Gå til innhold

Pendle Oslo-Sarpsborg, verdt det? Erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Er i et dilemma nå. Jeg bor i Sarpsborg, bor gratis hjemme, og ingen utgifter her. Er 25 år, og fått et fint jobbtilbud i Oslo.

Minuset er at det tar 1t 13 min til Oslo, og deretter 20 min ekstra for Oslo S. Verdt det eller ikke? 

Jeg sparer jo nesten 7000,- på og ikke fikse meg hybel. Hva er deres erfaring med slike reiseveier?

Anonymkode: e03ae...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men har også hørt at folk digger og pendle. Tog er jo superchill, ingen stress, kan lese en bok, ta med Macen. 

Anonymkode: e03ae...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint å pendle, så lenge du innstiller deg på at pendling er ok. Jeg pendlet i mange år og synes det var helt fint. Jeg brukte tiden til å enten jobb, lese eller høre på musikk. 

Anonymkode: 42fc3...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring fra Vestfold-banen: toget er stadig forsinket. Det er signalfeil, brann og fandens oldemor. Tog blir innstilt og du får null info, utover at du må vente på neste tog som normalt går om en time. Men akkurat i dag viser det seg (etterhvert) at toget ikke går før om 3-4 timer. Eller neste dag. Ingen ansatte å spørre og buss er visst vanskelig for busselskapet Vy å få tak i. Det kan være enkle togsett i rushen og dermed stå-plasser i minst 1 time, men utenom rushen har de konsekvent doble togsett. Provoserende prioritering. Forklaringen? De mangler et togsett. No shit, Sherlock.. 

Ikke gjør det. Månedskortet koster også skjorta, så summen du sparer er mindre enn du tror. 

 

Anonymkode: 66423...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei! Er i et dilemma nå. Jeg bor i Sarpsborg, bor gratis hjemme, og ingen utgifter her. Er 25 år, og fått et fint jobbtilbud i Oslo.

Minuset er at det tar 1t 13 min til Oslo, og deretter 20 min ekstra for Oslo S. Verdt det eller ikke? 

Jeg sparer jo nesten 7000,- på og ikke fikse meg hybel. Hva er deres erfaring med slike reiseveier?

Anonymkode: e03ae...b81

Hybel til 7000 er ikke realistisk i oslo lenger..

Anonymkode: 3f073...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei! Er i et dilemma nå. Jeg bor i Sarpsborg, bor gratis hjemme, og ingen utgifter her. Er 25 år, og fått et fint jobbtilbud i Oslo.

Minuset er at det tar 1t 13 min til Oslo, og deretter 20 min ekstra for Oslo S. Verdt det eller ikke? 

Jeg sparer jo nesten 7000,- på og ikke fikse meg hybel. Hva er deres erfaring med slike reiseveier?

Anonymkode: e03ae...b81

7000 kr er minimum kun for rom i kollektiv. På den annen side blir det vel 2000-3000 kr i månedskort?

Jeg tenker det avgjørende bør være om du faktisk ønsker å fortsette å bo hjemme eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Min erfaring fra Vestfold-banen: toget er stadig forsinket. Det er signalfeil, brann og fandens oldemor. Tog blir innstilt og du får null info, utover at du må vente på neste tog som normalt går om en time. Men akkurat i dag viser det seg (etterhvert) at toget ikke går før om 3-4 timer. Eller neste dag. Ingen ansatte å spørre og buss er visst vanskelig for busselskapet Vy å få tak i. Det kan være enkle togsett i rushen og dermed stå-plasser i minst 1 time, men utenom rushen har de konsekvent doble togsett. Provoserende prioritering. Forklaringen? De mangler et togsett. No shit, Sherlock.. 

Ikke gjør det. Månedskortet koster også skjorta, så summen du sparer er mindre enn du tror. 

 

Anonymkode: 66423...576

Mnd kort er 1500,- for meg. Ikke mye det.

ts

Anonymkode: e03ae...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktor skrev (7 minutter siden):

7000 kr er minimum kun for rom i kollektiv. På den annen side blir det vel 2000-3000 kr i månedskort?

Jeg tenker det avgjørende bør være om du faktisk ønsker å fortsette å bo hjemme eller ikke. 

1500,- er mnd kort for meg.

Anonymkode: e03ae...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7000 for et rom i kollektiv er også kun leieutgift. Det koster ganske mye å bo for seg selv. Får du mat hjemme? Det kan fort koste 4-6 k i mnd, forsikringer, strøm, tv/internett/streaming. I tillegg må du komme deg rundt i oslo også, så du slipper vell ikke mndskort uansett. Dersom du ikke betaler noe som helst hjemme vil jeg tippe du sparer et sted mellom 12-15 k i mnd.

 

Tog mellom sarp og oslo har problemer flere ganger daglig i perioder da, så om du har en jobb du ikke kan komme for sent til er dette en dårlig løsning.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler at du takker ja til jobben. Du må jo ikke jobbe der for bestandig om du synes pendlingen blir krevende og du egentlig ønsker å bo i Særp. 

Si du jobber der et par år. Da står du mye sterkere når du søker jobb nærmere hjemstedet. 

Anonymkode: eb200...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulighet for hjemme(eller tog-)kontor? Er det viktig at du møter opp til et visst klokkeslett eller er det flexitid? Har du mye behov for å være sosial på fritiden? Liker du å ta tog? Har du helse til å stå på toget hvis det ikke er sitteplasser? Hvordan håndterer du stress og uforutsette hendelser som togforsinkelser og instilte tog? Har du egenkapital eller trenger du å spare mest mulig i en periode for å kunne komme deg inn på boligmarkedet? Er det en jobb du virkelig ønsker deg? Kommer du overens med foreldrene dine? Hva er fordelene med å bo hjemme og jobbe i Oslo? Hva er ulempene? Hva er fordelene med å takke nei til jobben og hva er ulempene? Dette er spørsmål jeg ville vurdert. For noen funker det kjempefint, for andre gjør det ikke det.

Anonymkode: c5224...957

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i de 20 minuttene videre fra Oslo S? 
Jeg kunne ha vurdert en times tid på tog for drømmejobben, for en periode. 
Men straks man også må begynne bytte kollektiv så blir det mye mer slitsomt. 

Å bruke nesten 2 timer på transport hver vei, da bør du være veldig motivert, og du bør kunne jobbe på toget, ha flexitid, og mulighet for hjemmekontor. 
Det er greit med slike avstander i blant, men du kommer til å bli fryktelig sliten etter hvert. Det er også utrolig slitsomt å krevende å være ny i en jobb, så de første 3-6 månedene så risikerer du være så sliten at du ikke klarer noe som helst. 

Jeg skjønner det slik at du er ung, og dette kanskje er en av de første skikkelige jobbene? 
Reiseveien du skisserer er nesten 20 timer pr uke, det er mer enn 50 % stilling det. 
Du sparer 7000,- på å ikke ha hybel, men hadde du hatt hybel kunne du jobbet 50 % ved siden av og hatt like mye fritid, og mer penger. 

Anonymkode: c2e1f...845

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt jobben og startet med pendling. Trives du ikke med pendling så kan du vurdere å flytte ettervært.

Har du mulighet for hjemmekontor noen dager i uken så slipper du å pendle 5 ganger i uken. Kan du gjøre unna litt jobb fra en laptop på toget kan du sikkert dra litt tidligere hjem fra kontoret. Det er mange som pendler og det blir en del av hverdagen. Si ja til jobben og gi det et forsøk.

Anonymkode: 158aa...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En annen måte kan kanskje være å se etter noen som leier ut til ukependlere o.l. Det er ikke så mange dedikerte til det, men fra tid til annen ser man slike annonser på f. eks. Finn, der noen ser etter leietakere som er der f. eks. kun i ukedagene men ikke i helgene, mot en betraktelig lavere leiepris. 

Hvis ikke, så syntes jeg personlig ca 2 timer hver vei er mye, og det er jo uten forsinkelser, noe det kan oppstå en del av på toget, særlig om vinteren. Da kommer det an på jobben, om det er mulighet for hjemmekontor 1-2 dager i uka, oppgaver som kan løses på toget osv. 

Om du ikke vil pendle, så er det vel også ok å flytte hvis det er 100% jobb tenker jeg? Er jo fint å bo for seg selv når man er 25+ tenker jeg. 

Anonymkode: 34955...4a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pendling er mye hva du gjør det til. Jeg hadde en periode der jeg måtte pendle en og en halv time hver vei, og jeg forbannet det hver eneste dag. Var sur på toget både til og fra jobb. Dette er flere år siden nå, og jeg skjønner nå hvorfor det ble slik. Det ble en stor konflikt på min gamle arbeidsplass (som ikke egentlig involverte meg), som gjorde at alle sluttet brått. Det var en fæl situasjon å avslutte jobben i, og jeg hadde egentlig ikke lyst til å finne en ny jobb . Noen av de som sluttet valgte å gå på stønader fra NAV en periode, men jeg valgte å pendle. 

Nå er jeg i en situasjon der jeg pendler omtrent like lenge, men nå føles det mer lystdrevet. Jeg pendler ikke fordi jeg måtte slutte i tidligere jobb, men fordi jeg virkelig ønsker den jobben jeg drar til. Så nå er holdningen min til pendlingen noe helt annet. Jeg bruker tid på å høre på lydbøker, spennende podkaster eller musikk musikk. Nå når jeg skjønner at det er holdningene mine som avgjør hvordan jeg takler pendling, så skulle jeg ønske at jeg bare forholdt meg annerledes til pendlingen i forrige omgang. Da hadde spart meg for mange dårlige dager.. 

Anonymkode: fb49e...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke pendlet den veien, men jeg har hatt jobb der jeg pendlet i omtrent så lang tid tidligere. 

Mitt innspill er at pendling er litt enten eller. Enten så trives du med det, og bruker tiden du pendler på å lese/høre lydbok/podcast/musikk eller spille mobilspill. Eller så hater du det. Og da sitter du bare å føler at du kaster bort tiden din. 

Men det er jo ikke vanskeligere enn at du starter med å pendle, og finner ut hva du synes om det. Før du evt. skaffer deg en hybel eller noe om du misliker pendling. 


Når det skal sies bør du nok uansett legge deg en plan for å flytte ut av barndomshjemmet nå som du har blitt voksen og har din egen jobb. 
Og skal du bli boende, så bør du være med og dele utgiftene med foreldrene dine. (Betale litt for mat, strøm, internett, søppeltømming og husleie.) 
Bare så du får litt følelse på hva det faktisk koster å leve. 

Anonymkode: 3c788...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...