn, ikke NAV). 

Anonymkode: ded47...f06

Var det samme jeg opplevde. Blir ganske oppgitt med dette evige mase om at ledighet kun skyldes den ledige selv. Kan du ikke 100%, er det rett og slett ingen som vil ha deg. Det er MANGE ledige og uføre som fint kunne jobbet, om enn kanskje bare 20% eller 50%, men så lenge arbeidsgiverne (og det inkluderer stat og kommune) har "vondt i viljen" når det kommer til ansettelse av søkere med CV-hull og tilretteleggingsbehov, er det nytteløst.

Anonymkode: 07789...4a7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Var det samme jeg opplevde. Blir ganske oppgitt med dette evige mase om at ledighet kun skyldes den ledige selv. Kan du ikke 100%, er det rett og slett ingen som vil ha deg. Det er MANGE ledige og uføre som fint kunne jobbet, om enn kanskje bare 20% eller 50%, men så lenge arbeidsgiverne (og det inkluderer stat og kommune) har "vondt i viljen" når det kommer til ansettelse av søkere med CV-hull og tilretteleggingsbehov, er det nytteløst.

Anonymkode: 07789...4a7

Må si meg enig i det. Har selv opplevd, som ung, at folk som er uføre blir dyttet ut for unge som kan jobbe 100 %.  😅

Anonymkode: 8a024...5a0

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvorfor er det så mange i Norge som er uføre og hvorfor så mange kvinner? 60% av alle uføre er kvinner.
Norske kvinner er over dobbelt så mye sykemeldt og uføre som våre danske og svenske kollegaer.

Anonymkode: 5968a...053

Hvor har du det fra? Hvorfor er du ikke mer nysgjerrig og kritisk til kildene dine? 

Aller først: det er veldig vanskelig å sammenligne mellom land. Andre land har andre stønader. I land med en svakere velferdsstat blir kanskje flere forsørget av familie, de regnes da ikke blant landets uføre, de faller ut av statistikken. Så for å sammenligne må man nesten ta med alle arbeidsledige, alle uten noen inntekt, alle på sosialstønad, alle på aap osv i en eneste stor haug for å finne ut hvor mange som står utenfor arbeidslivet. Sykefravær kan også defineres på ulike måter fra land til land. 

Det sagt, så leste jeg om dette for bare noen dager siden. I så og si alle land med høy kvinnedeltakelse i arbeidslivet har kvinner høyere sykefravær enn menn. Vet du hvilken alder som spesielt skiller seg ut? 25-39 år. Og hva skjer i den tidsperioden? Kvinner er gravide og får barn. Noe er altså helt naturlig. Og igjen, Norge har høy andel av kvinner i arbeid, da blir også sykefraværet blant kvinner høyere enn andre land uten så mange kvinner i arbeid. 

Og hvis du virkelig ønsker å engasjere deg i kvinners arbeidsliv, så kan du være med å jobbe for bedre vilkår på kvinnedominerte arbeidsplasser. De er preget av stress, lav bemanning, ingen ekstra goder (ikke engang en jakke om du jobber i hjemmesykepleien), lav lønn. Det er grunnen til at kvinner i lavtlønnsyrker ikke klarer å stå like lenge i jobben som menn. Joda, menn i industri kan også ha stress og mye å gjøre, men bare det å bli verdsatt med arbeidstøy og evnt en liten slant til julebord betyr faktisk endel for hvordan man opplever arbeidsdagen sin. Det er lettere å håndtere tøffe dager om man man i det minste får utstyr som gjør at man kan uføre jobben uten å få vondt i bein, hofter, knær. Dessuten tjener gjerne menn i industri 150 000 + mer i året. Det betyr også litt. Etter å ha snakket med menn i industri virker det også som de opplever å ha mer kontroll over sin arbeidsdag kontra feks damer i hjemmehjelpen. Maskinene setter kanskje en stopper for effektiviteten i industri, mens kvinnedominerte lavtlønnsyrker skal hele tiden være mer effektive, klare seg på mindre, stramme inn. 

Anonymkode: 35e30...939

• Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Jeg er ufør pga hodepine døgnet rundt. Har prøvd alt de har å tilby meg av medisiner, men ikke noe tar smerte. Har en såkalt medisinresistent type. Sliter med også med fatigue, lite energi osv. Har også en nevrologisk sykdom som sender meg i rullestol med årene. Jeg kan se full ut når jeg går nå.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er det så mange i Norge som er uføre og hvorfor så mange kvinner? 60% av alle uføre er kvinner.
Norske kvinner er over dobbelt så mye sykemeldt og uføre som våre danske og svenske kollegaer.

Anonymkode: 5968a...053

Blant de under 30, er det flere menn som er ufør (det er flere menn med ung ufør også). Kvinners immunsystem er for sterkt. Det angriper kroppene våre og gjør oss syke.

Anonymkode: e0b99...0e5

• Liker 3
Skrevet

Har aspergers/autisme, og ble erklært 100% ufør i 20-årene etter 6 år på AAP, med alt det innebar av psykologer og arbeidsutprøving og arbeidstrening og ustabil økonomi.

Mitt største problem er utmattelse. Klarte ikke å ha en liten jobb en gang, uten å miste evnen til å ta vare på meg selv og eget hjem.

Det komiske er at jeg ble bedre av å bli ufør. Slapp å forholde meg til NAV og alle deres tåpelige påfunn, kaste bort energi på steder med masse mennesker og psykologer som ikke ante hva de holdt på med. Slapp å være redd for at støtten plutselig skulle kuttes helt "bare fordi" og måtte leve på oppsparte midler fram til NAV fant på ett eller annet tiltak igjen. Kunne slappe av, hvile, og så jobbe meg opp mer utholdenhet i eget tempo. Kunne etter hvert teste ut litt jobbing uten risikoen av å miste støtten og måtte søke på nytt. Hadde muligheten til å slutte i jobben om jeg merker at det ble for mye, og likevel ha en inntekt. Jobber nå i 30% stilling, i en jobb som passer godt for meg. Har faste arbeidsoppgaver, det er bruk for meg på arbeidsplassen, og jeg kan dra hjem når oppgavene er utført. Er fortsatt til tider veldig sliten, men klarer meg langt bedre nå enn før. Tror ikke jeg ville vært så psykisk frisk som jeg er nå, om jeg ikke hadde blitt ufør.

Anonymkode: 9f2da...8dd

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Ufør pga nevrologisk tilstand de ikke finner ut hva er. Jobbet i 100% i mange år før det. Jobber nå to halve dager i uka, det går på hengende håret. Ikke sjans til å ha noe sosialt liv eller trene, gjør minimalt med husarbeid. Så jeg vil si jeg gir det jeg har, og litt til.

Anonymkode: c1556...d22

Skrevet
Mardina skrev (3 timer siden):

Jeg er ufør p.g.a kognitiv svikt. 

Jeg også.

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan arter dette seg?

Anonymkode: 96daa...1b4

Det kan utarte seg veldig forskjellig fra person til person. Det kan gå utover bla hukommelse, eksekutive funksjoner, oppfattelse og bearbeiding av sanseinntrykk, konsentrasjon, psykomotorisk tempo for å nevne noe.

Kort sagt er det vanskelig å fungere i hverdagen, fordi det er så mange måter hjernen ikke fungerer på. 

Endret av MyCupOfTea
Skrevet
MyCupOfTea skrev (9 minutter siden):

Jeg også.

Hvordan påvirker den kognitive svikten deg? 😊

Skrevet

Eg er ufør pga psykiske lidelser,

Kognitiv svikt, diverse personlighetsforstyrrelser, schizofreni, tidvis depresjon, og angst som er så intens at eg ofte ikke greier og gå ut døren. Eg er fortsatt ung men likevel,  25.

Anonymkode: dcc98...aa1

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hvor har du det fra? Hvorfor er du ikke mer nysgjerrig og kritisk til kildene dine? 

Aller først: det er veldig vanskelig å sammenligne mellom land. Andre land har andre stønader. I land med en svakere velferdsstat blir kanskje flere forsørget av familie, de regnes da ikke blant landets uføre, de faller ut av statistikken. Så for å sammenligne må man nesten ta med alle arbeidsledige, alle uten noen inntekt, alle på sosialstønad, alle på aap osv i en eneste stor haug for å finne ut hvor mange som står utenfor arbeidslivet. Sykefravær kan også defineres på ulike måter fra land til land. 

Det sagt, så leste jeg om dette for bare noen dager siden. I så og si alle land med høy kvinnedeltakelse i arbeidslivet har kvinner høyere sykefravær enn menn. Vet du hvilken alder som spesielt skiller seg ut? 25-39 år. Og hva skjer i den tidsperioden? Kvinner er gravide og får barn. Noe er altså helt naturlig. Og igjen, Norge har høy andel av kvinner i arbeid, da blir også sykefraværet blant kvinner høyere enn andre land uten så mange kvinner i arbeid. 

Og hvis du virkelig ønsker å engasjere deg i kvinners arbeidsliv, så kan du være med å jobbe for bedre vilkår på kvinnedominerte arbeidsplasser. De er preget av stress, lav bemanning, ingen ekstra goder (ikke engang en jakke om du jobber i hjemmesykepleien), lav lønn. Det er grunnen til at kvinner i lavtlønnsyrker ikke klarer å stå like lenge i jobben som menn. Joda, menn i industri kan også ha stress og mye å gjøre, men bare det å bli verdsatt med arbeidstøy og evnt en liten slant til julebord betyr faktisk endel for hvordan man opplever arbeidsdagen sin. Det er lettere å håndtere tøffe dager om man man i det minste får utstyr som gjør at man kan uføre jobben uten å få vondt i bein, hofter, knær. Dessuten tjener gjerne menn i industri 150 000 + mer i året. Det betyr også litt. Etter å ha snakket med menn i industri virker det også som de opplever å ha mer kontroll over sin arbeidsdag kontra feks damer i hjemmehjelpen. Maskinene setter kanskje en stopper for effektiviteten i industri, mens kvinnedominerte lavtlønnsyrker skal hele tiden være mer effektive, klare seg på mindre, stramme inn. 

Anonymkode: 35e30...939

Vi er vesentlig mer uføre og sykemeldte, absolutt all forskning viser det, selv politikerne har forstått dette nå, følg med i media/debatter du også da vel;)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man får ikke uføretrygd basert på diagnose.Man får uføretrygd ut i fra funksjonnivå og restarbeidsevne,men det har for så vidt ikke noe hensikt å spesifisere det da man raskt forstår ut fra innlegget ditt at du er en av de som har flust av fordommer og tror at man bare kan troppe opp på NAV og be om uføretrygd fordi man kjenne på litt angst i hverdagen.

Anonymkode: d7f11...13b

Ja det er jo ikke langt unna, litt angst, litt adhd, litt asperger osv. Nå blir man ufør hvis jobben er såpass slitsom at man ikke greier å opprettholde det sosiale eller familien på fritiden, så ille er det med oljelandet, dessverre

Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (2 minutter siden):

Vi er vesentlig mer uføre og sykemeldte, absolutt all forskning viser det, selv politikerne har forstått dette nå, følg med i media/debatter du også da vel;)

Det blir sikkert en salig suppe med forslag og innstramminger fremover. Uansett skal de slite med å forandre dette. Var en artikkel i dag om fraværet i skolen, som er helt hinsides for tiden. Dette forplanter seg selvsagt videre oppover når en skal i jobb.

Anonymkode: 96daa...1b4

Annonse
Skrevet

Frp folk er ikke akkurat kjent for å være de smarteste eller mest empatiske.

• Liker 5
Skrevet (endret)
Mardina skrev (17 minutter siden):

Hvordan påvirker den kognitive svikten deg? 😊

Den begrenser mye, på alle områder egentlig. Voksen-oppgaver generelt, de krever jo ofte planlegging, initiativ, ansvar, oversikt. Alt føles uoversiktlig og overveldende konstant. 

Skulle gjerne svart mer detaljert, men da blir jeg aldri ferdig 😄

Kjenner meg igjen i noe av det du skrev tidligere i tråden da 😊

Endret av MyCupOfTea
Skrevet
MyCupOfTea skrev (Akkurat nå):

Den begrenser mye, på alle områder egentlig. Voksen-oppgaver generelt, de krever jo ofte planlegging, initiativ, ansvar, oversikt. Alt føles uoversiktlig og overveldende konstant. 

Skulle gjerne svart mer detaljert, men da blir jeg aldri ferdig 😄

Helt i orden, du trenger ikke svare detaljert ❤️ Var bare jeg som ble litt nysgjerrig 😊

Skrevet

Er ufør etter en fallulykke. Klarte å delvis stå i jobb i ca 10 år etter det og angrer bittert på at jeg beit tenna sammen for ikke å være en belastning for samfunnet. Nå har jeg enda større skader grunnet feilbelastning i et allerede skadet skjelett og det er for sent å forebygge senskader. Takken for disse 10 årene med forsøk på å komme tilbake i fulls tilling, er minste ufør grunnet at skadetidspunktet ble satt til ulykken og jeg gikk ut og inn av den ene reformen etter den andre i NAV systemet. Uføreforsikringen gikk også fløyten fordi vilkåret var innvilget ufør maks tre år etter skadetidspunktet. 

Anonymkode: 990d7...a47

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dere som er ung ufør, ønsker dere ikke å kobbe litt en gang? For å sosialisere, komme dere ut, føle at noen trenger dere, ha kontakt med andre mennesker, være en ressurs?

Vet bl.a. mange butikker som kunne trenge ekstrahjelper som er tilgjengelige på dagtid.

Anonymkode: eb1f6...16b

Sønnen vår er ung ufør.

Han kan mye, men har også store vansker. 
I forhold til jobb er det en utfordring at han ikke kan klokken (selv om både han, vi, lærere og pedagoger forsøkte i årevis å få han til å lære dette.)

Hadde samfunnet vært mer rund i kantene, hadde mye vært mulig. 
Hadde han fått tatt alle oppgaver, prøver og eksamener muntlig - hadde han kunne fått bestått på en utdanning.

Men skoleverket har dessverre regler å forholde seg til.

Jeg tror det hadde vært lurere om regjeringen jobbet med å legge til rette, enn å «ta» de som ikke er a4 eller syke.

Anonymkode: 305e8...6eb

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...