Gå til innhold

Hvorfor er du ufør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dere som er ung ufør, ønsker dere ikke å kobbe litt en gang? For å sosialisere, komme dere ut, føle at noen trenger dere, ha kontakt med andre mennesker, være en ressurs?

Vet bl.a. mange butikker som kunne trenge ekstrahjelper som er tilgjengelige på dagtid.

Anonymkode: eb1f6...16b

Det er også mange arbeidsgivere som kvier seg for å ansette noen som kanskje klarer å komme på jobb. 

Og blir man ansatt, bør ikke arbeidsgiver få noen økonomisk belastning hvis vedkommende ikke klarer å jobbe. Det er ikke enkelt for alle bedrifter å være tilgjengelige for arbeidstakere som har litt "ustabil" helse. 

Anonymkode: 7571b...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ufør pga en nevrologisk sykdom som gjør at jeg har smerter omtrent hele døgnet, og nei, det finnes ikke medisiner som demper smertene mine, jeg har prøvd! Sliter med også med fatigue, lite energi osv. osv.

Anonymkode: 947f6...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var enkelt sagt. Enkelt gjort? Virkelig ikke. Og det er ikke fordi folk ikke prøver hardt nok, men traumer endrer faktisk hjernen, fysisk. Det er en hard jobb å endre de opprinnelige endringene. Du vet kanskje selv hvor vanskelig det er å endre vaner, avhengighet etc og det er ikke engang nervebaner som skal endres. Så jada... Jeg sitter vel bare igjen med tanker om at du ikke har særlig kunnskap rundt dette. 

Anonymkode: 35e30...939

Selvfølgelig veldig vanskelig i noen tilfeller, og så er det jo ingen tvil om at alt for mange unge har blitt ufør alt for enkelt, vi er nok ikke 2x så uføre/syke som resten av verden;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (2 timer siden):

Er jo klart at man må få ufør uavhengig av alder når man har kreft,  medfødte handicap osv. Men klart det er mange som har enklere diagnoser som aldri skulle vært uføre, det er faktisk ikke et frikort resten av livet at man har hatt en vanskelig oppvekst, angst,  osv man må i mye større grad ta ansvar selv også

Problemet er vel ofte heller at arbeidslivet ikke vil ha mennesker med psykiske problemer hos seg. Vet om mange med psykiske sykdommer som jobber i tiltak, men få får mulighet til å stå i ordinært arbeid.

Anonymkode: 01aae...5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 7 psykiatriske diagnoser. Har et enormt lidelsestrykk og bruker rusmidler som heroin. Det verste er at jeg fungerer såpass godt på opioider at jeg kunne jobbet noen timer i uken på det, men det er selvsagt ingen som ville godkjent dette. At politikerne våre vil at vi som har minst og lider mest skal ha enda mindre og lide mer gjør meg tom for ord. Hadde jeg fått møtt noen av de hadde jeg spurt hvorfor de ønsker folket og spesielt de svakeste av oss direkte vondt. Det blir penere på papiret og styggere i virkeligheten. 


Er jeg rusfri har jeg så stort lidelsestrykk at selvmordsplanene kommer rimelig fort, så det er ikke aktuelt per dags dato pga traumelidelser.

Anonymkode: c492c...0ee

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (53 minutter siden):

Selvfølgelig veldig vanskelig i noen tilfeller, og så er det jo ingen tvil om at alt for mange unge har blitt ufør alt for enkelt, vi er nok ikke 2x så uføre/syke som resten av verden;)

Eh, nei, vi er ikke det. Det er bare enkel retorikk som folk kjøper uten å faktisk se på forskning på tema eller sammenligningsgrunnlaget. 

Anonymkode: 35e30...939

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har 7 psykiatriske diagnoser. Har et enormt lidelsestrykk og bruker rusmidler som heroin. Det verste er at jeg fungerer såpass godt på opioider at jeg kunne jobbet noen timer i uken på det, men det er selvsagt ingen som ville godkjent dette. At politikerne våre vil at vi som har minst og lider mest skal ha enda mindre og lide mer gjør meg tom for ord. Hadde jeg fått møtt noen av de hadde jeg spurt hvorfor de ønsker folket og spesielt de svakeste av oss direkte vondt. Det blir penere på papiret og styggere i virkeligheten. 


Er jeg rusfri har jeg så stort lidelsestrykk at selvmordsplanene kommer rimelig fort, så det er ikke aktuelt per dags dato pga traumelidelser.

Anonymkode: c492c...0ee

Legg merke til hvor stort problem dette er for politkerene at svake og syke ikke er i jobb,når de selv er under stort press pga HORRIBEL politikk. Så kverner de dette ut til de store massene,som selvsagt har stort tiltro til folkevalgte,og opposisjonen går til valg med at de kan gjøre det ENDA strammere for samme gruppene. De manipulerer deg til å tro at de svake og uføre er grunnen til at Norge går så dårlig. De sier det ikke direkte,men folk har jo apehjerner,og prøver å legge 2 og 2 sammen for og få et svar,siden de har blitt fatigere de siste åra,og det er jo så enkelt likevell å kaste de svake under bussen.

Så sier enkelte at jojo,men det er bare de unge som går å gnåler om dette,åja,men hvor har de unge det fra da? De har det fra foreldre som sitter hjemme og lirer av seg både det ene og andre om nevnte grupper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kronisk migrene. Dvs, anfall hver uke. Man blir ikke ufør ved migreneanfall et par ganger pr mnd. Jeg er ekstremtilfelle. Har hatt migrene siden en alder av 12 år  

I gode perioder jobber jeg som frivillig det jeg kan. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et autoimmun sykdom som gjør at jeg har mye smerter. Blir en del sykedager, og en del dager der jeg kan fungere så der så lenge jeg kan ta sterke smertestillende.

Ville egentlig ikke bli ufør, men etter et langt AAP-løp, hundrevis av søknader, flere praksisplasser og smertefullt mye sosial dumping, fikk jeg beskjed av NAV at nå var det nok tiltak, ingen vil ansette meg uansett, så send den uføresøknaden. Kunne fint vært i jobb, kanskje så mye som 50%, men nå har jeg gitt opp. CV-en ser jo ikke ut, jeg orker ikke flere avslag, og med dagens avkortingsregime er det ikke sikkert jeg hadde sittet igjen med så mye uansett.

Anonymkode: 07789...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knuste høyre albue (albuekulen var i 14 biter) tidlig i 2017.
Var på arbeidsutprøving i 2017,2018,2019 før halveis ut i 2020 ble det søkt uføretrygd fordi jeg slet med tilbakevendende senebetennelser som ikke slapp taket. Hadde begynt få migrenelignende hodepine fordi jeg var så anspent.

 

Anonymkode: 9c905...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ufør enda, men håper jeg blir det. 
 

Er nettopp ferdig i arbeidsavklaring, hvor de konkluderte med at jeg har 0 restarbeidsevne innen ethvert arbeidsforhold. 
 

Sliter med bekhterevs, alvorlig søvnapne, tumor i kne som har satt sine spor. Er i tillegg autist. 

Anonymkode: 6f71b...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er ufør på grunn av aspergers.

Mitt største problem i hverdagen er mangel på sosial kontakt. Usikker på hvor mye jeg hadde greid å jobbe, men kunne nok klart en betydelig stillingsprosent iallfall. Har ikke noe særlig med arbeidserfaring, så vet ikke hvordan det ville blitt i praksis. Men føler at et stort problem for meg er det å i det hele tatt få jobb, og i tillegg tror jeg ikke at jeg hadde vært særlig populær på en arbeidsplass. Hadde nok vært en som folk mente fint kunne greid å jobbe og ikke trenger uføretrygd, men som samtidig ingen ville ønsket å se på sin arbeidsplass, jeg burde heller jobbet et annet sted.

Utenom det, så takler jeg ikke kjedelig, tankeløst arbeid så godt over tid, og jeg får også depresjonslignende symptomer der jeg blir helt likegyldig til det meste når jeg opplever sosial isolasjon, som også kan hindre meg i jobb.

Anonymkode: ab566...49f

Du kunne kontakte frivillighetssentralen? 

Anonymkode: 637dd...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mardina skrev (1 time siden):

Jeg er ufør p.g.a kognitiv svikt. 

Hvordan arter dette seg?

Anonymkode: 96daa...1b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leddgikt. Og siden det ikke er kun de i overgangsalder som går det - ble jeg ufør som 24åring.

 

Anonymkode: 4145c...6c7

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvordan arter dette seg?

Anonymkode: 96daa...1b4

Vanskelig å beskrive det med nøyaktige ord egentlig.

Men jeg er treg på å få ting gjort, har dårlig retningssans/orienteringsevne, har dyskalkuli og trenger lang tid på å bli trygg på mennesker og oppgaver. Jeg kan ha vanskelig for å formulere meg skikkelig, spesielt når jeg snakker. Er det folk jeg kjenner, så går det forsåvidt greit, men fremmede er litt mer problematisk. Jeg er heller ikke god på problemløsning og er ikke så opptatt av nyheter og det som skjer ute i verden. Det er som jeg lever i min egen lille boble. 

Sånn kort fortalt i hvert fall. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mye snakk om at «alle kan jobbe litt», men min og mange med meg (er med i en forening for en kronisk sykdom) er at lave stillingsprosenter er lite velkomment på mange arbeidsplasser. Jeg prøvde ut og endre med at jeg var 20% arbeidsfør, men i mangel på jobb ble jeg fullt ufør. (Prøvde i 4 år, ulike steder, men der jeg var ville de ha meg helt til de måtte betale meg lønn, ikke NAV). 

Anonymkode: ded47...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kjenner ingen som er det.

Ser at Frp foreslår at ingen under 40 år skal få uføretrygd. Hva tenker dere om dette? 

Hvilke utfordringer har du i hverdagen og hva gjør at du ikke kan stå i en jobb? Er det snakk om alle typer jobb, eller er der noe du kunne klart deg i om du jobbet relativt redusert? For eksempel 20% stilling, bare annenhver helg eller noe i den dur. 

Anonymkode: ef4b2...46a

Dette kommer til å høres helt mongo ut, så jeg tar den som anonym. Jeg opplevde grov omsorgssvikt i barndommen og kroppen min bare kollapsen da jeg flyttet ut. Da jeg satt på utprøvingen, med sluttrapporten, der ingenting fungerte, så var beskjeden fra min saksbehandler at - du trenger ikke å være uføretrygdet for alltid, og det tror jeg ikke du vil, men gi deg selv roen til å få stablet deg på beina, den økonomiske tryggheten, for det er viktig for mennesker. Når du føler at du kommer deg ovenpå, så jobb deg opp, der du vil i livet. Du har masse å by på, men ta vare på deg selv nå, for en gangs skyld i livet. Og hvis NAV forvaltning spør, så si at du er permanent ute av stand til å jobbe." :P Alle jeg har snakket med som har utdannelse innenfor dette har skrytet av at dette er fantastisk sosialt arbeid. Nå, 8 år senere, så jobber jeg hardt for å komme meg ut igjen, men han hadde absolutt rett. :) Jeg trengte den tiden ❤️ og jeg er utrolig takknemlig for at det var han som var min saksbehandler som evnet å se meg på den måten. Det gjør meg hjertevarm enda... Det er fortsatt mange år til jeg blir 40, så hadde det vært endret så hadde jeg måtte på sosialkontoret og da er jeg veldig usikker på hvor jeg hadde vært hend. Det er utrolig slitsomt å ha kontakt med NAV, at noen hele tiden skal vurdere deg opp og ned, at din skjebne avhenger av noen andre, samtidig som du knapt orker å stå opp av sengen for å spise mat. 

Anonymkode: 8a024...5a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så mange i Norge som er uføre og hvorfor så mange kvinner? 60% av alle uføre er kvinner.
Norske kvinner er over dobbelt så mye sykemeldt og uføre som våre danske og svenske kollegaer.

Anonymkode: 5968a...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk kreft da jeg var i begynnelsen av 30-årene. Det har gått mange år, men jeg er enda ikke tilbake i full jobb. Har vært 50% ufør etter kreften og det er flere leger som har sagt at jeg muligens ikke burde jobbet i det hele tatt. Når jeg nå tenker på at FrP mener jeg burde vært sendt på sosialen og da mistet hus og hjem med små barn og alt jeg stod i blir jeg helt oppgitt. Hva tenker folk med? 

Anonymkode: fcea2...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...