Gå til innhold

Tøff tid økonomisk, arbeidsledig og gravid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger råd..Vær så snill å vær grei i kommentarfeltet. Jeg har det veldig tøft sånn som det er nå..Det har seg slik at mannen og jeg står i en økonomisk knipe..Fram til han ble arbeidsledig (av urelavante grunner) og jeg begynte på Aap (pga utfordringer med jobben etter ett års sykmelding) så har alt bare blitt så mye værre.. Vi søker og søker, men får ikke innpass noen steder (Vi har begge utdanninger som er relevante for hvilke stillinger som er utlyste) åpne søknader sendes også, men dessverre går jobbene til andre gang på gang, og det er virkelig tøft å ikke få tjene det man trenger til livets opphold..

Det har vært trangt om pengene lenge nå, da vi har diverse lån på hus, bil og hytte og i tillegg kommer strøm og ja dere vet.. Rentene stiger og mat på bordet er heller ikke blitt noe billigere..

Det meste som vi nå får inn av penger gjennom stønad fra Nav går til regninger, ellers bruker vi kredittkort på mat og det som stønaden ikke rekker til..Vi prøver å gjøre mye for at det skal bli bedre. Vi har snakket med banken om avdragsutsettelse på diverse, men i og med at vi ikke har klart å betale det vi skylder til rett tid er ikke dette noe de vil gi oss.. Vi har søkt refinansiering og det har hjulpet litt. Vi prøver å selge det vi kan på finn.no/tise. Vi kjøper aldri noe "unødvendig", kun mat og husholdningsartikler. Prøver å spare på alt vi kjøper, men likevel får vi det ikke til.. I tillegg er jeg gravid, og skal føde om noen måneder. Jeg ser ikke hvordan dette skal gå lengre.. Ikke har vi råd til noe barneutstyr heller..Jeg kjennet en massiv klump i magen, og jeg klarer rett og slett ikke å glede meg over noe lengre, ikke en gang graviditeten...Jeg angrer på at jeg ble gravid, og at jeg skal sette et lite uskyldig barn til verden som ikke kan noe for at foreldrene så vidt har råd til å brødfø seg selv. Jeg begynner å gå inn i en mørk side av meg selv som jeg aldri har kjent på.. Jeg har så lyst at ting skal ordne seg, og jeg prøver virkelig hardt.. Men av og til skulle jeg ønsket at jeg kunne bare forduftet å bli borte fra jorda. Jeg trenger noen gode ord og omtanke.. Jeg er så langt nede..Hva ville dere gjort i en slik situasjon? Har dere noen tips og råd? 

 

Anonymkode: 20c12...382

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette høres ut som en vanskelig situasjon.

Ut ifra det du skriver, høres det ut som at en av de få mulighetene dere har er å bo billigere. Slik som situasjonen er nå, virker det ikke som at dere har råd til  å bo som dere gjør nå. Eller ha hytte?Den kan selges eller dere kan for eksemepl leie ut?  Må dere ha bil? Siden dere ikke får nye jobb, må dere også se på hvordan dere (mest relevant for mannen din nå) søker; hvorfor er det andre som får jobbene? Er CV og søknad god nok, hvordan gjør dere det på intervju, ber dere om tilbakemelding etter intervju og lærer av dette, kan dere gjøre kompetanseheving osv.?

Anonymkode: 6d381...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette høres ut som en vanskelig situasjon.

Ut ifra det du skriver, høres det ut som at en av de få mulighetene dere har er å bo billigere. Slik som situasjonen er nå, virker det ikke som at dere har råd til  å bo som dere gjør nå. Eller ha hytte?Den kan selges eller dere kan for eksemepl leie ut?  Må dere ha bil? Siden dere ikke får nye jobb, må dere også se på hvordan dere (mest relevant for mannen din nå) søker; hvorfor er det andre som får jobbene? Er CV og søknad god nok, hvordan gjør dere det på intervju, ber dere om tilbakemelding etter intervju og lærer av dette, kan dere gjøre kompetanseheving osv.?

Anonymkode: 6d381...6c4

Virkelig flott tilbakemelding som både viser forståelse og gir mange gode råd! Takk!

Anonymkode: 20c12...382

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen forslag som kanskje kan bidra til å lette situasjonen litt:

  1. Sosialhjelp og andre ordninger fra NAV: Du nevnte at dere får stønad fra NAV, men kanskje det finnes andre ytelser som dere kan ha rett på, for eksempel økonomisk sosialhjelp. NAV kan også hjelpe med rådgivning og veiledning for å håndtere gjeldssituasjonen.

  2. Gjeldsrådgivning: Det finnes gratis gjeldsrådgivere i kommunene som kan hjelpe dere med å se på hele økonomien og foreslå løsninger som kanskje ikke er så åpenbare. Dette kan også inkludere forhandlinger med kreditorer for å finne bedre nedbetalingsordninger eller muligheter for gjeldsordning.

  3. Barneutstyr: For babyutstyr finnes det mange steder hvor du kan få ting gratis eller billig, som Frelsesarmeen, Røde Kors eller lokale Facebook-grupper. Mange ønsker å gi bort utstyr til familier som trenger det. Det kan være en god idé å spørre rundt eller sjekke nettsider hvor folk gir bort gratis babyutstyr.

  4. Matutdeling: Mange organisasjoner som Fattighuset, Bymisjonen og lokale menigheter tilbyr gratis matutdeling til de som trenger det. Dette kan hjelpe med å redusere matutgiftene noe.

  5. Mentalt og emosjonelt støtte: Det er viktig å ta vare på din mentale helse også. Å være gravid og stå i en økonomisk krise kan være ekstremt stressende. Å snakke med en profesjonell, som en psykolog, fastlege eller noen fra helsestasjonen, kan være en viktig støtte for deg i denne tiden.

  6. Praktiske råd: Siden dere allerede har gjort mye for å spare og redusere kostnader, som å selge ting og kutte ut unødvendige utgifter, kan det kanskje være verdt å se om dere kan få hjelp til å refinansiere lånene ytterligere eller vurdere om det er mulig å redusere noen av eiendelene, som hytta, hvis den drar med seg mange kostnader.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rick skrev (2 minutter siden):

Her er noen forslag som kanskje kan bidra til å lette situasjonen litt:

  1. Sosialhjelp og andre ordninger fra NAV: Du nevnte at dere får stønad fra NAV, men kanskje det finnes andre ytelser som dere kan ha rett på, for eksempel økonomisk sosialhjelp. NAV kan også hjelpe med rådgivning og veiledning for å håndtere gjeldssituasjonen.

  2. Gjeldsrådgivning: Det finnes gratis gjeldsrådgivere i kommunene som kan hjelpe dere med å se på hele økonomien og foreslå løsninger som kanskje ikke er så åpenbare. Dette kan også inkludere forhandlinger med kreditorer for å finne bedre nedbetalingsordninger eller muligheter for gjeldsordning.

  3. Barneutstyr: For babyutstyr finnes det mange steder hvor du kan få ting gratis eller billig, som Frelsesarmeen, Røde Kors eller lokale Facebook-grupper. Mange ønsker å gi bort utstyr til familier som trenger det. Det kan være en god idé å spørre rundt eller sjekke nettsider hvor folk gir bort gratis babyutstyr.

  4. Matutdeling: Mange organisasjoner som Fattighuset, Bymisjonen og lokale menigheter tilbyr gratis matutdeling til de som trenger det. Dette kan hjelpe med å redusere matutgiftene noe.

  5. Mentalt og emosjonelt støtte: Det er viktig å ta vare på din mentale helse også. Å være gravid og stå i en økonomisk krise kan være ekstremt stressende. Å snakke med en profesjonell, som en psykolog, fastlege eller noen fra helsestasjonen, kan være en viktig støtte for deg i denne tiden.

  6. Praktiske råd: Siden dere allerede har gjort mye for å spare og redusere kostnader, som å selge ting og kutte ut unødvendige utgifter, kan det kanskje være verdt å se om dere kan få hjelp til å refinansiere lånene ytterligere eller vurdere om det er mulig å redusere noen av eiendelene, som hytta, hvis den drar med seg mange kostnader.

 

Tusen takk for veldig mange gode råd! Jeg skal ta til meg mye av det du skrev.

Anonymkode: 20c12...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må dere jo få laget ett budsjett på inntekter og utgifter.

Så bør dere jo kvitte dere med de lånene dere ikke har økonomi til å betjene. Er dere heldig så holder det å selge bil og/eller hytte og beholde huset. Kanskje det dere får inn dekker utestående lån i tillegg til det dere henger etter.

Vet ikke hvor dere bor og hvilke bransjer dere søker i, men kanskje dere må utvide horisonten litt på hvor dere søker jobb og være villig til å flytte på dere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...